Samenvatting onderzoek krachtsporters en voeding

In 2016 deden Lisa Pepping en Maypo Fitz-Jim onderzoek bij krachtsporters over hun voeding. Dit was in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en MijnVoedingsplan.nl

Zij studeerden als diëtist hier op af aan de Hogeschool van Amsterdam. Hieronder lees je de samenvatting van hun onderzoek.


Inleiding

Voor krachttraining is bekend dat een adequate voedingsinname van groot belang is
voor de prestatie, het herstel en het voorkomen van gezondheidsklachten. Idealiter is een
voedingsadvies op maat gemaakt en gebaseerd op persoonlijke kenmerken en het
trainingsdoel. Toch kiest slechts een klein gedeelte van de krachtsporters voor professioneel
voedingsadvies van een diëtist.


Doel

Voor de opdrachtgever is onderzocht hoe hij aan krachtsporters (18-30 jaar) een
inhoudelijk relevant online-voedingsadvies kan geven volgens de huidige richtlijnen en op een
door hen geaccepteerde en gewenste manier. Daarom is gekeken naar of de voedingsinname
van de doelgroep voldoet aan de richtlijnen.

Daarnaast is onderzocht wat de wensen zijn van
deze doelgroep met betrekking tot het raadplegen van voedingsadviezen in het algemeen en
specifiek de drempels en/of motivaties aangaande het aanvragen van een professioneel onlinevoedingsadvies.


Methoden

In wetenschappelijke literatuur is gezocht naar wat de huidige evidence based
voedingsrichtlijnen voor spieropbouw zijn. Met een kwantitatief onderzoek is het
voedingspatroon van de doelgroep vergeleken met de voedingsrichtlijnen uit de
literatuurstudie. Hiervoor zijn bij 31 mensen voedingsanamneses afgenomen, middels een 2x
24u recall methode.

Tot slot is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in
waarom mensen van de doelgroep nu nog geen professioneel online-voedingsadvies inwinnen.
Hiervoor zijn er onder 10 mensen diepte-interviews gehouden.


Resultaten

In voedingsrichtlijnen voor krachtsporters gericht op spieropbouw wordt het
belang van een goede basisvoeding in combinatie met voedingsrichtlijnen rondom de training
benadrukt.

Bij spieropbouw is er een dagelijkse behoefte aan energie en macronutriënten. Om
het lichaamsgewicht te handhaven moet de voeding voldoende koolhydraten bevatten om de
glycogeenvoorraden aan te vullen en eiwitten bevatten voor de opbouw en het herstel van
spierweefsel.

De krachtsporters in deze studie kregen voldoende vet, vocht, B1, B3, B6, B12, C,
ijzer, magnesium en zink binnen, maar hadden een te lage dagelijkse inname van energie,
koolhydraten, vezels, vitamine A, B11, D en calcium. De gemiddelde eiwitinname lag hoger dan
de aanbeveling.

Van de voedingsrichtlijnen rondom de training, werd de aanbeveling voor
vochtinname vóór de training en koolhydraten zowel vóór, tijdens als na de training niet
gehaald.Een ander punt van aandacht was een onnodige overschrijding van de eiwitbehoefte na de training.

Uit het kwalitatief onderzoek kwam naar voren dat krachtsporters voornamelijk
bronnen als internet en mensen uit hun directe omgeving benaderd. Ze classificeren iemand als
een 'professional' op het gebied van voedingsadvies, als iemand zelf resultaten heeft geboekt,
of als diegene anderen aantoonbaar en succesvol heeft begeleid.

Een professioneel voedingsadvies moet volgens hen vooral persoonlijk, gemakkelijk en betaalbaar zijn. Online voedingsadvies
vindt een aantal deelnemers een zeer geschikte methode. Als nadeel wordt
genoemd dat de begeleiding hiervan gemakkelijker ontlopen kan worden dan bij face-to-face
begeleiding.


Conclusie

De voedingsinname van de krachtsporters blijkt niet overeen te komen met de
evidence based voedingsrichtlijnen voor deze doelgroep. Aan een voedingsadvies van een
voorbeeldpersoon die bereikt heeft wat de krachtsporters als doel heeft, wordt het meeste
waarde gehecht. Daarnaast moet het voedingsadvies persoonlijk, betaalbaar en praktisch zijn.
Face-to-face contact vindt men belangrijk bij de begeleiding.

Geschreven door: Lisa Pepping en Maypo Fitz-Jim. Zij zijn beiden afgestudeerd in 2016 aan de Hogeschool van Amsterdam als diëtist.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline