Dukan dieet: de nadelen en voordelen

2018 - Het Dukan dieet is in het leven geroepen door de Dokter Pierre Dukan. Het dieet bestaat uit fases, waar in elke fase anders wordt gegeten. Je hoeft geen calorieën te tellen en de producten die je mag eten staan al hapklaar op een lijstje. Vele beroemdheden zoals Jennifer Lopez en Gisele Bündchen hebben ook dit dieet gevolgd. Maar hoe effectief is het Dukan dieet?


Resultaat halen met jouw voedingsplan >


Wat is het Dukan dieet?

Het dieet bestaat in totaal uit 4 fases. Daarvan zijn 2 fases gericht op gewichtsverlies en de andere 2 fases op gewichtsbehoud. De duur van het dieet verschilt per persoon. Maar fase 1 t/m 3 duurt gemiddeld 250 dagen. Fase 4 is namelijk voor de rest van je leven.

In het Dukan dieet zijn er 100 voedingsmiddelen toegestaan. Daarvan zijn er 68 producten eiwitrijk, bijvoorbeeld: mager vlees, vis, ei en vetvrije zuivel. En de rest zijn 32 soorten groenten zoals artisjok, bieten, radijsjes, selderij etc. In de boeken en op de internetsite van Dr. Dukan vind je een volledig overzicht van alle producten. Want het is namelijk niet de bedoeling dat je afwijkt van deze lijst. En hoeveel mag je dan eten van deze producten? Dat staat dus niet vast.

Weer terug naar de 4 fases. Dit zijn de fases:
Fase 1: De aanvalsfase
Fase 2: De cruisefase
Fase 3: De stabilisatiefase
Fase 4: De definitieve volhardingsfase


Fase 1: De aanvalsfase

Deze fase duurt 2 tot 5 dagen, hoe meer je wilt afvallen, hoe langer de fase duurt. Tijdens deze fase eet je alleen maar de 68 eiwitrijke producten uit de lijst. Door alleen eiwitrijke producten te eten verkeert je lichaam in ketose, wat ketose precies is kun je in DIT(CAMBRIDGE) artikel lezen. Kort samengevat: Door de ketose verlies je in korte tijd veel gewicht. Bij het Dukan dieet hoef je niet te kijken naar de hoeveelheden eiwitrijke producten, je mag zoveel eten als je wilt. Als het maar producten zijn van de lijst.


Fase 2: De cruisefase

Tijdens fase 2 introduceer je de 32 soorten groenten. Dit zijn groenten die weinig zetmeel bevatten. Voor nu bestaat het dieet uit eiwitrijke producten en groenten. Dit eet je ieder gewenst moment en gewoon door elkaar. Je kan tijdens deze periode er ook voor kiezen om een dag alleen eiwitrijke producten te eten en de dag daarna alleen maar groenten. Ook kun je twee dagen eiwitrijk eten, gevolgd door twee dagen alleen maar groenten. Wanneer je veel gewicht wilt verliezen kun je dit ook uitbouwen naar 5 dagen eiwitrijk gevolgd door 5 dagen groenten. Je gaat net zolang door totdat je je gewenste gewicht hebt bereikt.


Fase 3: De stabilisatiefase

De stabilisatiefase duurt 10 dagen voor elke kilo die je bent afgevallen. Tijdens dit deze fase is het doel om je huidige gewicht te behouden. Stap voor stap introduceer je nieuwe voedingsmiddelen in je voedingsschema. Dat ziet er als volgt uit:

1e helft van de stabilisatiefase 2e helft van de stabilisatiefase
1 portie fruit per dag (geen bananen, kersen, druiven en vijgen) 2 porties fruit per dag (geen bananen, kersen, druiven en vijgen)
2 sneetjes volkorenbrood per dag 2 sneetjes volkorenbrood per dag
40 gram harde kaas per week 40 gram harde kaas per week
1 portie gekookte zetmeelrijke voedingsmiddelen (aardappelen, rijst, pasta etc.) per week 2 porties gekookte zetmeelrijke voedingsmiddelen (aardappelen, rijst, pasta etc.) per week
1 traktatie per week (1 dessert of 1 glas wijn of 1 koekje etc.) 1 traktatie per week (1 dessert of 1 glas wijn of 1 koekje etc.)

Om nog beter je gewicht te behouden, eet je elke donderdag alleen de toegestane eiwitrijke producten van de lijst (68 toegestane eiwitrijke producten).


Fase 4: Definitieve volhardingsfase

Tijdens de laatste fase las je nog steeds een eiwitrijke donderdag in. Dit doe je de rest van je leven. In deze fase moet je nu ook dagelijks 3 eetlepels haverzemelen eten. In principe ben je vrij om te eten wat je wilt. Wel wetende dat je natuurlijk niet ongelimiteerd alles kan eten zonder gevolgen.


Wel of niet het Dukan dieet volgen?

Het is op zich best logisch dat je in de eerste fases van het Dukan dieet afvalt. Je eet eiwitrijk rijke producten en eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarnaast is het Dukan dieet heel gebruiksvriendelijk. Alle voedingsmiddelen die je mag eten staan namelijk op een lijst. Plus, je hoeft ook geen calorieën te tellen, want je mag onbeperkt eten (alleen in de eerste fases). Zo klinkt het beste wel als een onschuldig dieet, dat best effectief is, toch?

Maar toch heeft ook dit dieet een keerzijde. Even de nadelen van het Dukan dieet op een rijtje:

- Te weinig vezels
Je eet amper tot geen graanproducten en graanproducten bevatten veel vezels. Vezels zorgen voor een goede darmwerking en geven ook een verzadigend gevoel. Je kan last krijgen van verstopping en een verslechterde stoelgang

- ‘’Cheat-day’’
Dokter Dukan weet heel goed dat je in de laatste fase alles gaat eten wat je de afgelopen tijd niet mocht eten. Daarom zit er in de laatste fase een cheatday. Maar is dat de juiste manier van afvallen? 6 dagen alles eten wat je wilt en de laatste dag alles compenseren?

- Droge mond, vermoeidheid en een slechte adem
Heel opvallend: dokter Dukan schrijft zelf in zijn boek dat je met het Dukan dieet last kan krijgen van een droge mond, vermoeidheid en een slechte adem. Dat is te wijten aan het tekort aan koolhydraten en de overvloed aan eiwitten. Maar het zijn de koolhydraten die van positieve invloed zijn op je energiesystemen. En het zijn de koolhydraten die ontbreken in het Dukan dieet.

- Slecht voor je nieren
Zoveel eiwitten is op den duur slecht voor je nieren. Je nieren zijn de filters van je lichaam. Eiwitten bevatten stikstof, je nieren breken dit normaliter gewoon af. Alleen bij een langdurige hoge inname van eiwitten krijgen je nieren het zwaar. Daardoor kunnen je nieren beschadigd raken.

- Blijvend succes?
Ook dit dieet is geen verandering van je leefstijl en mindset. Integendeel zelfs, zeker de eerste fases van het dieet zijn heel rigoureus. Om op gewicht te blijven moet je jezelf andere gewoontes aanleren en dat gebeurt met het Dukan dieet niet. Daarom is het Dukan dieet op lange termijn vaak niet succesvol.


Andere gezonde opties

Het wordt bijna eentonig en voorspelbaar, maar het blijft de realiteit: je komt veel verder met gevarieerd eten, volkoren graanproducten, voldoende water, zuivel, groente en fruit.

Dit soort diëten zoals Dukan zijn extremen en zelfs enorm slecht voor je gezondheid. Wil je je lichaam dat aan doen? Alleen met daadwerkelijk aanpassen van je leefstijl behoud je je gewicht. Dát is de visie van MijnVoedingsplan.nl.


Resultaat halen met jouw voedingsplan >

 


Geschreven door: Laura Fronik & Bob ter Haak - Sportdiëtisten
 

© 2022 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Strakker lijf - Kracht - blog - websitebeheer door WebSpeciaal