Last van een hoge bloeddruk? Eet deze 5 groenten!

Als je last hebt van een hoge bloeddruk is gezond eten sowieso erg verstandig en bij een gebalanceerde voeding hoort groente en fruit in voldoende mate. Toch zijn er ook nog een aantal groenten die extra goed voor je zijn als je last hebt van een hoge bloeddruk. We zetten ze even voor je op een rijtje:


- Rucola

Rucola is een soort sla die je vooral veel tegenkomt in Italiaanse gerechten. Een ietwat bittere smaak, maar in heel veel gerechten te gebruiken!

- Spinazie

Spinazie kennen we allemaal wel. Deze groene groente is hartstikke gezond en bevat veel vitaminen. De eenjarige bladgroente vind je al vroeg in het voorjaar in de winkels.

- Rode bieten

Rode bieten kun je niet alleen koken, maar ook gewoon rauw eten. Deze groente wordt vaak geassocieerd met de winter, maar kan juist ook heel goed in de zomer gegeten worden.

- Andijvie

Wist je dat andijvie nauw verwant is aan witlof? Deze groente bevat heel veel vitaminen en mineralen. Zo zit er bijvoorbeeld veel vitamine K in.

- Sla

Er zijn talloze slasoort die allemaal op hun beurt bepaalde vitaminen bevatten. Vaak wordt gezegd dat sla eigenlijk alleen maar water bevat, maar dat is zeker niet waar!

Bovenstaande groenten worden ook vaak aangeraden bij diabetespatiënten. Een prima onderdeel van een dieet bij een te hoog glucose. Al deze groenten bevatten relatief veel nitraat en daarop berust de positieve uitwerking bij hoge bloeddruk.

Maar nitraat is toch ongezond?

Nog maar een aantal jaren geleden dachten de experts dat het geen goed idee was om veel nitraatrijke groente te eten. In combinatie met vis zou er dan een te hoge concentratie nitraat in het lichaam ontstaan. Het onschuldige nitraat zou dan namelijk worden omgezet in nitrosamines die in te hoge concentraties schadelijk kunnen zijn voor het lichaam. Inmiddels is gebleken dat nitraatrijke groente, ook in combinatie met vis geen enkel kwaad kan.

Waar berust de werking dan op?

Wetenschappers denken dat het nitraat in combinatie met vezels en andere stoffen, zoals vitamines een positief effect hebben op de bloeddruk. Dat geldt ook als u bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt. Een bord spinazie of een van de andere genoemde groenten heeft binnen vijf uur al een positief effect. Onderzoek door het UMC in Maastricht heeft als conclusie dat deze groenten een goede aanvulling vormen op bloeddrukverlagende middelen.

Minimaal vier keer per week

Per persoon verschilt de hoeveelheid groente die je zou moeten eten voor het beste resultaat. Maar onderzoek lijkt erop te wijzen dat het verstandig is om minsten 4 keer per week tussen de 100 en 200 gram nitraatrijke groente te eten. Rauwe groente geeft het beste effect, omdat bij de bereiding altijd een deel van het nitraat verloren gaat. Maar uiteraard is het mogelijk om de hoeveelheid wat te verhogen om dezelfde hoeveelheid nitraat binnen te krijgen. Verwerking in smoothies is ook altijd een optie. Regelmatig gebruik lijkt noodzakelijk, omdat anders de positieve effecten weer snel lijken te verdwijnen, net zoals geldt voor medicijnen.

Als het niet lukt zo vaak groente te eten?

Als je er niet in slaagt om regelmatig deze groente te eten, is bietensap een alternatief. In geconcentreerd bietensap zit evenveel nitraat als in een halve liter normaal bietensap. Iedere dag geconcentreerd bietensap drinken wordt afgeraden. Probeer het te combineren met het eten van de groenten.

Kan je bloeddruk ook te laag worden door nitraat?

Als je een hoge of normale bloeddruk hebt, zal die niet snel te laag worden door het eten van deze groenten. Mensen met een te lage bloeddruk moeten proefondervindelijk bekijken of ze klachten krijgen na het eten van nitraatrijke groente. Hier is geen onderzoek naar gedaan. Wil je zelf je bloeddruk controleren? Schaf dan een bloeddrukmeter aan op Bloeddrukmeterwebshop.nl.

Gastblog geschreven door: Christel de Gouw

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Zelf worstelde ik jarenlang met mijn gewicht, energie en balans.
Nu ben ik in Nederland op een missie: wees wie je wilt zijn, doe wat je wilt doen en draag wat je wilt dragen.

Bob in cijfers:

  • 10 jaar ervaring als coach en expert in afvallen.
  • 1000+ mensen geholpen.
  • 2 hbo diploma’s: voeding en sporthogeschool.
  • 2 post-hbo diploma’s: psychologie en voeding bij sport.
  • 2 magen (1 extra maag voor chocola).

Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline