Vitamine B6: schade door teveel binnenkrijgen?

2018 - Vitamine B6 geeft zenuwschade wanneer je er teveel van inneemt.

Dit was al eerder in het nieuws. En wat blijkt? Nog steeds bevatten veel vitaminepillen teveel vitamine B6. Maar hoe zit dat nu precies met vitamine B6? Wanneer is het schadelijk voor je lichaam en wanneer niet?

In het televisieprogramma Radar van 5 september 2016 werd het probleem rondom vitaminepillen met vitamine B6 ook besproken. Sven Kramer werd hier ook in genoemd.

Resultaat halen met jouw voedingsplan >


Back to the basics

Vitamine B6 (volledige naam: pyridoxine) is een vitamine die een grote rol speelt in de opbouw van cellen in het lichaam en in het vrijmaken van energie.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine B6 is ongeveer 1,5 mg voor een volwassene. En is er een maximale hoeveelheid van 25mg per dag vastgesteld.
Krijg je dagelijks teveel vitamine B6 binnen? Dan kan je last krijgen van zenuwschade zoals tintelingen in handen en voeten .

Mannen 19-30 jaar Vrouwen 19-30 jaar Mannen 31-50 jaar Vrouwen 31-50 jaar Mannen 51-70 jaar Vrouwen 51-70 jaar
ADH vitamine B6 (mg/per dag) 1,5mg 1,5mg 1,5mg 1,5mg 1,8mg 1,5mg

Maar weinig mensen hebben een tekort aan vitamine B6. Het zit immers in heel veel voedingsmiddelen, bijvoorbeeld: vlees, vis, eieren en brood.


Teveel vitamine B plas je toch gewoon weer uit?

Een regel die de revue vaak passeert is dat wanneer je teveel wateroplosbare vitamines (Alle B-vitaminen en vitamine C) slikt, je het overschot gewoon weer uit plast. In tegendeel tot de vetoplosbare vitamines (Vitamine K, A, D en E), wanneer je daar veel van binnen krijgt zou het wel schadelijk zijn. Deze regels kloppen grotendeels. Want als je teveel vitamine B6 slikt plas je het inderdaad weer uit, maar het kan nog steeds schade aanrichten in het lichaam, in dit geval schade aan je zenuwen. Daarom is er een maximum voor vitamines vastgesteld. In het geval van vitamine B6 is dat 25 mg per dag. Maar hou in je achterhoofd dat je lichaam alle overschotten aan vitamines wel moet verwerken.


Professionals slikken soms ook te veel B6

Vitamine B6 speelt ook een grote rol bij het vrijmaken van energie. Ook kan een extreem hoge eiwitconsumptie door krachtsporters leiden tot een verhoogde behoefte aan vitamine B6. Daarom is vitamine B6 vaak ook heel populair bij sporters. Sporters zijn daarom snel geneigd om een vitaminepil te nemen met onder andere vitamine B6. Ook de schaatser Sven Kramer nam een vitaminepil met een te hoge dosering vitamine B6. Door het overschot aan vitamine B6 kreeg hij last van zenuwbeschadigingen in zijn bovenbeen.


Onderzoek

Nu gaat de vitamine-industrie niet snel zijn producten aanpassen. Maar gelukkig gaat de Voedsel- en Warenautoriteit in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onderzoek doen naar de klachten bij het slikken van extra vitamine B6. Eind deze maand verwachten zij de resultaten. Tot die tijd: slik niet zomaar vitaminepillen, tenzij een professional dit adviseert naar aanleiding van tests die uitwijzen op een vitamine B6 tekort. En nog veel liever: kies ervoor om gevarieerd en gezond te eten. Het is namelijk mogelijk om alle benodigde vitamines uit je voeding te halen.

Resultaat halen met jouw voedingsplan >

Geschreven door: Laura Fronik - Sportdiëtist

Bronnen:

- De gevaren van vitamine B6. Radar. 5 september 2016
- Stichting Voedingscentrum Nederland. Nederlandse voedingsmiddelentabel. 45e druk. Den Haag.
- De Jong FM. Ons Voedsel. Tweede druk. ‘s-Graveland. 2009.
- Volkers J, van Driel M. Beenblessure Sven Kramer was te wijten aan te veel vitamine B6. De Volkskrant. 14 november 2015

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Zelf worstelde ik jarenlang met mijn gewicht, energie en balans.
Nu ben ik in Nederland op een missie: wees wie je wilt zijn, doe wat je wilt doen en draag wat je wilt dragen.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Gratis! 10 geheimen van succesvolle afvallers

Vul je e-mailadres in en ontvang het direct gratis in je mail.











© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline