Gezondheidsvoordelen en -risico's van voeding

Wil je afvallen? De gezondheidsvoordelen en gezondheidsrisico's kunnen als ’stok achter de deur’ fungeren voor je. Mocht je een keer in een dip zitten, dan kan deze blog je daarbij helpen.

Risico's van verkeerde voeding op je gezondheid

Door een ongezond voedingspatroon kunnen er verschillende complicaties ontstaan zoals: slechte slaap en/of slaapapneu, darmklachten, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, verhoogde kans op hart en vaatziekte en verhoogde kans op verschillende vormen van kanker.

Een ongezond voedingspatroon kan de kans verhogen op hart en vaatziekte. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een hoge bloeddruk en/of hoge cholesterol. Een teveel aan slecht cholesterol kan ervoor zorgen dat de adderen dichtslibben. Het hart moet hierdoor harder gaan werken waardoor er kans op een hoge bloeddruk ontstaat. Dit soort complicaties kan leiden tot een hartinfarct.

Verder blijkt uit onderzoek dat ongezonde voeding en verhoogde kans geeft op verschillende vormen van kanker. De kans op deze verschillende vormen van kanker kan daarentegen verminderd worden door een adequate inname van groenten, fruit en vezels. Deze producten hebben ook een gunstig effect op de darmflora en een verbeterde darmwerking. Als er te weinig van deze voedingstoffen wordt ingenomen kunnen er problemen ontstaan met de darmen en ontlasting.

Al deze complicaties ontstaan vooral wanneer er sprake is van overgewicht. Bij vrouwen kan dit leiden tot menstruatiestoornissen en vruchtbaarheidsproblemen maar ook gewrichtsontstekingen en slijtage kunnen een probleem zijn. Overgewicht kan zorgen voor diabetes type II, omdat de cellen in je lichaam minder gevoelig worden voor insuline. Erfelijkheid speelt een grote rol hierbij. Heb jij mensen in de familie die ook diabetes type II hebben, dan zou het kunnen dat jij eerder kans hebt om dit ook te ontwikkelen.

Naast alle fysieke klachten die kunnen optreden bij overgewicht, kunnen er ook psychische klachten ontstaan door bijvoorbeeld stigmatisering en discriminatie. Dit kan weer een negatief effect hebben op het zelfbeeld en zelfvertrouwen.


Beter of slechter slapen door voeding

Voeding kan een positief en een negatief effect hebben op slaap. Zo kan je voeding stoffen bevatten die slaap negatief beïnvloeden, bijvoorbeeld cafeïne. Daarnaast zijn er ook voedingstoffen die je slaap kunnen bevorderen. Zo blijkt uit onderzoek dat koolhydraatrijke diëten ervoor zorgen dat je minder lang wakker ligt voordat je in slaap valt (kortere slaap latentie). Daarnaast helpt een eiwitrijk-dieet tot minder frequent wakker worden. Een vetrijke dieet kan daarentegen de totale slaapduur negatief beïnvloeden. Naast de invloeden van afzonderlijke voedingsstoffen heeft overgewicht op zichzelf een negatieve invloed op de slaapkwaliteit. Overgewicht kan namelijk zorgen voor slaap apneu, dit is een onderbroken ademhaling tijdens de slaap.


Gezondheidsvoordelen goede voeding

Een gezond voedingspatroon is dus erg belangrijk om deze complicaties te voorkomen. Daarnaast kan een gezond voedingspatroon meerdere voordelen bieden zoals: het verbeteren van sportprestaties doordat de voeding meer energie tijdens het sporten geeft en zorgt voor een snellere herstel van de training; meer zelf vertrouwen door jezelf fit te voelen; verbeterde slaap door een juist ritme; een fit gevoel over de dag door een juiste maaltijdfrequentie; leven zonder kwaaltjes; verminderde kans op hart en vaatziekten; verminderde kans op verschillende vormen van kanker door bijvoorbeeld een adequate inname van vezels; verbeterde spijsvertering; geen vitamine of mineralen deficiënties met de daarbij behorende klachten.


Krijg je al zin om bewust te gaan eten?

Als je naar de risico’s kijkt van ongezonde voeding zal je deze klachten hoogstwaarschijnlijk niet ervaren. Veel van de klachten worden pas opgemerkt als het al te laat is. Mocht je al meerdere klachten hebben van het risico-rijtje dan is het noodzakelijk om direct verandering aan te brengen in jouw voedingspatroon. Laat het niet te ver komen. Voorkomen is beter dan genezen.


Geschreven door: Ricky Jochems - Sportdiëtist i.o.

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline