10 tips om meer groenten te eten

2018 - Gemiddeld eten Nederlandse volwassenen tussen de 19 en 50 jaar zo’n 110 gram groente per dag. Volgens de richtlijnen Goede Voeding zou dit ten minste 200 gram groente per dag moeten zijn en het Voedingscentrum raadt zelfs 250 gram per dag aan. Veel mensen vinden het moeilijk om daaraan te komen. Wij geven je graag een aantal tips.

Afvallen door vaker te eten >

1. Eet groenten als tussendoortje

Neem bijvoorbeeld een bakje met een aantal snacktomaatjes, worteltjes, radijsjes of schijfjes komkommer mee naar je werk. Wanneer je 10 snacktomaatjes eet zit je al op de 100 gram groenten. Vind je dit nou niet zo lekker? Probeer het dan eens met een dipsausje van yoghurt en kruiden of bijvoorbeeld hummus.

2. Voeg groenten toe aan je boterham

Groenten zijn ook makkelijk toe te voegen aan je boterham. Denk bijvoorbeeld aan bijvoorbeeld een paar schijfjes komkommer, tomaat of bijvoorbeeld een klein handje sla op je boterham. Alle kleine beetjes helpen.

3. Vervang een deel van je koolhydraten bij je avondeten voor groenten

Vervang eens de helft van je aardappelen, pasta of rijst door wat extra groenten. Het hoeft niet per se dezelfde groente te zijn als die er al op je bord ligt. Een makkelijke rauwkostsalade bijvoorbeeld is heerlijk om bij je avondmaaltijd te eten voor de afwisseling.

4. Voeg groenten toe aan je borrelplankje

Vervang de helft van de stukjes kaas en worst eens door stukjes groente het borrelplankje. Dip het in een verantwoord sausje en je hebt er weer een paar gram groenten per dag bij, en het scheelt weer een hoop calorieën.

5. Zelfgemaakte soep

Haal de chef-kok in jezelf naar boven en maak eens een soep zelf. Je kunt hier zoveel groenten in stoppen als je zelf wilt. Bijvoorbeeld een soep van tomaten, courgette, pompoen of broccoli is super gezond, en lekker.

6. Smoothies

Gooi eens een paar soorten groenten en fruit door elkaar en maak er eens een smoothie van. Een makkelijke en lekkere manier om groenten binnen te krijgen. Een voorbeeld van een lekkere smoothie is: avocado, spinazie en banaan.

7. Verstop groenten in een saus

Door je groenten te verwerken als bijvoorbeeld een pastasaus voeg je toch nog weer wat extra groenten toe aan je avondmaaltijd. Maal bijvoorbeeld eens een paprika, wortelen, uitje en een aantal tomaten fijn, voeg wat kruiden, peper en zout toe en voilà een uiterst gezonde pastasaus.

8. Neem een salade als lunch

Door je boterhammetjes eens te vervangen door een lekkere salade in de middag krijg je zomaar super veel groenten extra binnen op een dag. Uiteraard hoeft dit niet elke dag maar doe dit bijvoorbeeld om de dag, scheelt toch weer.

9. Groentefriet

Snij een aantal groenten (bijvoorbeeld pompoen, bataat, pastinaak of wortel) in reepjes en stop ze in de oven. Bestrooi ze met een klein beetje zout en dip ze in een (gezond) sausje. Heerlijk.

10. Vleesvrije dagen

We weten allemaal dat te veel vlees eten niet goed is voor ons. Vervang daarom een aantal dagen in de week het stukje vlees door een vleesvervanger als linzen of peulvruchten. Hoppa, weer meer groenten.

Afvallen door vaker te eten >



Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline