Hoe voorkom je overgewicht bij kinderen?

2018 - Overgewicht bij kinderen is een steeds groter wordend probleem. Zo was in 1980 5,9% van de kinderen tussen de 4 en 15 jaar te zwaar, tegenwoordig staat dat percentage al op 13,6% voor jongens en 16,8% voor meisjes. Dit heeft met verschillende factoren te maken. In dit artikel worden de oorzaken besproken en kijken we voor oplossingen om overgewicht bij kinderen te voorkomen.

Wanneer is een kind ‘te dik’?

Om uit te zoeken of een kind een gezond gewicht heeft voor zijn lengte en leeftijd, berekenen we zijn/haar BMI. BMI staat voor Body Mass Index. Dit bereken je door het gewicht (in kg) te delen door de lengte (in cm) in het kwadrant. Hieronder vind je een tabel met de BMI-waardes.

 

Mogelijke oorzaken van overgewicht bij kinderen

Er zijn veel verschillende oorzaken voor kinderen met overgewicht. Hieronder worden er een paar benoemd:
-Sociaal economische status ouders
-Niet-Westerse achtergrond ouders
-Kennis over voeding ouders
-Snoepgedrag bij vriendjes/oppas/school
-Overgewicht bij beide of een van de ouders
-Veel frisdrank en zoete drankjes
-Snoep binnen handbereik
-Eetgedrag ouders
-Te weinig beweging
-Geen speeltuinen in de nabije omgeving

Bovenstaande punten kunnen een reden zijn dat kinderen overgewicht hebben. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Heeft jouw kind overgewicht? Kijk dan of er iets is uit de lijst die bij jullie van toepassing is zodat hier aan gewerkt kan worden.

Hoe voorkom je dit?

Overgewicht kan op simpele manieren aangepakt worden. Hieronder weer een lijst met actiepunten om overgewicht te verminderen en voorkomen.

-Stel duidelijke regels op over het aantal snoepjes die je kind mag op een dag. Bewaar de snoep/koektrommel ook op een plek waar de kinderen niet bij kunnen.
-Leer de kinderen aan om zoveel mogelijk water te drinken. Een voorbeeld: elke keer als je zoon/dochter iets wilt drinken, stel een regel op dat het eerste glas altijd een glas water moet zijn. Zo voorkom je dat er meerdere glazen gezoete dranken gedronken worden, want meestal is één glas water genoeg op dat moment.
-Veel ouders weten te weinig van voeding af. Probeer zelf je kennis wat te verbeteren door boeken te lezen hierover.
-Je hebt er natuurlijk geen controle over wat je kinderen eten buitenshuis bij vriendjes. Wat je wel kan doen is met de ouders van vriendjes bespreken dat hij/zij minder mag snoepen.
-Producenten van ongezond voedsel doen er alles aan om verkocht te worden. Hartstikke leuk natuurlijk, die Dora en Spongebob koekjes. Kinderen die mee naar de supermarkt gaan zien de verpakkingen en willen natuurlijk het koekje of snoepje met hun favoriete cartoon. Laat je niet misleiden. Zelfs verpakkingen waar ‘Gezond’ en ‘Vezelrijk’ op staan, zijn niet gezond en vezelrijk.
De makkelijkste manier is om kinderen niet mee te nemen naar de supermarkt, maar als het niet anders kan, stel dan duidelijke regels op met je kinderen. Laat ze bijvoorbeeld gezamenlijk één product uitkiezen, niet meerdere.
-Kinderen nemen gemakkelijk het eetgedrag van hun ouders over. Let hier dus ook op.
-Tegenwoordig spelen kinderen minder vaak buiten dan vroeger. Televisie, telefoons en tablets zijn interessanter dan een ouderwets potje straatvoetbal. Door veel binnen te zitten, krijgen de kinderen te weinig beweging en worden ze al snel te zwaar. Moedig kinderen dus zoveel mogelijk aan om buiten te gaan spelen en stel regels op voor de tijd dat zij achter een elektronisch apparaat mogen zitten.

Probeer bovenstaande veranderingen wel geleidelijk te doen. Kinderen kunnen dan rustig hieraan wennen, in plaats van dat zij opeens voor hun gevoel niks meer mogen.


Resultaat halen met jouw voedingsplan >


Geschreven door: Birgit Wiersma & Bob ter Haak - Sportdiëtist

Boere-Boonekamp, M.M. and L'Hoir, M.P. and Beltman, M. and Bruil, J. and Dijkstra, N. and Engelberts, A.C. (2008) Overgewicht en obesitas bij jonge kinderen (0-4 jaar): gedrag en opvattingen van ouders. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde, 152 . pp. 324-330. ISSN 0028-2162
Tussen de lijnen. Kindergeneeskunde. Overgewicht/obesitas bij kinderen. Augustus 2016.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Zelf worstelde ik jarenlang met mijn gewicht, energie en balans.
Nu ben ik in Nederland op een missie: wees wie je wilt zijn, doe wat je wilt doen en draag wat je wilt dragen.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline