Voeding: feit of fabel? Test je kennis!

1. Koolhydraten zijn dikmakers dus je kan ze het beste vermijden: FABEL

Koolhydraten heb je absoluut nodig en zijn ook zeker essentieel als voedingsstof voor de hersenen. De hersenen kunnen namelijk niet zonder glucose, wat alleen uit koolhydraten komt. Koolhydraten zijn pas dikmakers als je er teveel van consumeert en de verkeerde koolhydraten kiest. Te veel calorieën, maakt niet uit of dit uit koolhydraten, vetten of eiwitten komt, zorgen allemaal voor toename in gewicht.

De gezondheidsraad adviseert voor volwassenen om 40-70 procent van je calorie inname uit koolhydraten te halen.

Er bestaan snelle en langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten worden langzaam verteerd en zijn de goede koolhydraten. Enkele bronnen zijn volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood en volkoren pasta, fruit, groente, zilvervliesrijst en havermout. Snelle koolhydraten worden snel verteerd en zijn de slechte koolhydraten. Dit zijn onder andere koek, gebak, snoep, wit brood etc. Hier kan je dus beter niet te veel van eten, want het zijn dikmakers, vaak met veel toegevoegd suiker. (1,2)

2. Je kan beter verse groente eten dan groente uit de diepvries: FABEL

Groenten bevatten veel vitaminen, mineralen en vezels. Maar is het nou zo dat verse groenten meer voedingsstoffen bevatten dan bevroren groenten? Nee! Er zit precies evenveel vitamine C in diepvries en in verse groenten. Een paar uur na het oogsten van de groenten verandert de samenstelling eigenlijk al. Het ligt aan de soort groente, hoe snel de kwaliteit achteruit gaat. Als je een groente langer dan 5 dagen bewaart, gaan er al vitaminen verloren. Aangezien diepvriesgroenten evenveel vitaminen bevatten als verse groenten kan je beter diepvriesgroenten eten dan dat je verse groente een paar dagen laat staan. (3,4)

3. De meeste diëten zijn ongezond: FEIT

Diëten zijn vaak gericht op afvallen en niet op het aanleren van een gezond eetpatroon. De meesten zijn eenzijdig en laag in calorieën. Hierdoor krijg je meestal niet genoeg voedingsstoffen binnen. Ook is het zo dat als je langdurig te weinig calorieën binnenkrijgt, je lichaam spierweefsel gaat afbreken. Minder spierweefsel zorgt voor een verminderde snelheid van je stofwisseling. Ook gaat het lichaam zuinig doen met de geconsumeerde calorieën. Wanneer je weer meer begint te eten, doet je lichaam nog steeds zuinig met de calorieën en zullen de extra calorieën worden omgezet in vet. Daarom kom je dus weer aan. Als diëten echt zo succesvol zijn, waarom komen er dan altijd nieuwe bij? (5)

4. Van veel water drinken val je af: FABEL

Als je wil afvallen gaat het erom hoeveel calorieën je eet en hoeveel calorieën je verbrandt. Het is nou eenmaal zo dat je aankomt als je meer calorieën eet dan je verbruikt. Een mens heeft op een dag 1.5-2 L water nodig. Water drinken is niet de oplossing als je wil afvallen. Wat wel helpt om af te vallen is om gesuikerde dranken, zoals frisdrank en vruchtensap te vervangen door water. (6)

5. Een glas versgeperste sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een glas cola: FEIT

Een glas versgeperste sinaasappelsap en cola bevatten allebei evenveel suiker, namelijk ongeveer 6 suikerklontjes per glas (250 ml). Het verschil is alleen dat sinaasappelsap natuurlijke suikers bevat, die uit het fruit komen. Cola bevat veel toegevoegd suiker. Maar voor het lichaam geldt suiker is suiker. Alle simpele suikers die het lichaam in komen worden dus door het lichaam gezien als hetzelfde. Suikers uit de sap komen snel je lichaam in en worden snel verteerd, net zoals de suikers uit cola. Sinaasappelsap bevat wel veel vitamine C, terwijl cola geen enkele voedingsstoffen bevat. Daarom kan je nog steeds beter kiezen voor een glas sinaasappelsap in plaats van een glas cola. (7)

Geschreven door: Fleur Keulen - Diëtist i.o.


1. https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/gewicht/koolhydraten.aspx
2. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx
3. https://ac.els-cdn.com/S0308814697001659/1-s2.0-S0308814697001659-main.pdf?_tid=c0c9e67e-2971-47c8-9055-c635bfcfe803&acdnat=1539598324_3250c1300751e7075cebffe24f021b5e
4. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/groente.aspx
5. https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/gewicht/afvaldieten.aspx
6. https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/gewicht/afvaldieten.aspx
7. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/gaat-het-afvallen-beter-als-ik-veel-water-drink-.aspx
8. https://www.volkskrant.nl/mensen/huh-is-verse-jus-net-zo-slecht-als-cola-~b3a2a69c/
9. https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/Documents/Rapportage%20Feiten%20en%20Fabels_Deel%20Voeding%20%20Gewicht.pdf

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline