10 gezonde filmavond snacks op een rij

Een filmavond zonder snacks is bijna niet voor te stellen. Maar al die popcorn en chips is niet goed voor je gezondheid. Daarom hebben wij een lijstje samengesteld van tien heerlijke gezonde hapjes die je bij een filmavond kan serveren.


1. Zoete aardappel toastjes

Een toastje van zoete aardappel is lekker, voedzaam en gezond! Het bereiden gaat ook heel gemakkelijk. Je snijdt een zoete aardappel in de lengte in plakken en stopt ze in een broodrooster of onder de grill. Haal ze er pas uit als de aardappel zacht aanvoelt met een licht krokante buitenkant. Nu kan je ze besmeren met bijvoorbeeld cottage cheese, 30+ kaas, vlees, brie, etc.


2. Gevulde wraprolletjes

Simpel, maar zo lekker. Een volkorenwrap kan je vullen met van alles. Als je zin hebt in zoetigheid, besmeer de wrap dan met pindakaas en een hele banaan. Rol de wrap op en snijd in stukjes.
Je kan ook een carpacciowrap maken. Besmeer de wrap met pesto en bedek met carpaccio, pijnboompitten, rucola en parmazaanse kaas. Prik er stokjes in en snijd in rolletjes.


3. Courgettepizza’s

Wil je de smaak van een lekkere pizza, maar niet de calorieën? Dan is een courgette pizza ideaal als snack. Snijd een courgette in plakjes en rooster ze een paar minuten in de oven. Besmeer ze vervolgens met tomatensaus, geraspte kaas en mini plakjes salami. Je kan hier ook mee variëren. Doe er bijvoorbeeld een stukje ananas op met ham. Leg ze nog even in de oven om de kaas te laten smelten. Nu kan je genieten van een gezonde mini pizza!


4. Fruitsalades

Heel simpel, maar als je zin hebt in zoetigheid, is een fruitsalade juist lekker. Snijd wat verschillende kleuren fruit en serveer in een schaaltje. Je kan bijvoorbeeld druiven, bosbessen, aardbeien en plakjes banaan erin doen. Voor wat extra crunch kan je ook wat noten erin verwerken.


5. Aardbeien met chocolade

Kan je niet zonder de chocolade bij een filmavond? Dan zijn aardbeien gedipt in chocolade erg lekker! En gezonder dan bijvoorbeeld M&M’s. Smelt wat pure chocolade (of melk/wit, wat jouw voorkeur heeft) en dip hier de aardbeien in. Leg de aardbeien op een serveerschaaltje en laat de chocolade hard worden voor wat extra crunch.

6. Geroosterde kikkererwten

Dit is een goede variant voor popcorn. Laat een blikje kikkererwten goed uitlekken en dep ze droog met een theedoek. Bedek de kikkererwten met olie en twee theelepels kaneel en verspreid ze over een bakplaat met bakpapier. Zet ze in de oven (170 graden) en roer ze elke 10 minuten even om. Roer na 30-35 minuten twee eetlepels honing door de kikkererwten en laat nog 10 minuten in de oven staan om te karamelliseren. Als je liever hartige kikkerwten wilt, vervang dan de kaneel door paprika- of kerriepoeder en laat de honing achterwege.


7. Gevulde komkommer

Soms zijn simpele dingen gewoon heel lekker. En zo dus ook de gevulde komkommer. Snijd de komkommer in dikke plakken en hol ze grotendeels uit. Maak vervolgens een mengseltje van een uitgelekt blikje tonijn, een fijngesneden sjalotje en een lepel yoghurt. Voeg naar smaak nog peper en zout toe. Verdeel dit mengsel over de komkommer plakken.


8. Mini groente buffet

Als je een filmavond hebt met vrienden, vriendinnen of familie, ziet het er leuk uit om een salontafel vol te hebben staan met lekkere hapjes. Een mini groente buffet is gezond en ziet er ook nog eens gezellig en kleurrijk uit. Maak bijvoorbeeld een paar grote borden vol met snackgroente (komkommer, cherrytomaatjes, augurkjes, broccoli, worteltjes, etc) en serveer dit met bijvoorbeeld verschillende soorten hummus en tzaziki.


9. Groentepizza

Een pizza bevat veel calorieën en vetten, maar pizza gemaakt van onder andere groente is al een stuk minder ongezond. Je kan de bodem van de pizza zelf maken, maar je kan hem tegenwoordig ook kant-en-klaar in de supermarkt kopen. Er zijn twee varianten: bloemkool en rode biet. Je belegt de pizza naar eigen wens en er zijn genoeg groentes die je op een pizza kan doen. Daarnaast is een pizza delen leuker dan een pizza in je eentje eten.


10. Popcorn

Kan je echt niet zonder popcorn? Maak hem dan zelf. In ‘kant-en-klare’ popcorn zit veel boter en zout, wat juist voor de calorieën zorgt. Popcorn kan je gemakkelijk zelf maken door een steelpan met pofmaïs op het vuur te zetten. Verwarm eerst een scheutje olie in de pan. Voeg hier de maïs aan toe en schud de pan even rond, zodat alle korrels bedekt zijn met olie. Doe de deksel op de pan en laat op het vuur staan totdat je de maïs niet meer hoort poffen. Je kan de popcorn extra smaak geven door paprikapoeder of cayennepeper erop te strooien.


Leuke avond gewenst! :)


Geschreven door Birgit Wiersma – sportdiëtist i.o.

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline