Taurine kopen als supplement? Gevaarlijk?

2018 - Taurine, wat is dat? De meeste mensen kennen het als product dat wordt toegevoegd aan energiedranken.

Taurine draagt de claim dat het energieverhogend is. Taurine staat er dan ook niet zo goed voor, er wordt zelfs gezegd dat het giftig is. Maar er zijn ook taurine-supplementen te verkrijgen. Maar waarom zou je zo supplement nemen? En wat is nou echt het effect van taurine?

Resultaat halen met jouw voedingsschema >



Wat is taurine?

Wanneer je op het internet gaat zoeken naar wat taurine is, dan wordt er vaak geschreven: ‘’taurine is een aminozuur’’. Dat is onjuist. Taurine wordt in het lichaam gemaakt uit de twee aminozuren methionine en en cysteïne. Deze twee aminozuren vormen dus taurine. Dat wil niet zeggen dat taurine dan ook een aminozuur is. Taurine bevat namelijk geen zuur- of carboxylgroep en dan mag je het geen aminozuur noemen.

Wel is taurine een bioactieve stof. Een bioactieve stof is een stof die een bepaalde fysiologische of biologische activiteit of functie hebben. Je hebt voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen, die heb je nodig. Maar bioactieve stoffen zijn niet noodzakelijk, zonder deze stoffen kan je lichaam ook prima functioneren. Andere voorbeelden van bioactieve stoffen zijn onder andere: cafeïne, creatine, plantensterolen en prebiotica.


Wat doet taurine?

Het lichaam maakt dus ook zelf taurine aan. Dat is met een reden. Taurine speelt een rol bij de celgroei, de ontwikkeling en functie van de spieren en is van positieve invloed op je gezichtsvermogen. Maar taurine is ook van positieve invloed op je hartwerking.


Bronnen van taurine

Je lichaam maakt dus ook zelf taurine aan. Het was al bekend dat taurine wordt toegevoegd aan energiedranken. Maar je vindt taurine ook in eiwitrijk dierlijk voedsel zoals vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en eieren. Maar omdat je lichaam zelf dus taurine aanmaakt vind je het ook in moedermelk, namelijk per liter 25 tot 50 milligram. Taurine wordt dus ook toegevoegd aan babymelk.

De hoeveelheid taurine in energiedranken ligt beduidend hoger. Namelijk vaak 3 tot 4 gram per liter energiedrank.


Effect van taurine op het menselijk lichaam

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan over het effect van taurine. Het overgrote deel van de onderzoeken over taurine zijn uitgevoerd op proefdieren. Uit die onderzoeken komen verschillende conclusies. Plus, proefdieren kan je niet altijd vergelijken met de mens. Ook het Voedingscentrum is er nog niet uit over de negatieve effecten van taurine.

Onderzoeken die wel op mensen zijn uitgevoerd zijn veelal onderzoeken op mensen met een ziektebeeld. Neem bijvoorbeeld patiënten met hartfalen. Deze patiënten hadden veel baat bij het nemen van taurine supplementen. De huidige kennis laat tenslotte zien dat taurine van positieve invloed is op de hartwerking. De uitslag van het onderzoek was dus min of meer te verwachten.


Taurine kopen als supplement?

In de bekende webshops voor sportvoeding(supplementen) vind je ook taurine supplementen. Het is dan ook een enorm populair product onder de sporters. Het geeft je snel energie en kan je dus helpen bij je prestaties. Er is dan ook een onderzoek uitgevoerd op getrainde wielrenners. Deze wielrenners namen voor hun tijdrit van 4 km een taurine supplement in van 1 gram. Deze wielrenners presteerden alleen niet beter onder invloed van 1 gram taurine.

Een ander onderzoek heeft de werking van de combinatie BCAA’s en taurine bij krachtsporters onderzocht. Er werd hierbij gebruik gemaakt van 3,2 gram BCAA en 2 gram taurine. Deze combinatie werd drie keer per dag ingenomen. Een combinatie van deze twee zorgt ervoor dat de krachtsporter minder last had van spierpijn. De onderzoekers gaven zelf al aan dat de optimale dosering taurine nog beter onderzocht moet worden om spierschade te voorkomen. Nu is nog de vraag: komt de verminderde spierpijn nu door de BCAA of door de taurine? Want BCAA’s zijn aminozuren, aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren..


Conclusie

Of taurine nu echt schadelijk is, is nog onduidelijk. Maar wat wel duidelijk is, is dat taurine suppleren is niet per se nodig is. Want je lichaam maakt zelf taurine aan en je vindt taurine dus ook in eiwitrijke dierlijke voedingsmiddelen. Taurine is geen voedingsstof, dus ook niet noodzakelijk. Taurine wordt wel in hele hoge doseringen toegevoegd aan energiedranken. In zo’n energiedrank zit ook veel suiker, wat ook niet goed is voor de gezondheid.

Resultaat halen met jouw voedingsschema >

 

 

Geschreven door: Laura Fronik - Sportdiëtist

 

Bronnen:

1. Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. Vijfde druk. Burlington: Jones & Bartlett learning. 2014. P. 456
2. De Jong FM. Ons Voedsel. Tweede druk. ‘s-Graveland. 2009.
3. Richtlijnen Goede Voeding. Gezondheidsraad. 2015.
4. Voedingscentrum. Taurine.
5. Informatorium voor Voeding en Diëtetiek. Voedingsleer. Eiwitten (H. Van den Berg).
6. Informatorium voor Voeding en Diëtetiek. Dieetleer.
7. De Luca A, Pierno S, Camerino DC. Taurine: The appeal of a safe amino acid for skeletal muscle disorders. Journal of Translational Medicine. 2015.
8. Ward R, Bridge CA, McNaughton LR et al. The effect of acute taurine ingestion on 4-km time trial performance in trained cyclists. Amino Acids. 2016.
9. Ra SG, Miyazaki T, Ishikura K et al. Combined effect of branched-chain amino acids and taurine supplementation on delayed onset muscle soreness and muscle damage in high-intensity eccentric exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2013.
10. Ma N, Sasoh M, Kawanishi S et al. Protection effect of taurine on nitrosative stress in the mice brain with chronic exposure to arsenic. Journal of Biomedical Science. 2010.
11. Beyranvand MR, Khalafi MK, Roshan VD et al. Effect of taurine supplementation on exercise capacity of patients with heart failure. Journal of Cardiology. 2011.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Zelf worstelde ik jarenlang met mijn gewicht, energie en balans.
Nu ben ik in Nederland op een missie: wees wie je wilt zijn, doe wat je wilt doen en draag wat je wilt dragen.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Gratis! 10 geheimen van succesvolle afvallers

Vul je e-mailadres in en ontvang het direct gratis in je mail.











© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline