Vet gezond? Of vet ongezond?

Vet is helemaal niet slecht. Vet word vaak gezien als vreselijk ongezond, maar diverse voedingsgoeroes omarmen juist het vet. Hoe zit het nu echt met vet?

Check hier hoeveel gram vet jij nodig hebt >


Slecht vet

Vet werd in de jaren zeventig verbannen. Er was in de jaren zeventig een piek in het aantal mensen met hart- en vaatziekten. Voedselexperts waren overtuigd dat dit kwam door welvaartsvoedsel. We kregen te veel vet binnen via roomboter, kaas, vlees en bakken en braden.

Vet kreeg ook de schuld van het ontstaan van kanker, vetzucht en diabetes, maar echter was dit nog niet bewezen. Er ontstonden anti-vet campagnes en Nederland begon in 1986 met de Let Op Vet-campagne.


Maar is vet nu echt zo slecht?

Achteraf is er onderzoek gedaan naar het effect van vet. Vet op zichzelf blijkt geen kanker, diabetes of vetzucht te veroorzaken. Daarnaast is het jammer dat vet in de ban is gedaan terwijl onverzadigd vet, zoals zonnebloemolie, olijfolie, juist gezond zijn voor hart- en bloedvaten.

‘Er wordt al sinds de jaren zeventig heel consistent in meer dan honderd gecontroleerde voedingsstudies gevonden dat het vervangen van verzadigd door onverzadigd vet een gunstig effect heeft op je cholesterol. Die vervanging verlaagt het slechte LDL-cholesterol en daarmee de kans op hart- en vaatziekten’, zegt Ingeborg brouwer, hoogleraar vetzuren aan de VU.

‘Gezonde voeding bevat verzadigd en onverzadigd vet’, zegt hoogleraar Brouwer. Het is verstandig om verzadigde vetten, zoals roomboter en spek, te vervangen door onverzadigde vetten, zoals margarine of olijfolie.

‘Als je verzadigd vet vervangt door volkoren producten en goede vetten, zie je gunstige effecten op hart- en vaatziekten’, zegt hoogleraar Brouwer. Vervang de vetten dus door volkorenproducten zoals brood, granen en groente en fruit.


Is het vet uit zuivel dan ook gezonder dan het vet uit vlees?

Over het algemeen laten veel studies die kijken naar zuivel een beschermend effect op hart- en vaatziekten zien. Maar het is onduidelijk welke rol vet daarin speelt. Het is te vroeg om te zeggen dat volle melk wel goed is en een speklap niet, als dat ooit al gebeurt.

Halfvolle zuivel is wel beter dan volle melk. In de nieuwe Schijf van Vijf staat volle melk in het rijtje ‘niet’ vanwege de hoeveelheid verzadigde vetten.

Er zal nog steeds veel onderzoek gedaan moeten worden naar vetten in de voeding.
Het advies van MijnVoedingsplan.nl is: zorg dat je elke dag wat vetten binnenkrijgt, voornamelijk onverzadigde vetten. Het ligt aan je situatie en doelstelling hoeveel vet je moet binnen krijgen. Ook als je wil afvallen, is het goed om een beetje onverzadigde vetten binnen te krijgen.

Check hier hoeveel gram vet jij nodig hebt >

Geschreven door: Jessica de Visser (sportdiëtist i.o.)

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline