Gezondheidsvoordelen chocola: 10 op een rij :)

Stiekem hopen we het allemaal. Want wat zou er nou leuker zijn dan een dokter die je vertelt dat je meer chocola moet eten? Daarom hierbij een lijst met de voordelen van het eten van chocola.


1. Chocolade bevat antioxidanten.

In de cacao van chocola zitten veel flavanolen. Hoe hoger het percentage cacao in de chocola, des te hoger de hoeveelheid flavanolen.

Flavanolen zijn antioxidanten. Antioxidanten zijn belangrijke stofjes voor het lichaam. Zij beschermen de lichaamsweefsels tegen gevaarlijke stoffen die we vrije radicalen noemen.
Op die manier beschermen zij tegen veel ziektes en zouden zij de kans op hart- en vaatziekte mogelijk verkleinen.

Ongeveer 7 tot 10 gram chocolade is al voldoende voor dit effect.


2. Het heeft een bloeddrukverlagend effect.

De flavanolen in chocola stimuleren de afgifte van stikstofoxide in de endotheelcellen (deze cellen bekleden de binnenkant van je hart, bloedvaten en lymfevaten).
Stikstofoxide zorgt ervoor dat de vaatwanden ontspannen waardoor de bloedsomloop makkelijker verloopt en de bloeddruk daalt. In de onderzoeken die dit effect aantonen gebruiken ze echter wel speciale chocolade met een hoog gehalte aan flavanolen.


3. Chocola werkt als een prebioticum.

De flavanolen uit chocolade hebben een prebiotisch effect. Dit wil zeggen dat zij de groei van goede bacteriën in de darmen bevorderen. Deze effecten treffen onderzoekers aan in cacao. Of deze effecten ook bij bereide chocolade effect hebben is niet duidelijk.


4. Het verhoogt de insulinegevoeligheid.

Polyfenolen uit chocola hebben een positief effect op de insulinegevoeligheid. Dit beschermt tegen hart- en vaatziekten. Ook hier gebruikten onderzoekers een chocolade hoog in polyfenolen.


5. Chocola verbetert de alertheid.

Chocola bevat de stoffen theobromine en cafeïne. Deze stoffen zorgen dat je alerter bent na het eten van chocola. Dit zou ook het cognitief functioneren en het concentratievermogen verbeteren. De hoeveelheid die nodig is, vereist wel dat je 100 gram chocolade eet (oh wat erg ;)).


6. Chocola heeft mogelijk een positief effect op cholesterol.

De polyfenolen uit cacao beïnvloeden cholesterolgehaltes. Zij zorgen voor een afname in LDL-cholesterol (ook wel slecht cholesterol genoemd) en het totaalcholesterol. Daarnaast zorgt het voor een toename van HDL-cholesterol (ook wel goed cholesterol genoemd). De onderzoekers gebruikten zowel cacao als donkere chocolade. Wat daadwerkelijk het effect veroorzaakt, is echter niet duidelijk.


7. Het heeft een mogelijk beschermend effect tegen dementie.

Uit onderzoek blijkt dat een hoge inname van antioxidanten het risico op dementie verlaagt. Cacao bevat veel antioxidanten en zou op die manier mogelijk de kans op dementie kunnen verkleinen.
Ook zorgt de eerdergenoemde stikstofoxide voor een betere bloedtoevoer naar de hersenen wat ook een positief effect heeft. In hoeverre de chocolade die in de handel is voor dit zelfde effect zorgt is onduidelijk*.


8. Chocola bevat veel mineralen.

Het bevat: ijzer, magnesium, kalium, koper, mangaan, fosfor, zink en selenium.
Daarnaast bevat pure chocola 11 gram vezels per 100 gram.

Nu is overigens 100 gram chocola wel vrij veel om elke dag te eten, want daarmee krijg je ook 600 calorieën binnen. Dus eet het met mate en dan profiteer je ook al van veel gezondheidsvoordelen.


9. Chocola helpt om je huid tegen de zon te beschermen.

De zon veroorzaakt schade aan je huid. De flavonolen in chocola helpen om je huid tegen de zon te beschermen. De flavonolen verhogen de dichtheid en hydratatie van je huid en verbeteren de doorbloeding van de huid.


10. Chocola maakt je gelukkiger :)

Ja, dit is ook een groot voordeel van het eten van chocola. De combinatie van zoet en vet maakt ons blij. Want af en toe jezelf verwennen met wat lekkers kan zeker geen kwaad. Je gaat je er goed van voelen. En dat is ook een gezondheidseffect. Want als we ons goed voelen, zijn we veel resistenter tegen de stress van het dagelijks leven.


De meeste van de bovengenoemde effecten zijn echter wel te danken aan de flavanolen uit cacao. Vandaar dat niet alle chocoladerepen uit de supermarkt dezelfde effecten zullen laten zien. Het beste kun je kiezen voor een pure cacaopoeder of cacaonibs. De meeste effecten in onderzoeken vindt men immers bij gebruik van cacao, hoog in flavanolen.
Ook bevat chocola een hoog aantal calorieën. Eet het dus met mate.

Geschreven door: Olivier Schilham - Sportdiëtist i.o.


Bronnen:

1. Baba S, Et all. Plasma LDL and HDL cholesterol and oxidized LDL concentrations are altered in normo- and hypercholesterolemic humans after intake of different levels of cocoa powder. The journal of nutrition. 2007 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17513403

2. Etherton T, Et all. Effects of cocoa powder and dark chocolate on LDL oxidative susceptibility and prostaglandin concentrations in humans. The American journal of clinical nutrition. 2001. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11684527

3. Buijsse, B., Feskens, E., Kok, F., Kromhout, D. Cocoa intake, blood pressure, and cardiovascular mortality: the Zutphen Elderly Study. 2006. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16505260/

4. Blumberg, J., Casale, R., Desideri, G., Ferri, C., Grassi, D., Lippi, C., … Poperzi, G. Blood Pressure Is Reduced and Insulin Sensitivity Increased in Glucose-Intolerant, Hypertensive Subjects after 15 Days of Consuming High-Polyphenol Dark Chocolate. 2008.
http://jn.nutrition.org/content/138/9/1671

5. Enck, P., Klosterhalfen, S., Pavlova, M., Sokolov, A. Chocolate and the brain: neurobiological impact of cocoa flavanols on cognition and behaviour. 2013.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23810791

6. Barberger-Gateau, P., Commenges, D., Dartigues, J., Jacqmin-Gadda, H., Renaud, S., Scotet, V. Intake of flavonoids and risk of dementia. 2001. http://link.springer.com/article/10.1023/A:1007614613771

7. Gibson, G., Kwik-Uribe, C., Rodriquez-Mateos, A., Spencer, J., Tzounis, X., Vulevic, J. Prebiotic evaluation of cocoa-derived flavanols in healthy humans by using a randomized, controlled, double-blind, crossover intervention study. 2010.
http://ajcn.nutrition.org/content/93/1/62.full

8. Heinrich U1, Neukam K, Tronnier H, Sies H, Stahl W.
Long-term ingestion of high flavanol cocoa provides photoprotection against UV-induced erythema and improves skin condition in women. 2006.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16702322

 

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline