Verhalen van sportdiëtist Marit van Overveld

Marit van Overveld is sportdiëtist en schrijft veel leuke blogs voor MijnVoedingsplan.nl. Daarnaast heeft Marit een succesvolle praktijk in omgeving Utrecht. Hoe zorgt zij dat haar cliënten hun doelen halen? En wat zijn de reacties van de mensen die ze begeleidt? Tijd voor een interview!

Wie ben je en wat doe je precies voor werk?

Ik ben Marit van Overveld en ik ben werkzaam als diëtist en sportdiëtist. Ik heb sinds 2 jaar mijn eigen praktijk (Diëtistenpraktijk Van Overveld) op drie verschillende locaties in de omgeving Vleuten, De Meern en Harmelen.
Doordat ik bij een sportcentrum en twee fysiotherapiepraktijken gevestigd ben, werk ik als diëtiste veel samen met fysiotherapeuten en (medisch) fitnessinstructeurs. En daarnaast heb ik contacten met de huisartsen in de omgeving waardoor mensen met een medische indicatie ook prima bij mij terecht kunnen.

Welke opleidingen heb je daar voor gedaan?

Ik heb de 4-jarige HBO opleiding Voeding & Dietetiek afgerond in Den Haag. Toen ik hiermee klaar was, wilde ik mijzelf specialiseren in de sportvoeding en heb ik hierna de post-HBO opleiding sportdietetiek gevolgd in Amsterdam.

Wat vind je het leukste aan jouw werk als sportdiëtist?

Het leukste aan mijn werk als sportdiëtist vind ik dat ik op heel veel gebieden van voeding mensen kan helpen met het behalen én behouden van hun doelen. Vooral met sporters is het ontzettend gaaf om te zien dat de invloed van voeding zo ontzettend groot kan zijn op de sportprestaties. En wanneer (top)sporters dat zelf gaan inzien en ervaren, dan krijg ik daar heel veel energie van!

Wat voor mensen komen bij jou in de praktijk?

Een grote groep mensen die ik in mijn praktijk zie, zijn mensen met overgewicht of obesitas. Dit is nu eenmaal ook het grootste probleem in Nederland, dus het is misschien ook niet heel raar dat dit de grootste groep is voor mij. Maar daarnaast zie ik ook veel mensen die medische klachten hebben, zoals maagdarmproblemen, Diabetes, COPD etc. En uiteraard zie ik als sportdiëtist de sporters en topsporters. Ik begeleid 2 nationale teams en verder veel individuele sporters (marathonlopers, krachtsporters). Kortom: eigenlijk van alles en nog wat! En daarom blijft het ook zo leuk! ;-)

Wat is je werkwijze in je praktijk?

Voeding is iets wat heel persoonlijk is. Ik kijk daarom heel goed naar iemands eigen leefstijl en voedingspatroon, en pas daar mijn adviezen op aan. Ik heb dan ook geen standaard menu klaarliggen wat ik aan iedereen uitdeel. Ik geef vooral veel praktische tips en adviezen, waar iemand écht iets aan kan hebben. Ik geef aandacht aan het eetgedrag en waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden. Mijn gesprekken gaan dus zeker niet alleen maar over wat wel/niet goed is om te eten of drinken, maar juist om de verhalen achter het eetgedrag of leefpatroon. Voor sporters vind ik het vooral belangrijk dat ze goed geïnformeerd worden over de effecten van de bepaalde keuzes die ze maken in voeding. Ik breng kennis bij en maak mensen bewust van bepaalde keuzes.

Wat levert het de mensen die je adviseert op? Wat merken ze precies?Marit van Overveld - Sportdiëtist

Gelukkig krijg ik vaak goede berichten terug van mensen. Ze voelen zich bijvoorbeeld fitter, minder vermoeid, hebben minder last van hun klachten of merken met sporten dat ze betere prestaties neer kunnen zetten.
Zo had ik laatst een vrouw van 47 die in Schotland 5 dagen ging hardlopen (totaal 139 km). Ik heb haar geholpen met een voedingsadvies, omdat ze van tevoren geen idee had wat ze allemaal moest gaan eten/drinken en hoe ze dit het beste kon gaan toepassen daar in Schotland. Toen ze eenmaal terug was uit Schotland, kreeg ik mail van haar met wat ze had meegemaakt en hoe het was verlopen met voeding. Het is zo leuk om te horen dat iemand je dankbaar is voor je hulp: ‘..dus totaal heb ik bijna 140 kilometer gelopen in de mooiste natuur die je je kunt voorstellen. Nogmaals dank voor al het meeleven en je goede adviezen. Mede door jou heb ik dit avontuur gewoon kunnen doen.’
Wat voor gevoel geeft het jou als mensen die je begeleidt hun doel halen?
Daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn: een heel goed en voldaan gevoel! Ik haal hier heel veel energie uit. Daar doe ik het allemaal voor uiteindelijk..

Welke eigenschappen zijn voor een sportdiëtist belangrijk, vind jij? 

Het is belangrijk dat een sportdiëtist zelf in ieder geval ook sportief is. Er bestaan echt sportdiëtisten die vrijwel niks met sport hebben… daar snap ik dus echt helemaal niets van. Daarnaast moet een sportdiëtist een goed inlevingsvermogen hebben. Creatief om kunnen gaan met lastige situaties voor sporters. Bijvoorbeeld een sporter die niets door zijn/haar keel krijgt tijdens het sporten, maar dit wél nodig heeft. Hoe ga je hiermee om, wat zijn alternatieven, wat lukt wel? Dat vind ik onder andere belangrijke eigenschappen die een sportdiëtist moet hebben.

Hoe is je interesse voor voeding ontstaan?

Dat is bij mij niet zo’n interessant verhaal eigenlijk. Tijdens mijn puberteit kreeg ik steeds meer door dat voeding best veel invloed kan hebben op hoe je je voelt. Ik was een echte snoepkont en ik kon zo een hele zak snoep naar binnen werken. Hoe ik me daarna voelde? Heel slecht, misselijk en heel moe! Toen ik een studiekeuze moest gaan maken en een vriendin van mij deze studie al volgde, raakte ik hierin geïnteresseerd en ben ik voor Voeding & Dietetiek gegaan.

Welke fabel over voeding kom je het vaakst tegen in je praktijk?

Als ik dan even kijk naar de krachtsporters onder ons, dan is de grootste fabel toch wel dat eiwitten oneindig veel in de voeding moeten zitten wanneer je een hogere spiermassa en lagere vetmassa wilt. Ik zie dat ook letterlijk gebeuren in de praktijk, wanneer ik aan het werk ben in het sportcentrum. Borden droge rijst met kip, magere kwark, eiwitpannenkoeken, eiwitshakes.. Dat is ongeveer het enige wat ze nog binnen krijgen. Kortom, nog genoeg werk aan de winkel als het gaat om de kennis van de krachtsporters over de juiste (sport)voeding. 

Lees hier onze voedingstip over eiwitbehoefte

Welke sport doe je zelf graag?

Ik vind verschillende sporten leuk om te doen, maar beachvolleybal is toch wel echt mijn favoriet!

Wat is jouw droom of doel in je werk?

Mijn praktijk steeds meer uit kunnen gaan breiden en heel succesvol te gaan worden op het gebied van voeding en sportvoeding.

Als je één tip mag meegeven aan iemand die meer wil bereiken met voeding bij sport, welke tip zou je dan aan hem of haar geven?

Kijk altijd als eerste naar je basisvoeding! Een gezonde basisvoeding is essentieel voor welke sport dan ook! Haal geen adviezen van vage internetsites maar zoek advies bij een professional.

 

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline