Meer zelfvertrouwen krijgen en afvallen - 4 tips

Afvallen of een strakker lijf krijgen?

Als je meer zelfvertrouwen hebt, is de kans veel groter dat het je gaat lukken. Dat geldt voor alles en dus ook voor afvallen.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

• Positief tegen jezelf praten.
• Succesbeleving: de simpele taken eerst.
• Je lichaamshouding.
• Complimenten.


Tip 1  Positief in jezelf praten

Stel, je kunt niet slapen. Je zegt tegen jezelf: ‘nu niet wakker liggen, want morgen weer vroeg op!’ Je ligt waarschijnlijk nog wel even wakker, want je wordt er onrustiger van.
Oplossing: zeg tegen jezelf: ‘ik ben moe, ik ga slapen’. Wat je tegen jezelf zegt, gebeurt ook in je lijf. Vaak ga je vanzelf gapen erdoor en val je heerlijk in slaap.

Ander voorbeeld.
Stel, je tennist en wilt geen dubbele fout slaan. Je zegt tegen jezelf bij je tweede service: ‘nu geen dubbele fout slaan!’ Wat gebeurt er? Grote kans dat je een dubbele fout slaat.
Je hersenen registreren alleen ‘dubbele fout’. Ze herkennen het woord ‘geen’ niet.
Verander je zin nu in iets positiefs: ‘ik ga nu goed serveren, ik ga in slaan’. Je hersenen registreren het en sturen je vanzelf aan naar die goede service.
Het blijkt dat je kans van slagen veel groter wordt.

Verrassend simpel, maar heel effectief.
Wil je graag iets en twijfel je of je het wel kan? Zeg dan tegen je zelf: ‘ik heb er vertrouwen in, ik kan dit.’
Of als je nerveus bent en je wilt meer ontspannen zijn: ‘ik ben rustig, ik ben kalm.’
Of als je jezelf juist wil oppeppen: ‘ik ben fit, ik ben sterk.’

Geef je leiding op je werk, coach je een team of voed je kinderen op? Jij weet nu wat het beste werkt.
  

Tip 2  Je lichaamshouding

Ongeveer hetzelfde werkt het met je houding.

Loop rechtop en vastberaden. Je voelt dan vanzelf meer zelfvertrouwen. Je gaat er bovendien direct aantrekkelijker uitzien. En je krijgt meer respect, bijvoorbeeld als je weer die volle trein in loopt.


Tip 3  Succesbeleving: de simpele taken eerst

Heb je veel te doen? Doe het simpelste eerst.

Ga je eerst de moeilijkste taak doen, dan kun je gefrustreerd raken dat het niet lukt. Je geeft op en alle taken moeten maar wachten tot morgen.

Start met het simpelste en je beleeft een succeservaring. Je wordt er opgewekter van en de overige taken worden vanzelf lichter.

Schrijf je taken op, bijvoorbeeld in een to do lijst. Taak gedaan? Vink het streepje af. Dat geeft direct meer zelfvertrouwen.
Al je taken gedaan en afgevinkt? Kijk eens rustig naar wat je allemaal gedaan hebt. Het zal je voldoening geven.


Tip 4  Complimenten

Dat is leuk, een complimentje krijgen!
Maar ook géven is leuk en verhoogt je zelfvertrouwen. Zie het positieve in iemand en geef vaker een complimentje.

Je gaat er vanzelf meer complimenten terug door krijgen.
In onze communicatie werkt het vaak zo: wat je geeft, krijg je terug.
Als je respectvol tegen iemand praat, krijg je sneller een respectvol antwoord terug dan als je boos doet tegen iemand.


Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse sportdiëtist

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline