Drang naar zoetigheid verminderen - 7 tips

We hebben het allemaal weleens. Je zit thuis en hebt een enorme drang naar zoetigheid.

Hoe komt dat precies? En welke oplossingen zijn ervoor?


Oorzaak van drang tot zoetigheid: hersenen

Het is heel menselijk om snel drang tot zoetigheid te hebben. Dat komt omdat ze veel calorieën bevatten. Hetzelfde geldt voor vet.

Vet en suiker vinden onze hersenen helemaal geweldig. Het maakt een stofje in de hersenen vrij (dopamine) die je een beetje genot geeft op het moment dat je het eet.

Klinkt raar, he? Dat komt omdat we als mens gevormd zijn in de oertijd. Daar was calorierijk voedsel schaars. We wilden overleven met voldoende calorieën. Vandaar dat we ‘beloond’ werden door ons eigen lichaam als we calorierijk voedsel namen.

Nu, met op elke hoek van de straat caloriebommen die ons willen verleiden, is het bijna onmogelijk om je daar helemaal voor af te sluiten. Je hersenen willen het heel graag eten!

Ik vertel je dit omdat ik hiermee wil aangeven dat het heel menselijk is om verleid te worden om calorierijk te eten. Bijna iedereen heeft hier soms last van.


Mentale tips bij drang tot zoetigheid

Je kunt je hang tot zoetigheid oplossen door ineens te stoppen met suiker eten. Dit wordt ook wel cold turkey genoemd.
Dat heeft de voorkeur omdat je er dan het snelst van af bent, maar kan wel even wennen zijn.

Je kunt ook je suikers geleidelijk afbouwen. Neem bijvoorbeeld elke dag iets minder suiker.

Neem de aanpak die voor jou het beste werkt.


Oorzaak van drang tot zoetigheid: voeding

Er is vaak ook een andere oorzaak van drang naar zoetigheid: je voeding.
Wat ik vaak hoor van mensen die willen afvallen, is dat ze te weinig eten in de ochtend en in de middag.

Je maag gaat eind van de middag of in de avond knorren en schreeuwt om voedsel. Het is dan heel logisch dat je voor iets snels gaat en meestal is dat het minst gezonde. Daar zitten immers suikers en vetten in en die willen je hersenen graag!

 
Voedingstips bij drang tot zoetigheid

Tip 1.
Eet veel fruit.
Ja, die bevatten wel wat suiker, maar ze zitten vol vezels. Die stabiliseren je bloedglucose. Dat voordeel heb je niet bij bijvoorbeeld snoepjes.
Omdat fruit veel vocht en vezels bevatten, geeft fruit eten een verzadigd gevoel.

Tip 2.
Neem het liefst helemaal geen vruchtensap. Hier zitten meestal niet of nauwelijks vezels in. Er zit vaak wel wat vitamines en mineralen in. Verder is het letterlijk net slecht als frisdrank.

Tip 3.
Wil je toch graag een glas vruchtensap, fris, alcoholvrij bier of iets anders met veel suiker? Doe het dan na een intensieve inspanning. Dan richt je de minste schade aan. Je kunt dan beter de snelle suikers verwerken. Na een zware workout profiteer je van het feit dat je lichaam meer insulinegevoelig is.

Tip 4.
Neem een multivitamine-pil. Dan weet je zeker dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt die dag.
Grote kans dat je drang tot zoetigheid daardoor vermindert. Je lichaam schreeuwde misschien wel om goede voeding en de juiste voedingsstoffen.

Tip 5.
Drink helemaal geen alcohol (jaja, ik ben wel streng hoor!). Alcohol is van suiker gemaakt en bevat ook nog ’s veel calorieën.

Tip 6.
Haal in plaats van slechte voeding zo veel mogelijk goede voeding in huis.
Ja, een inkoppertje was deze he? :) Toch blijkt dit voor veel mensen een tip die goed werkt.

Tip 7.
Wat je hierin goed kan helpen, is gedroogd fruit.
Het is net zo gezond als normaal fruit en bevat megaveel vezels.
Ook hiervan moet je niet te veel van nemen, want ze bevatten nog wel calorieën.
Dus heb je echt trek in iets zoets? Neem dan gedroogd fruit. Ze zullen aanvoelen als snoepjes! Neem er altijd wel 1 of 2 glazen water bij, want dat hebben je darmen nodig tijdens het eten van zo veel vezels. Je kunt anders buikpijn krijgen als je geen vocht erbij neemt.

Meer tips ontvangen om gezond af te vallen? Dan heb je een persoonlijk voedingsplan nodig. Daar helpen we je graag mee.

Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter van MijnVoedingsplan.nl en rebelse sportdiëtist

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline