Een gezonde levensstijl aanhouden op reis - 4 / 6

Dylan Grooteman - één van onze bloggers - maakte een schitterende reis door Zuid-Afrika.
Voor MijnVoedingsplan.nl schreef hij zijn verhalen op met daarin tips over het behouden van je goede voeding.

Dit is deel 4 van in totaal 6 delen van zijn reisverslag.

Deel 1 lees je hier.
Deel 2 lees je hier.
Deel 3 lees je hier.

 

Calorieën tellen op reis

Aangezien je tijdens het reizen op veel verschillende plekken komt, heb je vaak verschillende voedingsmiddelen.
Niet op iedere plaats is datgene aanwezig wat je nodig zult hebben. Vaak beweeg je veel tijdens het reizen, zeker als je ook gaat hiken, mountainbiken, surfen, etc.

Als je aan het bulken bent, maakt het weinig uit en ga je waarschijnlijk niet elke dagen je kcal bijhouden, zolang je maar genoeg eet.
Als je bezig bent met afvallen of op gewicht te blijven, dan moet je proberen om te eten wat goed voelt.
Kies bijvoorbeeld tijdens het uit eten gaan voor de salade in plaats van de patat.
Wat ook goed werkt is langzaam eten of een of twee glazen water drinken voordat je gaat eten. Hierdoor voel jij je sneller verzadigd.

Zelf heb ik mijn kcal niet bijgehouden. Reizen was voor mij een soort van ontspanning en zelf vond ik het wel even lekker om mijzelf hier niet zoveel mee bezig te houden. Wil jij toch je kcal bijhouden, zorg er dan voor dat jij een uitgebreide voedings-app op je mobiel hebt die veel voedingsmiddelen kent.


Tussendoortjes

Elk land biedt verschillende soorten tussendoortjes. Wat ik in Zuid-Afrika vaak tegenkwam, was biltong. Biltong is gedroogd vlees van bijvoorbeeld rund, koedoe of struisvogel. Deze snacks zijn zeer eiwitrijk, wel bevatten ze behoorlijk wat zout.

Wij weten allemaal dat zout kan zorgen voor een hoge bloeddruk, maar aan de andere klant is dagelijks wat meer zout binnenkrijgen in warme landen geen probleem. Hierdoor houd je wat meer vocht vast.

Mueslirepen of powerbars zijn in de meeste landen te verkrijgen. Koop direct een aantal gezonde repen als jij deze ergens tegen komt in de winkel. Dan weet je zeker dat je ook iets hebt als je midden in het bos staat waar geen winkels te bekennen zijn. Kijk wel even op het etiket of er niet te veel suiker en andere dingen aan de reep toegevoegd zijn.

Daarnaast is een stuk fruit of noten (denk ook aan kokosnoot) altijd een goed tussendoortje. Deze voedingsmiddelen zijn over het algemeen overal wel verkrijgbaar.


Tips:

- Neem bekende voedingsmiddelen zoals noten. Dit is overal hetzelfde en je weet hoeveel kcal dit bevat.
- Ga je vaak uit eten, beperk dan het aantal tussendoortjes dat je dagelijks neemt.
- Zorg voor een uitgebreide calorieënteller op je mobiel als jij je kcal wilt bijhouden.
- Sla voldoende gezonde tussendoortjes in, je zal namelijk niet altijd in de buurt van een winkel zijn.

Tot zo ver deel 4 van Dylans reisverhaal. Binnenkort deel 5.

 

Wie ben ik?

Mijn naam is Dylan Grooteman en in 2011 ben ik begonnen met de HBO opleiding Voeding en Diëtetiek te Amsterdam. Momenteel ben ik 22 jaar en afgestudeerd voedingsdeskundige. Ik ben dagelijks veel met voeding en sport bezig.

Een aantal jaren geleden was ik een fanatieke duursporter (voetbal, hardlopen). Door zware blessures heb ik duursport jammer genoeg gedeeltelijk op moeten geven. Momenteel sta ik gemiddeld 4 keer per week in de sportschool en ben ik nog maar 1 tot 2 keer in de week aan het duursporten.

Ik heb nog geen fulltime baan kunnen vinden op het gebied van voeding. Om deze reden werk ik nu in de tulpenbollen. Naast dit werk ben ik begonnen met het schrijven van blogs en begeleid ik zelfstandig mensen op voedings- en fitnessgebied in mijn omgeving.

De afgelopen jaren heb ik een enorme golf aan informatie over mij heen gekregen met als hoofdonderwerp gezonde voeding.
Naast gezonde voeding heb ik op mijn opleiding ook geleerd over bijvoorbeeld de vertering van voeding, sportvoeding, voedingsstijlen van andere culturen en hoe je een cliënt moet begeleiden in zijn of haar afvalproces. Deze kennis probeer ik nu zelf in de praktijk te brengen.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline