Koken zonder pakjes en zakjes: tips & tricks

In de supermarkt zie je veel verschillende soorten pakjes en zakjes. Bij elk gerecht kan je wel een pakje of zakje kopen. Het is ook enorm makkelijk, je voegt water of melk toe, eventueel wat verse groente en vlees. Maar je kan ook koken zonder pakjes en zakjes. Daarvoor heb je geen boek nodig, wij laten je zie hoe het simpel en snel kan.

Bevatten pakjes en zakjes veel zout?

Door pakjes en zakjes te gebruiken hoef je natuurlijk niet na te denken over welke kruiden en specerijen je nodig hebt. Maar er zitten niet alleen kruiden en specerijen in het pakje of zakje. Er zit vaak namelijk meer zout in dan kruiden en specerijen. Dit is veelvoorkomend fenomeen, kant- en klaar producten bevattten namelijk vaak heel veel zout. Zout is ook een smaakmaker, de mens heeft namelijk de smaakvoorkeur voor zoet en zout.

De nadelen van te veel zout

De Gezondheidsraad adviseert om maximaal 6 gram zout op een dag te eten (2 a 3 gram per dag is ook al genoeg). Maar nu blijkt dat mannen gemiddeld 10 gram per dag binnen krijgen en vrouwen 7,5 gram per dag. 20% van je dagelijkse zoutinname krijg je binnen door daadwerkelijk zout toe te voegen aan je eten. Je voegt dan een beetje zout toe aan je gekookte aardappelen. 80% krijg je binnen doordat er zout is verwerkt in producten. Dit zijn vaak de producten zoals brood, vlees en kant- en klaarproducten.

Teveel zout is niet goed voor je lichaam. Teveel zout verhoogt je bloeddruk. En de verhoogde bloeddruk betekent weer een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Genoeg redenen dus om niet te koken met pakjes en zakjes.

Naast zout worden er in pakjes en zakjes soms ook e-nummers gebruikt. Dat is geen reden tot paniek. Dit zijn veilige producten en zelfs minder schadelijk dan de grote hoeveelheid zout. Wil je weten waarom e-nummers geen reden tot paniek zijn? Lees dan dit (https://www.mijnvoedingsplan.nl/blog/141/zijn-e-nummers-ongezond-of-schadelijk/) artikel.

Wat zit er precies in zo’n pakje of zakje?

Maar wat zijn nu de ingrediënten van zo’n zakje? Hieronder de ingrediënten van Knorr mix voor spaghetti:

Ingrediënten: Tomaat 33%, aardappelzetmeel, suiker, zout, aroma (bevat TARWE, GERST), ui, prei, gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, knoflook, tomatenstukjes 1,5%, rode paprika, palmvet, gistextract, kruiden (oregano, peterselie, basilicum, rozemarijn, laurierblad), specerijen (zwarte peper, SELDERIJZAAD).

De ingrediëntenlijst laat zien dat er meer zout en suiker in zit dan kruiden. Maar de ingrediëntenlijst zegt nog niet heel veel over de hoeveelheid zout per portie. Want een portie van 440 gram spaghetti bevat 2,5 gram zout. Dat is al bijna de helft van je maximale daginame. Weer een goede reden om het zakje te laten liggen.

Maar de fabrikanten zijn slim. De ene keer staat er bij de voedingswaarde ‘’zout’’ en de andere keer staat er ‘’natrium’’ voor in de plaats. Maar het is niet exact hetzelfde. De volledige naam van zout is natriumcholide. Natrium is dus een onderdeel van zout. Daarom staat 2,5 gram zout gelijk aan 1 gram natrium.

Koken zonder pakjes en zakjes

Door het gebruik van kruiden geef je je maaltijd ook smaak. Je spaghetti is dan niet meer te onderscheiden van de zakjes spaghetti. Maar hoe vervang je dan deze zakjes dan? In de onderstaande afbeelding zijn er per keuken de kruiden beschreven die typerend zijn voor deze keuken.


Bittere groenten

Zeker jonge kinderen zijn niet dol op de bittere groentesoorten zoals witlof, spruitjes en andijvie. In het supermarktschap vindt je dan ook groentesauzen die deze groenten lekkerder laten smaken. Maar ook deze sauzen zitten vol met zout. Bij witlof kan je bijvoorbeeld kiezen voor bieslook, dragon, komijn, majoraan en peterselie. Bij spruitjes voor nootmuskaat, peterselie en salie. En bij andijvie voor koriander, nootmuskaat en peterselie. Een roomachtige saus is heel makkelijk zelf te maken door deze kruiden dus te gebruiken en een beetje verse room toe te voegen.

Soep

Niks is makkelijker dan een zakje soepmix te kopen en alleen water toe te voegen. De meeste pakjes en zakjes zijn dan ook wel te vinden in het soepschap. De boullionblokjes kan je daarom ook gerust zoutblokjes noemen. Je maakt zelf makkelijk bouillon door het gebruik van basilicum, foelie, laurier, majoraan, tijm, laurier, venkel, dragon en selderij.

Voor tomatensoep kan je basilicum, knoflook, peper en peterselie gebruiken. Kippensoep maak je met basilicum, foelie, kervel, majoraan en tijm. Tot slot kan je erwtensoep op smaak brengen met kruidnagel, lauries, lavas, selderij en tijm.

Koken zonder pakjes en zakjes is dus mogelijk

Koken zonder pakjes en zakjes is dus mogelijk. Het heeft veel gezondheidsvoordelen. En uiteindelijk is het zelfs smaakvoller. Wij van Mijnvoedingsplan zijn een groot voorstander van koken zonder pakjes en zakjes. Benieuwd hoe zo voedingplan zonder pakjes en zakjes eruit ziet? Vraag dan nu jouw voedingplan aan!


Geschreven door: Laura Fronik - Sportdiëtist i.o.

Praat mee over deze blog:

• Gezondheidsraad. Richtlijnen Goede Voeding 2015. Den Haag.
• Geurts M, Buurma-Rethans E, van der A D, van Rossum C. Memo: Aanvullende gegevens ter ondersteuning van de Richtlijnen goede voeding 2015. Resultaten van VCP 2007-2010 en voedingsstatusonderzoek. Bilthoven: RIVM; 2015.
• Gezondheidsraad. Natrium - Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad; 2015: publicatienr. A15/15.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Ik worstelde zelf jarenlang met mijn gewicht, energie en balans. Nu ben ik in Nederland op een missie: tégen diëten en vóór een lekker voedingspatroon.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Gratis! 10 geheimen van succesvolle afvallers

Vul je e-mailadres in en ontvang het direct gratis in je mail, samen met nog 3 waardevolle presentjes die ik je er vandaag bij geef :)











© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Website door PingOnline