Vitamine B12 tekort? Ligt vaak niet in voeding

2018 - In mijn omgeving hoor ik steeds meer dat mensen een vitamine B12 tekort hebben. Kwam dit een tijd geleden alleen nog bij ouderen voor, tegenwoordig ook bij steeds meer jongere mensen.

Mensen die met wat vage klachten naar de huisarts gaan en na bloedonderzoek erachter komen dat zij een tekort aan vitamine B12 hebben. Gelukkig is dit tekort redelijk gemakkelijk op te lossen door het innemen van supplementen of het krijgen van injecties.

Online cursussen bekijken hierover > 


Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is een essentiële vitamine, dit betekent dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken, maar dat deze vitamine via voeding verkregen moet worden. B12 krijg je binnen door het eten van dierlijke producten zoals vlees, vis, melk en zuivelproducten. Een tekort aan B12 komt bijna nooit doordat iemand te weinig B12 eet, maar door een slechte opname in het lichaam.

Een tekort door een te lage inname kan wel voorkomen bij veganisten, doordat zij geen dierlijke producten eten en hierdoor ook geen B12 binnenkrijgen. Voor hen is het belangrijk om voedingsmiddelen te eten die zijn verrijkt met B12 of supplementen te slikken, om zo een tekort te voorkomen.


Wat is de functie van vitamine B12?

B12 wordt in het lichaam gebruikt bij de aanmaak van rode bloedcellen en bij diverse processen in het lichaam. Wanneer je een tekort hebt aan B12, kan je daarom last krijgen van uiteenlopende neurologische, psychische en/of lichamelijke verschijnselen. Veelvoorkomende symptomen zijn: concentratiestoornissen, geheugenproblemen, depressie, verwardheid, prikkelbaarheid, vermoeidheid, slaperigheid, misselijkheid, gewrichtsklachten, duizeligheid en hoofdpijn. Dit zijn allen symptomen die vaker voorkomen en niet altijd betekenen dat iemand een B12 tekort heeft. Hierdoor is het lastig om een vitamine B12 tekort te herkennen. Een tekort kan alleen vastgesteld worden door bloedonderzoek bij de dokter.


Wat is mijn intentie met deze blog?

Ik merk dat mensen niet bekend zijn met een B12 tekort en de gevolgen ervan onderschatten. Ondanks dat ik diëtist ben en veel weet over voeding, onderschatte ik dit ook.

In mijn omgeving hoor ik steeds meer mensen met een tekort. Waaronder ikzelf. Ik had veel vage klachten, maar voornamelijk was ik áltijd moe. Zelf had ik dit nooit gekoppeld aan een vitamine B12 tekort. Een vitamine B12 tekort komt namelijk alleen maar voor bij ouderen mensen, niet bij iemand van in de twintig (dacht ik). Sinds ik B12 gesuppleerd krijg voel ik mij een stuk beter. Nu wil ik niet iedereen die deze klachten herkent of veganistisch eet aanraden om zelf tabletten te gaan slikken, overleg dit altijd eerst met een diëtist en/of arts.

Geschreven door: Marloes Vos - Diëtist

Ik ben Marloes, diëtist met een passie voor lekker en gezond koken.
Hiernaast deel ik graag mijn kennis, zodat iedereen goede keuzes kan maken.
Voor meer informatie kan je altijd op mijn Linkedin-pagina kijken.

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline