Een gezonde levensstijl aanhouden op reis - 3 / 6

 

Dylan Grooteman - één van onze bloggers - maakte een schitterende reis door Zuid-Afrika.
Voor MijnVoedingsplan.nl schreef hij zijn verhalen op met daarin tips over het behouden van je goede voeding.

Dit is deel 3 van in totaal 6 delen van zijn reisverslag.

Deel 1 lees je hier.
Deel 2 lees je hier.

 

Uit eten

In landen als Zuid-Afrika of bijvoorbeeld Thailand is alles redelijk goedkoop. Ook uit eten gaan dus. In dit soort landen kan je prima 3 keer per dag uit eten gaan. Tijdens het uit eten gaan eet je meestal iets meer dan normaal. Probeer daarom je dagelijkse voeding inname te beperken tot deze 3 momenten en neem geen tussendoortjes. Je kan eventueel een powerbar of stuk fruit meenemen voor tijdens bijvoorbeeld het hiken. Zelf ging ik ook 3 keer per dag uit eten. Op een powerbar (bijna in elk land kan je wel powerbars kopen, kijk wel even achterop de verpakking of ze gezond genoeg zijn) en een stuk fruit na at ik dan ook niks overdag. Wel dronk ik af en toe een blikje cola. Niet alles wat je op reis te eten krijgt is even hygiënisch. Een blikje cola na het eten zal de kans dat je ziek wordt van het eten verkleinen.


Zelf koken

In landen als bijvoorbeeld New Zeeland en Australië is uit eten gaan een stuk minder aantrekkelijk vanwege de prijs. Bij veel hostels zit een eigen keuken in. Door zelf te koken weet je altijd wat je eet en dat het op een verantwoorde manier wordt bereid. Meestal hebben andere landen andere producten. In Zuid-Afrika at ik bijvoorbeeld vaak zoete aardappel en pompoen. Dat eten wij in Nederland ook wel, maar in Zuid-Afrika werd dat vele malen meer gegeten. Proberen daarom met de producten die daar vaak gebruikt worden wat lekkers te bereiden.

Alcohol

Zeker onder de backpackers is alcohol toch wel redelijk belangrijk. Zelf dronk ik ook elke avond een aantal biertjes met mijn medereizigers. Alcohol bevat veel kcal die jij niet nodig hebt en eigenlijk moet vermijden als je wilt afvallen. Zelf ben ik een gezonde jongen die niet het doel heeft om af te vallen. Daarnaast was ik elke dag op reis zeer actief bezig waardoor ik veel kcal verbrande. Je hoeft vanzelf niet elke avond een biertje/wijntje te drinken, maar elke dag een biertje/wijntje is gezonder dan dat je de hele week niks drinkt en je vol gooit op zaterdag avond.

Tips:

- Neem bij voorkeur gerechten in en restaurant die gerild, gestoomd of gekookt zijn. Deze maaltijden bevatten over het algemeen minder vet dan gefrituurde maaltijden
- Kies bij een restaurant voor salade in plaats van patat als bijgerecht
- Een blikje cola na het eten kan de kans op voedselvergiftiging verkleinen

Tot zo ver deel 3 van Dylans reisverhaal. Binnenkort deel 4.

 

Wie ben ik?

Mijn naam is Dylan Grooteman en in 2011 ben ik begonnen met de HBO opleiding Voeding en Diëtetiek te Amsterdam. Momenteel ben ik 22 jaar en afgestudeerd voedingsdeskundige. Ik ben dagelijks veel met voeding en sport bezig.

Een aantal jaren geleden was ik een fanatieke duursporter (voetbal, hardlopen). Door zware blessures heb ik duursport jammer genoeg gedeeltelijk op moeten geven. Momenteel sta ik gemiddeld 4 keer per week in de sportschool en ben ik nog maar 1 tot 2 keer in de week aan het duursporten.

Ik heb nog geen fulltime baan kunnen vinden op het gebied van voeding. Om deze reden werk ik nu in de tulpenbollen. Naast dit werk ben ik begonnen met het schrijven van blogs en begeleid ik zelfstandig mensen op voedings- en fitnessgebied in mijn omgeving.

De afgelopen jaren heb ik een enorme golf aan informatie over mij heen gekregen met als hoofdonderwerp gezonde voeding.
Naast gezonde voeding heb ik op mijn opleiding ook geleerd over bijvoorbeeld de vertering van voeding, sportvoeding, voedingsstijlen van andere culturen en hoe je een cliënt moet begeleiden in zijn of haar afvalproces. Deze kennis probeer ik nu zelf in de praktijk te brengen.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline