Topsport en voeding: skeeleren of inline-skaten

2018 - Voeding is de sleutel tot succes.

Zo denk ik over voeding bij topsort. Zelf ben ik namelijk inline-skater. Al negen jaar behoor ik tot de top van Nederland. Ik doe mee aan landelijke competities, nationale kampioenschappen en Europese wedstrijden. Ik ga je in deze blog uitleggen hoe ontzettend belangrijk voeding is bij (top)sport en de rol van voeding in mijn eigen sportcarrière. Ook onthul ik mijn geheimen voor succes.


Skeeleren? Wat is dat?

Officieel heet de sport inline-skaten, maar iedereen die aan deze sport doet noemt het skeeleren. Voor het gemak noem ik het vanaf nu ook skeeleren. Ik kan me ook voorstellen dat er bij de sport skeeleren niet een lampje gaat branden. Een leuk feit is dat de schaatstweeling Mulder (Michel en Ronald Mulder) ook aan skeeleren doen. Maar wat doen we nou eigenlijk op skeelers? Binnen de sport zijn er drie richtingen: marathon-, baan- en wegwedstrijden.

De marathons vinden plaats op de openbare weg en zijn vaak minimaal 30km lang. Er wordt gestart in een grote groep en wie er als eerste over de streep komt, wint de wedstrijd.
De baanwedstrijden vinden altijd plaats op een 200m baan met oplopende bochten. Zo'n baan heet een piste. Hier heb je lange afstanden (10/15km) en sprint afstanden (300/500/1000 meter).
Zoals de naam al zegt, wegwedstrijden vinden plaats op de weg. Het parcour is elke wedstrijd anders maar wel altijd tussen de 350-750 meter lang. De afstanden op de weg zijn gelijk aan de wedstrijden op de baan.

Resultaat halen met jouw voedingsplan >


En wat doe ik?

Ik ben een sprinter, dus ik rij alleen baan- en wegwedstrijden. Bij mij draait alles om kracht en explosiviteit.

Om optimaal te presteren train ik uiteraard op me skeelers. Daarnaast doe ik conditietraining op de racefiets en mountainbike. Als laatste zit krachttraining ook in mijn trainingsschema. Trainen doe ik bijna dagelijks en soms zelfs twee keer per dag. Dat vraagt enorm veel energie en die energie haal ik uit voeding. Gelukkig heb ik de juiste mensen om mij heen (plus mijn eigen kennis), om zo veel mogelijk uit mijn voeding te halen.


Mijn voedingsproblemen

Ook ik heb problemen gehad met mijn voeding. Ik ben een goede eter en ik lust werkelijk ook echt alles. Maar toch had ik een heel vervelend probleem. Ik bleef maar afvallen, ook verloor ik daarbij spiermassa. Als sporter is dat niet fijn, want mijn prestaties werden slechter. Ik heb toen hulp ingeschakeld bij een professional. Er is toen voor mij berekend dat ik dagelijks 2800 calorieën nodig heb. Wanneer ik twee keer per dag train, kan dit zelfs oplopen tot 3300 calorieën. Ik at alleen dagelijks 2000 calorieën en dan val je dus af. Tijd voor verandering!


Wat eet een topsporter?

Bij (top)sport is de verdeling van vetten, eiwitten en koolhydraten in je dagelijks voeding heel erg belangrijk. Vetten wil je niet teveel, maar heb je nodig voor je essentiële vetzuren. Koolhydraten voor je energie en eiwitten voor het herstel van je spieren. Timing is ook heel erg belangrijk, wanneer eet ik wat? Maar hoe ziet mijn voedingsplan er dan globaal uit? Laten we meteen van het meest extreme geval uitgaan: Ik heb deze dag twee trainingen. Een krachttraining in de ochtend van 2 uur en een skeelertraining in de avond. Wat eet ik dan zoal? Ik ga je het laten zien.

Voor de training 1 (Krachttraining):
• 40 gram havermout + 200ml lactosevrije melk + 2 eetlepels appelstroop
• 500ml water

Na de training:
Een eiwitshake gemaakt met water, een banaan en een Eat Natural reep.

Voor training 2 (skeelertraining): 
• 200 gram volkoren pasta
• 200 gram groente
• 80 gram mager vlees

Na de training: Een schaaltje met kwark + een stuk fruit


Mijn geheimen voor succes?

Op een dag eet ik natuurlijk veel meer dan alleen dit. Bijvoorbeeld volkoren brood en gekookte eieren. Soms kies ik voor het gemak, dus neem ik wel een eiwitshake. Maar wat ik vooral wil aangeven met deze voorbeelden: Ik maak gebruik van normale voedingsmiddelen. Voor topprestaties zijn geen bijzondere voedingsmiddelen nodig. Ook supplementen gebruik ik bijna niet, alleen vitamine D. Ik gebruik vitamine D omdat ik een getinte huid heb en dan heb je extra vitamine D nodig. Wat is dan het geheim? De kunst zit in een goed voedingsschema en je daar aan houden.


Wat heeft het mij opgeleverd?

Ik at elke dag volgens mijn schema’s, ik viel niet meer af en had meer energie. Ik voelde me ook elke week beter en sterker. Na deze openbaring heb ik nog nooit zo hard geskeelerd. Zoals ik al eerder beschreef, ik rij geen marathons, want ik ben een sprinter. De grootste marathon bij het hardlopen is de marathon van New York. Bij het skeeleren is dat de marathon van Berlijn. Mijn tweede marathon in mijn skeelercarrière was de marathon van Berlijn. Dat was mijn mooiste marathon ooit, want die heb ik toen als junior gewonnen. Ik heb heel veel medailles in een doos liggen, maar er is maar 1 medaille die aan de muur hangt en dat is mijn onwijs grote Berlijn-medaille.

En wanneer je een keer bij een skeelerwedstrijd bent? Ik ben die meid die altijd bananen loopt te eten. Want als ik nu een voedingsmiddel op zou moeten noemen waar ik als topsporter niet zonder zou kunnen, dan zijn dat bananen. Bananen zijn mijn superfood als topsporter zijnde. Inmiddels heb ik wel een nieuw probleem. Ik word heel vaak 4e, zou daar ook een voedingplan voor zijn? ;)

Resultaat halen met jouw voedingsplan >


Laura Fronik is 21 jaar en skeelert al 9 jaar lang. Haar specialiteit zijn de korte afstanden (sprint). Als junior heeft zij de marathon van Berlijn gewonnen en werd 2e op het NK marathon. Sinds 2015 is zij senior en is zij de jongste in de categorie. In het seizoen 2015 en in het seizoen van 2016 behaalde zij allemaal top 10 klasseringen op de Nationale Kampioenschappen. In het seizoen 2016 behaalde zij haar beste klassering bij de senioren, 6e op het Nederlands Kampioenschap 100m. 

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline