Wat is het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten?

Wil je afvallen of meer energie? Vervang dan je snelle koolhydraten door langzame koolhydraten.

In deze blog vertel ik je hoe precies.

Andere termen van snelle koolhydraten, zijn:

• Suikers

• Simpele koolhydraten

• Producten met een hoge Glycemische Index (GI)

Andere termen van langzame koolhydraten, zijn:

• Complexe of meervoudige koolhydraten

• Trage koolhydraten

• Producten met een lage Glycemische Index (GI)

Wat is het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten?

Snelle koolhydraten worden snel opgenomen in het lichaam en langzame koolhydraten worden langzaam opgenomen.

Snelle koolhydraten: suiker, frisdrank, snoep, fast food, gebak, wit brood, ontbijtkoek, bier, energiedranken, sportdranken, limonadesiroop.

Langzame koolhydraten: volkoren producten, pasta, zilvervliesrijst, muesli, havermout.

Alleen tijdens of direct na een zware inspanning is het handig om snelle koolhydraten te nemen zoals limonadesiroop of een Snelle Jelle (ontbijtkoek).

Je lichaam schreeuwt dan om koolhydraten en snelle koolhydraten worden dan snel opgenomen. Langzame koolhydraten zijn overigens net zo goed als herstelmaaltijd. Ze worden weliswaar net iets trager opgenomen, maar zo lang je geen topsporter bent, is dat totaal niet erg. Ander voordeel van bij je herstel langzame koolhydraten nemen, is dat ze gezonder zijn. Ze bevatten meer vezels en vitamines & mineralen.

Waarom geven snelle koolhydraten vermoeidheid?

Ze geven een piek in je bloedsuiker. Daar reageert je lijf op door insuline aan te maken. Dit is een stofje in je bloed dat ervoor zorgt dat die koolhydraten naar de cellen gaan. Dat betekent dat je suikergehalte in je bloed snel daalt. Gevolg? Lage bloedsuiker en je voelt je slap, trillerig en lusteloos.

Waarom geven langzame koolhydraten meer energie?

Ze worden langzaam aan je bloed afgegeven en zorgen ervoor dat het suikergehalte in je bloed stabiel blijft. Je hebt dus geen pieken en dalen in je bloedsuiker.

Waar je goed door kunt afvallen, is door geen frisdranken en bier meer te nemen. In de plaats daarvan neem je een goed bord havermout als ontbijt of je neemt één of twee volkoren boterhammen extra overdag. Alles bij elkaar bespaart het je calorieën én je krijgt er meer energie van. Kun je daardoor weer meer bewegen en zo nog eens extra calorieën verbranden bijvoorbeeld ;)

Geschreven door: Bob ter Haak – Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline