Heb je een multivitamine nodig in de winter?

2018 - Veel mensen grijpen naar een multivitamine in de winterperiode. Een extra vitaminepilletje om te voorkomen dat je ziek wordt. Je vindt tientallen soorten multivitaminen in de drogist. Sommige claimen zelfs je weerstand te ‘’boosten’’. Maar werkt dat ook wel? Of is het alweer een verkooptruc?

Resultaat halen met jouw voedingsplan >


Wat zijn vitamines?

Vitamines zijn kleine organische verbindingen die het menselijk lichaam nodig heeft om normaal te functioneren. Wanneer we een tekort aan vitamines hebben kan je last krijgen van diverse verschijnselen. In totaal zijn er 13 verschillende vitamines, met ieder een eigen functie, naam en benodigde hoeveelheid per dag. Een overzicht:

- Vitamine A, retinol
- Vitamine D, calciferol
- Vitamine E, tocoferol
- Vitamine K, fylochinon
- Vitamine B1, thiamine
- Vitamine B2, riboflavine
- Vitamine B3, nicotinezuur
- Vitamine B5, pantotheenzuur
- Vitamine B6, pyridoxine
- Vitamine B8, biotine
- Vitamine B11, foliumzuur
- Vitamine B12, cobalamine
- Vitamine C, ascorbinezuur


Wat zit er in een multivitamine?

Het woord zegt het al: een multivitamine bevat meerdere vitamines en mineralen. Dit kan uiteraard per merk verschillen. Een multivitamine bevat synthetische vitamines, die zijn nagenoeg hetzelfde als de natuurlijke vitamines die je vindt in voeding. De werking is namelijk hetzelfde. Behalve bij vitamine E, die werkt het beste in zijn natuurlijke vorm. Daarnaast bevat een multivitaminesuppelment ook mineralen. Mineralen zijn de bouwstoffen van het lichaam. Mineralen zijn dus essentieel. Voorbeelden van mineralen zijn: calcium, magnesium, zink, ijzer, kalium, fosfor, natrium, jodium en mangaan.


De dosering

De dosering van vitamines en mineralen is per merk verschillend. Maar wat wel altijd hetzelfde blijft is, is de hoeveelheid vitamines die je nodig hebt. Een volwassene heeft bijvoorbeeld 75 mg vitamine C per dag nodig. Een multivitamine fabrikant kiest zelf hoeveel vitamine C hij in de tabletten stopt. Wanneer de fabrikant ervoor kiest om er 75 mg vitamine C in doen, dan staat er op de achterkant van de verpakking: vitamine C 100% ADH. 100% ADH betekent, 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Wanneer er 150 mg vitamine C in zit, dan wordt het 200% ADH. De fabrikant is vrij om te bepalen welke vitamines hij erin stopt en hoe hoog die dosering is van deze vitamines.

Je hoort het vaak: ‘’Baat het niet dan schaadt het niet’’. Dit gezegde gaat helaas niet op voor vitamines. Want teveel vitamines is wel degelijk schadelijk voor je lichaam. Zeker van de vitamines A, B3, B6, C, D en E. Te veel van deze vitamines is schadelijk. In deze blog kan je lezen wat teveel vitamine B6 doet met je lichaam.


De winter en je weerstand

Je weerstand is eigenlijk een makkelijk woord voor je afweersysteem. Je lichaam is zo slim opgebouwd om je lichaam te beschermen tegen virussen en ziektes van buitenaf. Verkoudheid en griep zijn vormen van virussen en komen vaker voor in de winter. Waarom ze vaker voorkomen in de winter? Daar zijn verschillende verklaringen voor. Bijvoorbeeld door de slecht geventileerde ruimtes in de winter, dan verspreiden virussen zich sneller. Virussen vermenigvuldigen zich ook makkelijker bij koude temperaturen Maar virussen kan je niet bestrijden, dat is algemeen bekend. De enige oplossing is: uitzieken.

Vitamines spelen wel een belangrijke rol in je afweersysteem, je kan namelijk absoluut niet zonder vitamines. Daarom is het ook heel belangrijk om er dagelijks voldoende van binnen te krijgen. Een tekort kan inderdaad je weerstand verlagen en het risico op griep verhogen. Maar de extra vitamines gaan je niet helpen om niet ziek te worden of dat je sneller beter wordt.


Wanneer geen multivitamine

Je hebt geen multivitamine nodig wanneer je dagelijks voldoende groente en fruit eet, graanproducten, vlees en/of vis en zuivel. Door te variëren in producten, dus elke dag een andere soort groente en fruit, krijg je alle vitamines en mineralen binnen. Wanneer je extra vitamines gaat slikken, kan dat zelfs schade veroorzaken aan je lichaam. De nieuwe Richtlijnen Goede Voeding schrijft dan ook: ‘’Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.’’


Wanneer wel een multivitamine

Je kan er voor kiezen om toch wel een multivitamine te slikken. Omdat je bijvoorbeeld weinig graanproducten of zuivel eet (deze twee groepen bevatten veel B-vitamines). Kies dan wel altijd voor een vitamine met een maximum van 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Heb je bijvoorbeeld een vitamine D tekort? Kies dan altijd voor een supplement met alleen vitamine D, dan krijg je niet onnodig veel vitamines binnen.

Plus, een multivitamine vervangt nooit je voeding. Multivitamine bevat namelijk geen koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en vocht. Daarom is gezond en gevarieerd eten heel belangrijk.


Conclusie

Wanneer je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt, dan heb je geen multivitamine nodig. Ook niet in de winter, je griep of verkoudheid verdwijnt ook niet sneller.

Wat dan wel? Je voeding op orde brengen, sporten en buiten een frisse neus halen. Heb je wat extra hulp nodig voor een voedingspatroon zonder multivitamine? Wij van MijnVoedingsplan.nl helpen je graag. Ook in de winter ;)


Resultaat halen met jouw voedingsplan >

 


Geschreven door: Laura Fronik & Bob ter Haak - Sportdiëtisten


Bronnen:

- Richtlijnen Goede Voeding. Gezondheidsraad. 2015. Hoofdstuk 10: Voedingsstofsupplementen.
- Gezondheidsraad. Vitamine- en mineralensupplementen - Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad; 2015
- Gezondheidsraad. Naar een voldoende inname van vitamines en mineralen. Den Haag: Gezondheidsraad; 2009: publicatienr. 2009/06.
- Van der Meer J, Stehouwer C. Interne geneeskunde. Dertiende druk. Houten: Bohn Stafeu van Lochum. 2007.
- Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. Vijfde druk. Burlington: Jones & Bartlett learning. 2014.
- Thomas B, Bishop J. Manual of Dietetic Practice. Vierde druk. Oxford: Blackwell publishing. 2007.
- De Jong FM. Ons Voedsel. Fontaine Uitgevers. Tweede druk. 2008.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Zelf worstelde ik jarenlang met mijn gewicht, energie en balans.
Nu ben ik in Nederland op een missie: wees wie je wilt zijn, doe wat je wilt doen en draag wat je wilt dragen.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Gratis! 10 geheimen van succesvolle afvallers

Vul je e-mailadres in en ontvang het direct gratis in je mail.











© 2018 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline