Een gezonde levensstijl aanhouden op reis - 2 / 6

Dylan Grooteman - één van onze bloggers - maakte een schitterende reis door Zuid-Afrika.
Voor MijnVoedingsplan.nl schreef hij zijn verhalen op met daarin tips over het behouden van je goede voeding.

Dit is deel 2 van in totaal 6 delen van zijn reisverslag.
Deel 1 lees je hier.

 

Mijn ervaring

Al snel merkte ik dat de eetgewoonten in Zuid-Afrika anders zijn dan hier in Nederland. Zuid-Afrika is een land waar enorm veel vlees wordt gegeten. Zeker in de gebieden die niet aan zee liggen is het normaal dat je 2 tot 3 keer per dag vlees eet. Ook wordt bij elke maaltijd patat geserveerd. Of dit nou lunch of diner is maakt blijkbaar weinig uit. Daarnaast is de groente die je bij je maaltijden krijgt minimaal. De voedingsmiddelen die ik daar at waren over het algemeen wel lekkerder dan hier in Nederland. Zo is bijvoorbeeld de vis verser (komt direct uit zee), het vlees eerlijker (minder hormonen toegevoegd) en het fruit (zoals de ananas en de banaan) komt direct van de boom.

Mijn dieet

Voordat ik op reis ging had ik niet echt een vast dieet. Ik at tussen de 2800 en 3200 kcal per dag. Hoeveel ik precies at hing af van mijn training. Daarnaast at ik minimaal 105 gram eiwit per dag (1,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht). Ook stond ik 5 keer per week in de sportschool. Hier deed ik voornamelijk aan krachttraining.

Het land

De voedingskeuzes die jij gaat maken als reiziger hangt sterk af van het land waar jij naar toe gaat. Bij de gezondere landen in Europa denk je al snel aan de mediterrane landen als Italië, Griekenland en Spanje. Bij landen buiten Europa kan je bijvoorbeeld denken aan Thailand. Thailand heeft een enorm diverse keuken met veel gezonde voedingsmiddelen. Bekijk voordat je de reis alvast boekt wat voor soort eten er voornamelijk gegeten wordt in dat betreffende land. Dan kan jij je hier alvast op instellen en misschien alvast wat gezonde recepten om zoeken om daar te bereiden.

Tips:

- Zoek van te voren alvast de eetcultuur van het land op waar je naar toe gaat zodat jij je hier op kan voorbereiden.
- Varieer. Elk land heeft zo zijn eigen voedingsmiddelen. Blijf altijd variëren en eet genoeg groente en fruit om geen last van deficiënties te krijgen op reis.
- Eet streekproducten. Deze producten zijn lekkerder, verser en minder bewerkt omdat ze niet lang bewaart en vervoerd hoeven te worden.

Tot zo ver deel 2 van Dylans reisverhaal. Binnenkort deel 3.

 

Wie ben ik?

Mijn naam is Dylan Grooteman en in 2011 ben ik begonnen met de HBO opleiding Voeding en Diëtetiek te Amsterdam. Momenteel ben ik 22 jaar en afgestudeerd voedingsdeskundige. Ik ben dagelijks veel met voeding en sport bezig.

Een aantal jaren geleden was ik een fanatieke duursporter (voetbal, hardlopen). Door zware blessures heb ik duursport jammer genoeg gedeeltelijk op moeten geven. Momenteel sta ik gemiddeld 4 keer per week in de sportschool en ben ik nog maar 1 tot 2 keer in de week aan het duursporten.

Ik heb nog geen fulltime baan kunnen vinden op het gebied van voeding. Om deze reden werk ik nu in de tulpenbollen. Naast dit werk ben ik begonnen met het schrijven van blogs en begeleid ik zelfstandig mensen op voedings- en fitnessgebied in mijn omgeving.

De afgelopen jaren heb ik een enorme golf aan informatie over mij heen gekregen met als hoofdonderwerp gezonde voeding.
Naast gezonde voeding heb ik op mijn opleiding ook geleerd over bijvoorbeeld de vertering van voeding, sportvoeding, voedingsstijlen van andere culturen en hoe je een cliënt moet begeleiden in zijn of haar afvalproces. Deze kennis probeer ik nu zelf in de praktijk te brengen.

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline