Tips meer zelfvertrouwen, flow en trots - Marlissa

2018 - ‘Soms voel ik mijzelf geen sport diëtist maar een psycholoog’ zei ik laatst tegen een collega.
Dat was ook het moment dat ik het besef kreeg dat wij in ons vak hier heel veel mee kunnen.
Ik besloot een boek te bestellen en mijzelf meer te gaan verdiepen in het stukje psychologie. Zo gezegd zo gedaan, ik heb het boek ‘Positieve psychologie in de praktijk’ gelezen.
En o wat is dit een ongelofelijk interessant onderwerp!

Laten we meteen duidelijk stellen dat ik geen carrière switch wil gaan maken. Ik hou te veel van mijn vak om hier vanaf te stappen. Maar jezelf verbreden in de kennis van de psychologie en dit praktisch toepassen in de praktijk kan natuurlijk nooit kwaad.

Krijg meteen meer zelfvertrouwen met deze online cursus > 


Vertrouwen

Stel je voor je hebt er geen vertrouwen in dat je die gewichten op de sportschool weg kunt drukken of dat het afvallen je gaat lukken. Hoe groot is dan de kans dat je het daadwerkelijk realiseert?
Vertrouwen is de basis van je eigen succes. Zolang je vertrouwen hebt in jezelf, kun je de ander ook vertrouwen.

Zo is gebleken dat het delen van een gezamenlijk doel, het vertrouwen onderling en in elkaar kan versterken. Hoe zit het met het vertrouwen in jezelf? Vertrouw jij erop dat je je doelen kunt behalen?

Als jij jezelf vertrouwt, straal je dit ook vaak uit. Dit werkt positief want het maakt jezelf ook zelfverzekerder.
Ook twijfel je dan minder aan jezelf over wat je allemaal wel of niet kunt, geniet je hierdoor van het leven en weet je sneller hoe je met tegenslagen om kunt gaan. Kortom: je zit hierdoor geestelijk en lichamelijk lekkerder in je vel als je vertrouwen hebt in jezelf.
Heb je het idee dat je nog wel meer vertrouwen in jezelf kunt krijgen?

De 6 tips om je zelfvertrouwen een boost te geven:

  • Verzorg jezelf goed (probeer er verzorgd uit te zien en jezelf leuk te kleden in kleding waar jij je fijn in voelt)
  • Neem een goede houding aan (rug recht en schouders naar achteren)
  • Leef volgens een gezonde leefstijl waarbij je voldoende sport en gezond eet
  • Maak een lijstje van je goede kwaliteiten en eigenschappen
  • Denk positief
  • Neem de tijd om het vertrouwen in jezelf te laten groeien

Flow

Zodra je meer of voldoende vertrouwen hebt, kun je de “flow” gaan ervaren.
Flow is een optimale mentale toestand waarin je volledig opgaat in je bezigheden.

Een flow wordt gekenmerkt door een gerichte energie en activiteit en een volledige betrokkenheid, met als gevolg een succesvolle uitvoering van je activiteit.

Heb jij weleens een flow ervaren? Ik wel! Ik zeg je eerlijk, ik ben een beetje verslaafd aan de flow. Als je eenmaal een flow hebt ervaren, streef je snel naar meer. En dat is logisch, want hoe lekker is het om in een heerlijk ritme te zitten en op te gaan in datgeen wat jij graag doet en als je ziet dat er resultaat is.
Ik ervaar de flow regelmatig tijdens het hardlopen. De eerste paar minuten moet ik vaak inkomen, maar daarna lijkt het net of ik nog uren door kan lopen en geniet ik van iedere stap die ik verder zet.
Wanneer heb jij voor het laatst een flow ervaren? Hoe voelde dat? En wat was je op dat moment aan het doen?

Trots

Trots is ook zo een mooi begrip. Naar trots wordt altijd een beetje dubbel gekeken.
Aangezien mensen van buiten dit soms weleens als arrogant kunnen ervaren. Maar wie geeft zichzelf niet eens een schouderklopje na een goede prestatie? Trots is het goede gevoel dat je krijgt als je de puntjes op de i zet bij een opdracht op het werk, maar ook als je een goede sportprestatie hebt geleverd. Bij trots komt ook een sociaal belang, want je wilt meestal met anderen delen waar jij trots op bent.

Er is dan ook gebleken dat mensen die zich trots voelen, langer met een moeilijke taak zullen doorgaan dan mensen die zich niet trots voelen. Daarbij is er aangetoond dat trots dus een belangrijke motiverende rol speelt als het gaat om volharden bij een moeilijke taak.
Kortom: wie trots is op zichzelf, kan vaak meer aan.

Oefening 3

Voor degenen die het leuk vinden, nog een kleine oefening voor jezelf:
Ga eens na waar jij trots op bent? Schrijf dit eens op en probeer de aankomende 2 weken een dagboekje bij te houden, waarbij je opschrijft waar jij trots op bent. Het mogen kleine of wat grotere dingen zijn.

Krijg meteen meer zelfvertrouwen met deze online cursus >  

 

Geschreven door: Marlissa van der Korput.
Marlissa is sportdiëtist en heeft haar eigen praktijk in Utrecht. Meer info of een consult boeken bij Marlissa? Ga naar: www.dietistenpraktijkeetgewoon.nl. 

 

- Boek: Positieve psychologie in de praktijk, Frederike Bannink. H1. Blz. 79, 92, 95 

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline