Goede voeding halveert risico op maculadegeneratie

2018 - Maculadegeneratie is een oogziekte waarbij het gezichtsvermogen steeds verder verslechtert. Uit het recente Rotterdamse Erasmus Gezondheid Onderzoek (ERGO) blijkt dat gezond eten het risico op leeftijdsgebonden maculadegeneratie kan halveren.

Effect op de lange termijn

Uit het onderzoek blijkt dat een gezond voedingspatroon na 10 tot 15 jaar een positief effect laat zien op de ontwikkeling van de oogziekte. Door een voedingspatroon met veel omega-3 vetzuren en antioxidanten kan het risico tot wel 42 procent verlaagt worden. Ook vitaminepillen met luteïne en zeaxanthine kunnen hieraan bijdragen. Dit zijn namelijk de grondstoffen voor macula-pigment, een beschermende factor in je netvlies.

Voedingsadvies

Om te voorkomen dat je op latere leeftijd te maken krijgt met maculadegeneratie is het belangrijk dat je voedingspatroon nu al optimaal is. Het voedingsadvies is dan ook om minimaal twee keer per week vette vis te nemen en daarnaast elke dag minimaal 200 gram groente en fruit te eten. Het beste kan dan gekozen worden voor groene bladgroenten en gele, oranje en rode groente- en fruitsoorten. Voorbeelden van vette vissoorten zijn: zalm, tonijn, sardientjes, makreel of haring.

Resultaat halen met jouw voedingsplan >



https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2018/6629639/

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline