Acne en voeding: is er een relatie?

Producten zoals zuivel, chocolade, varkensvlees, melk en suiker staan al een tijdje in een kwaad daglicht als het gaat om acne. Word je acne nu echt erger wanneer je deze voedingsmiddelen eet?

Recent (eind 2016) is er weer een onderzoek gedaan naar de effecten van voeding op acne. 500 volwassen vrouwen deden mee aan het onderzoek, de helft daarvan had last van acne. Er werd bij dit onderzoek gekeken naar de consumptie van groente en fruit of verse vis. De vrouwen die drie dagen of minder per week groente en fruit of verse vis aten, hebben twee keer vaker acne dan vrouwen die dit vaker dan drie dagen aten. Maar de onderzoekers zijn er zelf ook nog niet over uit. Ze twijfelen of het te weinig eten van groente en fruit of verse vis een rechtstreekse oorzaak is voor het ontstaan van acne. Want andere factoren zoals erfelijkheid en stress zorgen ook voor een verhoogd risico op acne.


Onderzoek doen naar acne is nog best lastig

En dat is ook meteen het struikelblok waar elke acne-onderzoeker overheen kukelt. Onderzoek doen naar het verband tussen sommige voedingsmiddelen en acne is heel lastig. Ten eerste ontstaat acne vaak door meerdere factoren. Dat wil zeggen dat het vaak niet alleen voeding is, maar factoren zoals roken, stress, geslacht, leeftijd en zwangerschap kunnen een rol spelen. De resultaten uit de onderzoeken die dan wel zijn uitgevoerd zijn daardoor minder betrouwbaar. Ten tweede is er nou eenmaal niet veel geld beschikbaar voor onderzoek naar voeding en acne. Het geld wordt sneller gestoken in onderzoeken naar bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Die hebben nou eenmaal meer prioriteit.


Voedingsmiddelen die acne kunnen verergeren

Wanneer je gaat zoeken naar onderzoeken over acne en voeding vind je gerust wel wat. Zo zijn er onderzoeken die laten zien dat zuivel acne kan verergeren. Het gaat dan vaak om hoeveelheden die bijna geen een mens dagelijks binnen krijgt. Er worden vaak argumenten gebruikt dat zuivel acne veroorzaakt vanwege de hormonen in koemelk. Maar ook twijfelen onderzoekers of het niet zal liggen aan de melkeiwitten of het effect van melk op je bloedsuikerspiegel.

Ook is er onderzoek gedaan naar langzame en snelle suikers in je voedingspatroon. Een voedingspatroon met veel snelle suikers (koek, snoep, taart, chocolade etc.) kan acne veroorzaken of verergeren. Een voedingspatroon met veel trage suikers (volkoren graanproducten, groente en fruit) vermindert juist de ernst van de acne. Maar bij deze onderzoeken is er geen rekening gehouden met de invloed van de andere eigenschappen van de voedingsstoffen. Het zou ook zo kunnen zijn dat de vezels de acne hebben verminderd.

Alle suikers zorgen voor een stijging van je bloedsuiker (= bloedglucose). Deze stijging zorgt weer voor de aanmaak van insuline. Insuline stimuleert de productie van androgenen. En androgenen zijn weer verantwoordelijk voor de aanmaak van talg. Een overmatige talgproductie zorgt voor acne. Zo is het cirkeltje dus rond. Kort samengevat: te veel suikerrijke voeding kan zorgen voor een overmatige talgproductie en dus acne.


Zorgt chocolade voor acne?

We hebben het er net over gehad dat vooral suiker en melk de boosdoeners kúnnen zijn. Ervan uitgaande dat chocolade wordt gemaakt van melk en suiker, dan zou dat inderdaad betekenen dat chocolade kan zorgen voor acne. Maar dan gaat het niet zozeer om de chocolade zelf, maar om de ingrediënten die in chocolade zitten.


Weinig onderzoek nog gedaan

Het is duidelijk dat er nog veel onduidelijk is over het verband tussen voeding en acne. Er zijn te weinig onderzoeken gedaan. Plus, de bestaande onderzoeken bevatten nog veel gaten. Daarom is er nog geen eenduidige conclusie. Wel kun je concluderen dat snelle suikers niet goed zijn voor je huid, omdat snelle suikers de talgproductie verhogen. Om acne te verminderen heb je dus niet per se dure crèmes nodig.
Wij van MijnVoedingsplan.nl kunnen je ook helpen. Want minder snelle suikers zijn niet alleen goed voor je huid, maar ook goed voor je algehele gezondheid.


Bronnen:

1. Di Landro A, Cazzaniga S, Cusano F et al. Adult female acne and associated risk factors: Results of a multicenter case-control study in Italy. 2016.
2. Kwon HH, Yoon JY, Hong JS et al. Clinical and histological effect of a low glycaemic load diet in treatment of acne vulgaris in Korean patients: a randomized, controlled trial. 2012.
3. Ferdowsian HR, Levin S. Does Diet Really Affect Acne? 2015.
4. Spencer EH, Ferdowsian HR, Barnard ND. Diet and acne: a review of the evidence. 2009.
5. Burris J, Rietkerk W, Woolf K. Acne: The Role of Medical Nutrition Therapy. Journal of the academy of Nutrition and Dietetics. 2012.
6. Dr. Jetske Ultee. http://www.dr-jetskeultee.nl/acne-en-koolhydraten/
7. Dr. Jetske Ultee. http://www.dr-jetskeultee.nl/over-puistjes-pukkels-en-acne/
8. Martijn B. Katan. Voedingsmythes. Over valse hoop en nodeloze vrees. Uitgeverij Bert Bakker. 2016.
9. Vitamine informatie bureau.


Geschreven door: Laura Fronik - Sportdiëtist i.o.

 

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline