Afvallen en meer energie door koolhydraten

In mijn praktijk kwam een gezonde en sportieve jonge gozer binnen die problemen had met zijn energie. ‘Ik leef zó gezond en ik sport veel… hoe komt het toch dat ik zo weinig energie voel? Ook tijdens mijn trainingen?’

We namen zijn voeding door en het werd direct duidelijk.

Hij deed aan crossfit. Dit is een soort mega intensieve fitness in een groepje. Crossfitters eten vaak paleo. Ja, ik bedoel: paleo is geen gerecht ofzo. Nee, paleo is een bepaalde manier van eten, namelijk zoals de oermensen dat doen.

Dus ze eten vooral vlees, noten en fruit. Het is zelfs best gezond, alleen bevat het te veel vlees om écht gezond te noemen en bevat het te weinig koolhydraten om genoeg energie te krijgen.

Als je er ook nog eens veel en intensief bij sport (zoals crossfitters over het algemeen dus doen), dan krijg je vanzelf een gebrek aan energie.

Ik legde dit de aardige jongen uit en we voegden samen simpelweg meer koolhydraten toe in zijn voeding. Dat doe ik overigens altijd door eerst alle mogelijke opties aan te bieden (dus waar zit allemaal koolhydraten in) en dan aan hem te vragen welke opties hij het liefst heeft.

Een paar dagen later mailde hij me:

“Ik had eerst last van honger en een hypo (te laag bloedsuiker) tijdens het trainen. Nu helemaal geen last meer van. Ik voel nu véél meer energie.
Veel fijner trainen zo. En mijn voeding is alleen maar lekkerder geworden! Dus op twee manieren is het erg waardevol voor mij. Dank je wel!”

Wil je afvallen, dan is het zeker goed om je koolhydraten niet te hoog te hebben. Maar je kunt lusteloos en vermoeid raken als je weer te weinig koolhydraten in je voeding hebt.


Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Dat ligt vooral aan hoeveel je sport. Hoe meer je sport, hoe meer koolhydraten je nodig hebt. Verder is het belangrijk dat je je eiwitten hoog hebt en je vetinname laag, als je effectief wil afvallen.

Dus zorg dat je wel voldoende koolhydraten in je voeding hebt. Koolhydraten is je energie door de dag heen en het is je brandstof voor het sporten.
Vandaar dat het slim is om bij je ontbijt voldoende koolhydraten te nemen en ook voordat je gaat sporten (allebei geldt het ook als je wil afvallen). Een bakje melk met havermout, Brinta of muesli is dan ideaal.

Hier kun je exact zien hoeveel koolhydraten jij precies nodig hebt.


Geschreven door: Bob ter Haak - Rebelse sportdiëtist en oprichter MijnVoedingsplan.nl

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline