BMI berekenen? Waarom het misleidend kan zijn

Wat is je BMI? Sommige gezondheidsprofessionals vragen ernaar. Maar hoe relevant is het om iemand zijn BMI te weten? Dus daarom: 5 tips over je BMI en waarom het niet altijd een goed meetinstrument is.


1. ‘’Bee-m-ie’’

Maar wat betekent BMI nou eigenlijk? BMI is een afkorting en luidt voluit als: Body Mass Index. De BMI van een persoon is niets minder dan de ratio (verhouding) tussen iemands lengte en gewicht. Dit is te berekenen via een formule.


2. De formule

De BMI is dus de verhouding tussen iemands lengte en gewicht, maar hoe bereken je dat dan? Dat is geen hogere wiskunde, de formule voor BMI:

gewicht (kg) / (lengte (m) x lengte (m)) = BMI

Je deelt je gewicht in kilogram door het kwadraat van je lengte in meters.

Een voorbeeld:
Ik ben 1.66 meter en weeg 57 kilogram. Dan krijg je de volgende som:

1,66 X 1,66 = 2,7556
57 / 2,7556 = 20,7

Mijn BMI is dus 20,7.


3. Heb ik een gezond BMI?

Binnen de diëtetiek worden er voor volwassenen een paar categorieën aangehouden omtrent BMI. Die zien er als volgt uit:

Een BMI lager dan 18,5: ondergewicht
Een BMI tussen de 18,5-25 gezond gewicht
Een BMI tussen de 25-30 overgewicht
Een BMI hoger dan 30 obesitas

Wanneer je BMI dus tussen de 18,5 en 20 zit, heb je een gezond gewicht volgens de richtlijnen.


4. BMI geeft een vertekend beeld

Maar je BMI is niet altijd een goede graadmeter. Want je BMI zegt niks over je lichaamssamenstelling. Daar bedoelen we mee dat het niks zegt over de hoeveelheid spieren en vetweefsel in het lichaam. Wanneer ik in mijn wedstrijdseizoen zit met sporten heb ik meer spiermassa. En spiermassa is zwaarder dan vetweefsel. Ik weeg dan ook zwaarder, mijn BMI stijgt dan. Maar ben ik dan ook ongezonder? Nee absoluut niet, integendeel zelfs. BMI kan dus heel misleidend zijn!


5. Lichaamssamenstelling

BMI is dus vooral ontworpen voor het gemiddelde van grote groepen. Wil je echt een goed beeld hebben van je gewicht? Kijk dan naar je lichaamssamenstelling: hoeveel spiermassa en hoeveel vetweefsel heb je? Dan krijg je pas echt goede inzichten hoe je lichaam in elkaar zit. Gebruik eventueel een weegschaal die dat kan meten of breng een bezoekje aan de diëtist.


Zelf je BMI berekenen is dus zo gedaan. Maar voor je het weet kan het een vertekend beeld geven. Laat je BMI dus niet te zwaar meewegen wanneer je twijfelt of je ongezond bent en moet afvallen. Maar kijk wel naar je lichaamssamenstelling, dat geeft een beter beeld.
 

Bronnen:

1. BMI. Voedingscentrum. www.voedingscentrum.nl
2. De Jong FM. Ons Voedsel. Fontaine Uitgevers. Tweede druk. 2008.
3. Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. Vijfde druk. Burlington: Jones & Bartlett learning. 2014.
4. Nutrition and Obesity: assessment, management & prevention. Jones & Bartlett learning
5. Visser M. Methoden voor het bepalen van de lichaamssamenstelling. Informatorium voor Voeding en Diëtetiek. Voedingsleer. 2000.
 

 Geschreven door: Laura Fronik - Sportdiëtist i.o

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline