Heb ik een glutenintolerantie of glutenallergie?

2018 - Er is een trend gaande: de trend van glutenvrij eten.

Steeds meer mensen zijn plotseling allergisch voor gluten, zijn glutenintolerant of glutensensitief. Steeds meer producten zijn glutenvrij of er wordt heel bewust mee geadverteerd dat het product glutenvrij is. Zelfs horecagelegenheden hebben een speciale glutenvrije kaart.

Je zou dik worden van gluten. En iedereen zou daarom glutenvrij moeten eten. Hoe komt het toch dat ineens iedereen niet meer tegen gluten kan? Ik ging op onderzoek uit.


Resultaat halen met jouw voedingsschema >


Wat is een allergie en een tolerantie?

Maar voordat we ons verdiepen in het glutenvrije wereldje moeten we wel bij de basis beginnen. Want wat is een allergie? Wanneer je een allergie hebt reageert je lichaam op de eiwitten uit voedsel (of andere stoffen). Deze eiwitten noemen we dan het allergeen. Het lichaam ziet deze eiwitten als indringer en er komen allerlei stoffen vrij in het lichaam. Deze stoffen zorgen voor de klachten bij een allergische reactie. Klachten zijn: jeuk, benauwdheid, hoesten, loopneus, vochtophoping etc. Een allergie kan levensbedreigend zijn.

Een intolerantie is weer iets anders. Bij een intolerantie is er sprake van een overgevoeligheidsreactie. Normaal worden de eiwitten afgebroken door de bijpassende enzymen. Bij een intolerantie kan de darmwand niet genoeg van het benodigde enzym aanmaken om de eiwitten af te breken. Dat zorgt voor klachten zoals buikpijn, winderigheid en diarree. Een intolerantie is niet levensbedreigend en de reactie verdwijnt vaak weer snel.

Bij een allergie kan je voedingsmiddelen dus echt niet eten, dit kan namelijk levensbedreigend zijn. De bekendste allergenen zijn: melk, ei, noten en pinda. Wanneer je een voedselallergie hebt dan kun je helemaal niks van deze voedingsmiddelen verdragen. De bekendste voedselintoleranties zijn lactose-intolerantie. Een glutenintolerantie is vrijwel hetzelfde qua symptomen, weliswaar bij het eten van gluten. Maar wanneer je een glutenintolerantie hebt en je eet wel gluten kan dat zorgen voor een beschadiging aan de darmwand. Een beschadigde darmwand geeft serieuze klachten zoals gewichtsverlies, bloedarmoede, onvruchtbaarheid etc.


Cijfers over voedselallergie en voedselintolerantie

Maar hoeveel mensen hebben nu een voedselallergie of een voedselintolerantie? Best wel weinig eigenlijk. In het algemeen (dus alle voedingsmiddelen) hebben 6,3% van de kinderen een voedselallergie. 2,7% van de volwassenen hebben een voedselallergie. Dat is dus best weinig. Intoleranties komen vooral bij bepaalde bevolkingsgroepen. Lactose-intolerantie komt vaak voor bij Aziatische mensen. In Nederland hebben 45.000 mensen een glutenintolerantie.


Wat zijn gluten?

Een ander woord voor glutenintolerantie is coeliakie. Bij coeliakie raakt de darmwand beschadigd wanneer je gluten eet. Maar wat zijn nou gluten? Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge en gerst. In veel producten zitten deze graansoorten verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan brood, koek, gebak, couscous, muesli, beschuit, crackers en pasta. Maar met name tarwe wordt ook gestopt in soepen, sauzen, snoepjes, ijs en bier.


Zijn we echt gevoeliger geworden voor gluten?

Dat is lastig te zeggen. Er komen elk jaar wel meer mensen bij met coeliakie. Dat is deels te verklaren door de verbeterde diagnostiek, doktoren zien sneller wanneer iemand coeliakie heeft. Maar toch denk ik dat het ook een ware hype is. Internetsites schrijven dat iedereen glutenintolerant is. En dat je dat kan herleiden aan dat iedereen elke dag, slap, futloos en moe is. Mijn vraag is dan: kan je dit automatisch toewijzen aan het eten van gluten of zijn er ook andere oorzaken? Ja die zijn er ook, bijvoorbeeld het eten van te weinig groente en fruit. Als je te weinig groente en fruit eet krijg je ook te weinig vitamines en mineralen binnen, dat weer kan zorgen voor vermoeidheid.


Een glutenvrij dieet

Wanneer ik door me Instragraamfeed scroll kom ik talloze glutenvrije maaltijden tegen. Allemaal bereid onder het mom van: glutenvrij is gezonder. Nou goed, de term gezond kan je heel breed trekken. Maar soms zijn deze glutenvrije diëten ook enorm tegenstrijdig. Er wordt bijvoorbeeld geadviseerd om spelt te eten, terwijl spelt een tarwesoort is en dus gluten bevat. Of eet couscous, precies hetzelfde verhaal. Couscous wordt ook gemaakt van tarwe.

Ook een opvallend feit is dat in deze diëten de gluten-bevattende producten vaak worden vervangen door calorierijke producten. Er wordt ruimschoots gebruik gemaakt van noten, zaden en avocado’s. Een handje noten per dag of af en toe een avocado is absoluut niet erg. Maar dag in en dag uit deze producten eten in grote hoeveelheden is niet aan te raden. Ik zag een bekende beautyblogger op een dag een smoothie maken met twee avocados en wat groenten. Maar daarna nog 3 rijstwafels eten, belegd met een 1 hele avocado en twee met notenpasta’s. Een avocado bevat gemiddeld 358 kcal. Dat is best veel als je wil afvallen of een strakker lijf wil.


Tekorten aan voedingsstoffen

Plus wanneer je zonder medische reden zo’n glutenvrij dieet gaat volgen moet je je wel bewust zijn de tekorten die je kan oplopen. Zo bevatten graanproducten veel vitamine B en die zijn natuurlijk essentieel. Vitamine B zorgt voor je energiesysteem, bij een tekort kan je je lusteloos voelen. Ook zijn graanproducten een belangrijke bron voor vezels, vezels zorgen voor een goede darmwerking. In groente zit ook wel vezels, maar aanzienlijk minder dan in graanproducten. Ter vergelijking: 100 gram volkoren brood bevat 6,7 gram vezels en 100 gram gekookte broccoli bevat 2,7 gram vezels.


Conclusie over glutenvrij dieet

Het is niet aan te raden om zomaar een glutenvrij dieet te volgen wanneer je geen glutenintolerantie hebt. Laat het altijd controleren door een arts en ga daarna naar een diëtist. Zomaar zelf aan de slag gaan met deze glutenvrije diëten is niet aan te raden. Als je het niet goed vervangt kan je serieuze tekorten oplopen.


Resultaat halen met jouw voedingsschema >

 


Geschreven door: Laura Fronik & Bob ter Haak - Sportdiëtisten


Bronnen:

1. Stichting Voedselallergie. www.voedselallergie.nl
2. Nederlandse Coeliakie Vereniging. www.glutenvrij.nl
3. Glutenvrije dieet informatie. Nederlandse Coeliakie Vereniging.
4. Sampson HA. Update on food allergy.2004.
5. Van der Meer J, Stehouwer C. Interne geneeskunde. Dertiende druk. Houten: Bohn Stafeu van Lochum. 2007.
6. Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. Vijfde druk. Burlington: Jones & Bartlett learning. 2014.
7. Thomas B, Bishop J. Manual of Dietetic Practice. Vierde druk. Oxford: Blackwell publishing. 2007.
8. Eettabel. Voedingscentrum. 2013.
9. NEVO online. RIVM.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline