De meest gestelde voedingsvragen van een diëtist

9 december 2019


Welke vragen ik als diëtist het vaakste krijg? Hieronder een overzicht.

 

Is chocola goed?

Cacaopoeder is gezond vanwege flavanolen (een soort flavanoïden), dus pure chocola is prima als je dat af en toe neemt. Uiteraard bevat het wel suiker, slechte vetten en calorieën, dus neem er niet te veel van.

Flavanolen zitten ook in thee, appels en peulvruchten. Wil je niet te veel calorieën binnen krijgen, dan zijn dit wel betere opties.
Als je niet snel aankomt, is chocola dus prima om af en toe te nemen.


Vegetarisch en veganistisch eten: is het gezond?

Dat is eigenlijk niet te zeggen, want het gaat om je totale voedingspatroon.
Met vegetarisch eten kun je goed alles binnen krijgen zonder pillen.
Bij veganistisch eten mis je vitamine B12 en vitamine D. Die zul je dan moeten slikken in pilvorm. De beste vleesvervangers zijn: peulvruchten, tofu, tempeh en noten.


Er zijn veel fabels over voeding. Hoe ontstaan fabels?

• Wetenschappers dikken hun bevindingen aan om makkelijker in de publiciteit te komen en daardoor meer geld voor de universiteit te verkrijgen (via meer studentaanmeldingen).
• Journalisten hebben niet de tijd om het goed uit te zoeken.
• Voeding is hot news: iedereen praat erover en iedereen heeft er een mening over. Dat komt ook omdat we graag horen dat we weinig moeite hoeven te doen om mooi en gezond te blijven.
• Vaak zijn onderzoeken door het bedrijfsleven gefinancierd. Die onderzoeken moeten we dus met een korreltje zout nemen.


Hoe groot is impact van voeding op je gezondheid?

Erg groot!
De kans op diverse kankersoorten, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verlaag je enorm als je goede voeding neemt en je een gezond gewicht hebt.
Bij diabetes type 2 kan zelfs 90% van alle gevallen voorkomen worden door goede voeding.
Daarmee wil ik aangeven dat voeding een enorme impact heeft op je gezondheid en op het voorkómen van vervelende kwaaltjes en dodelijke ziekten.

Verkeerde voeding en overgewicht hebben bijna net zo veel impact op je gezondheid als roken. De ziektelast en verloren gezonde jaren in Nederland:

1. Roken 13%
2. Overgewicht 10%
3. Verhoogde bloeddruk 8%
4. Alcoholgebruik 5%

Het gaat niet om een gezond voedingsmiddel, maar om je patroon, dus om gezonde keuzes: groente, fruit, volkoren producten, noten, peulvruchten, vloeibare oliën, melkproducten, gevogelte, vis, water, thee en koffie.

Een enkele keer iets ongezonds nemen heeft geen of weinig impact op je gezondheid. Dus het is geen ramp om enkele keren per week ook iets ongezonds te nemen.

Wat bedoel ik precies met de term ‘gezond’?
Elke keer als ik de term ‘gezond’ noem, dan bedoel ik dat je daarmee je kans verlaagt op één van de 3 ziekten: kanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Het is duidelijk naar voren gekomen in de wetenschap dat voeding een impact heeft op deze 3 ziekten.

Daarnaast is het duidelijk dat voeding ook een impact heeft op 1001 andere gezondheidsklachten.


Wordt eten vlak voor het slapen niet meer verteerd?

Het is een fabel dat het niet meer verteerd zou worden. Het wordt juist erg goed verteerd omdat je lichaam in rust is. Je calorie-inname wordt over de hele dag geteld; niet op een bepaald dagdeel.

De fabel dat het voor het slapen niet meer verteerd zou worden, is waarschijnlijk ontstaan omdat het wel slecht is om kaas, chips en andere vetrijke dingen te eten. Dat wordt ’s avonds laat vaak genomen en van die producten kom je snel aan.

Dus goed nieuws! Eet gerust ook ’s avonds laat wat, maar wel de goede producten.


Geschreven door: Bob ter Haak – Rebelse sportdiëtist en oprichter MijnVoedingsplan

 

© 2020 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Strakker lijf - Kracht - blog - websitebeheer door WebSpeciaal