Voeding in de Tour de France - Simone

Wat een hoogtepunt, de start van de Tour de France 2015 in Nederland vorig jaar.

Natuurlijk ben ik als sportliefhebber een kijkje gaan nemen. Met een grote groep enthousiaste liefhebbers stonden we langs de route in de buurt van Hellevoetsluis. Ondanks het regenachtige weer, zat de sfeer er goed in.

En in 2016 weer spektakel op de Ventoux en de fantastische overwinning van Tom Dumoulin. 

 

Prestatie

De bonte reclamekaravaan passeerde, ruim voor de renners uit. Daarna de profwielrenners. In drie grote groepen reden ze richting Neeltje Jans, waar later Andre Greipel de sprint won.
Op dat moment ging door mijn hoofd wat een prestatie er eigenlijk neergezet wordt tijdens deze drie weken Tour de France!

Inmiddels zijn de renners ruim twee weken onderweg, waarna nog dus nog één zware week door de Alpen volgt. Er wordt tijdens deze periode enorm veel van het lichaam gevraagd, waarbij goede voeding een zeer belangrijke rol speelt.


21 stukken pizza per dag?!

Gemiddeld heeft een wielrenner tussen de 6000 en 8000 calorieën per dag nodig om een touretappe te kunnen fietsen. Het artikel meldt dat dit gelijk staat aan 21 stukken pizza of 58 bananen op een dag. Maar dit is uiteraard geen geschikte voedingskeuze. De wielrenners halen de benodigde voedingsstoffen uit een gevarieerd voedingspatroon.

Wielrennen is een duursport. Door de hoge intensiteit worden vooral koolhydraten verbrandt. Het is dus van belang dat de koolhydraten in voldoende mate aanwezig zijn en dat deze via de voeding aangevuld worden. Op een dag eet een wielrenner een enorme hoeveelheid voeding om de benodigde energie binnen te krijgen.


Vóór de touretappe

De dag begint voor de renners, net als bij ons, met het ontbijt.
Het ontbijt van een wielrenner tijdens de Tour de France bestaat uit havermoutpap met vruchten, rozijnen of noten, eieren, rijst, pasta en/of brood met zoet beleg. Na het ontbijt gaan de renners vanuit het hotel met de bus naar de start. Tijdens deze busrit blijven de renners eten. Wat zij tijdens deze periode eten, is per persoon en per ploeg verschillend. Voorbeelden zijn winegums, smoothies, groentesappen of pasta. Na dit eetmoment gaat de touretappe van start.


Tijdens de touretappe

Aangezien er lange tochten gereden worden op één dag, moet ook tijdens de rit gegeten worden. De voeding tijdens de etappe zorgt voor aanvulling van energie, die vervolgens weer gebruikt wordt om de etappe voort te kunnen zetten. Tijdens de etappe krijgen renners tasjes aangereikt met daarin gels, energierepen, sportdranken (isotoon), water, een banaan, koekjes, cakes, broodjes, enzovoort. De voedingsmiddelen in deze tasjes bevatten bij elkaar zo'n 2000 kcal. Aan het begin van de touretappe rijden de wielrenners vaak in een rustig tempo, waarbij het nog mogelijk is om vast voedsel (koekjes, cakes, broodjes) te kunnen eten. Naarmate de etappe vordert, wordt er gebruik gemaakt van gels en energierepen. Het voordeel hiervan is dat de energie snel opgenomen wordt.


Na de touretappe

Na de etappe begint de renner in de bus direct aan zijn herstel. De volgende dag staat er immers weer een nieuwe etappe op het programma. Een sneller herstel vindt plaats bij een juiste balans van koolhydraten en eiwitten. Herstel-shakes, gekookte rijst, aardappelen, tonijn, winegums en fruit zijn voorbeelden van producten die veel gegeten worden. Ook wordt er veel energie-hersteldrank gedronken. Eenmaal in het hotel volgt een massage en heeft de kok een heerlijke maaltijd bereidt. Deze maaltijd bestaat meestal uit salades met fruit en noten, vlees, groenten en rijst, pasta of aardappelen. Het dessert bestaat uit yoghurt en/of fruit. De dag wordt afgesloten met een maaltijd voor het slapen gaan. Op dit tijdstip wordt muesli met melk of yoghurt en honing gegeten. Een wielrenner kan dan ook voor een eiwit-shake kiezen.


Vochtbalans

Gezien de vaak extreme temperaturen en de intensieve inspanning tijdens de Tour de France, is de vochtbehoefte een belangrijk aandachtspunt.
Bij hoge temperaturen wordt er meer gezweet en moet er meer gedronken worden. Wanneer dit niet gedaan wordt, kan uitdroging optreden met als gevolg prestatieverlies. Zowel voor, tijdens als na de touretappe wordt er vocht aangevuld.
Bij het ontbijt wordt vaak sinaasappelsap en koffie gedronken, waarna ongeveer een uur later gestart wordt met smoothies, energiedranken en water. Tijdens de touretappe drinken de wielrenners water en energiedranken. Er wordt tijdens de etappe gestreefd naar een vochtinname van 1 tot 2 bidons per uur. Dit komt neer op zo’n anderhalve liter per uur. In de herstelperiode wordt water en energiedrank gedronken. Soms neemt een renner graag een colaatje. Gedurende een dag wordt er tussen de 6 en 11 liter vocht gedronken!


Aan het begin van deze blog schreef ik dat de wielrenners een enorme prestatie neerzetten tijdens de Tour de France. Dit was vooral gericht op de inspanning die zij leveren.
Uit de gegevens van deze blog blijkt dat de wielrenners op voedingsgebied ook een enorme prestatie neerzetten.
Ik moet er niet aan denken om deze hoeveelheden op een dag te moeten eten! :)
 

Voeding in de Tour de France


Geschreven door: Simone Langelaan - Diëtist


Bronnen

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4604
http://www.optimaalsporten.nl/column-sportvoeding/wat-eten-wielrenners-tijdens-de-tour-de-france.asp
http://www.gezondheidenco.nl/180631/wat-eet-een-wielrenner-tijdens-de-tour-de-france/
https://www.youtube.com/watch?v=k_SYhEwoZ3M
http://www.bike-physics.nl/nieuws/voeding-tijdens-een-tour-etappe

 

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline