Voorkom overgewicht met deze 7 tips

Overgewicht is een probleem dat steeds vaker voorkomt in onze welvaartsmaatschappij. Overgewicht zorgt vaak voor gezondheidsproblemen en een verminderd zelfvertrouwen. Is je gewicht in orde? Hierna volgen 7 tips om dat zo te houden en overgewicht te voorkomen. De meeste tips zijn ook gewoon op te volgen als je niet meer zo mobiel bent en bijvoorbeeld een rollator of rolstoel gebruikt. Op Rollator.shop vind je ook meer informatie.

1. Sla het ontbijt nooit over

Als je in de ochtend begint met een gezond ontbijt betekent dat dat je spijsverteringssysteem weer aan de slag gaat. Je hele lichaam krijgt dan weer energie en dat merk je meteen. Verder zorgt een ontbijt ervoor dat je later op de ochtend niet meteen trek krijgt in ongezonde tussendoortjes.

2. Drink veel water

Ons lichaam heeft ons goed te functioneren vocht nodig en water is de meest gezonde manier om dat vocht binnen te krijgen. Daarbij heeft water nog een voordeel. Ons lichaam merkt soms het verschil niet tussen honger en dorst. Even een glas water drinken kan ervoor zorgen dat je trek minder wordt of zelfs verdwijnt.

3. Kies voor regelmaat

Een maaltijd overslaan is geen goed idee, omdat dit betekent dat je op een later tijdstip meer trek krijgt. Dat zou kunnen betekenen dat je dan kiest voor een veel minder gezonde snack. Ook eetbuien worden vaak veroorzaakt door het overslaan van maaltijden. Eet iedere dag drie keer en kies voor een uitgebalanceerde maaltijd. Met gezonde voeding voorkom je ook nog eens veel andere ziektes, zoals diabetes.

4. Af en toe een uitzondering mag

Uiteraard is het niet zo dat je nooit meer een calorierijke snack mag eten. Af en toe iets dat je lekker vindt, maar dat niet gezond is, moet kunnen. Hierdoor voorkom je frustratie en is het risico minder dat je je goede voornemens helemaal vergeet.

5. Regelmatig op de weegschaal

Ieder mens kent schommelingen in het gewicht. Dus als je een kilo bent aangekomen, is dat geen reden voor paniek. Iedere week een keer wegen is echter wel verstandig. Mocht je 2,5 kilo of meer zijn aangekomen, dan is het tijd om eens na te denken of je er nog wel een gezonde levensstijl op na houdt.

6. Voldoende bewegen

Gebalanceerd en gevarieerd eten is noodzakelijk om overgewicht te voorkomen, maar voldoende bewegen hoort daar ook bij. Minstens 5 dagen in de week intensief een halfuur bewegen is gewoon een must als je gezond wil leven en op het juiste gewicht wil blijven. Niet meer zo mobiel? Kies dan voor hulpmiddelen als een rollator om toch actief te blijven.

7. Geef niet te snel op

Af en toe zal het voorkomen dat je gewicht toch meer toeneemt dan je zou willen. Denk maar aan vakanties of periodes dat je het zo druk hebt met zaken dat de goede voornemens niet worden gerealiseerd. Geef dan niet op en probeer te analyseren wat er misging. Daar kun je de volgende keer dan rekening mee houden.

Gastblog geschreven door: Christel de Gouw

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline