Gezonde groente om af te vallen

Het eten van groente hoort bij een gezonde en fitte levensstijl. Je hebt groente in heel veel verschillende kleuren en smaken en daarom kan je er volop mee variëren. Door verschillende soorten groenten in je gerecht te gebruiken, creëer je al snel een heel kleurrijk gerecht.

Je hoort overal dat groente gezond is, maar waarom eigenlijk? Wat zit er in dat het zo gezond maakt? En moet je het dan rauw of gekookt eten?

Vitamines, mineralen en voedingsvezels

Ten eerste is het goed om te weten dat er in elke groente andere voedingsstoffen zitten. Het is daarom goed om voldoende af te wisselen met verschillende soorten groentes, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Groente is erg gezond omdat er veel vitamines, mineralen en voedingsvezels in zitten. Zo bevat het veel vitamine C, vitamine A en foliumzuur (vitamine B11). Qua mineralen is groente rijk aan kalium, ijzer en calcium. Vitamines en mineralen heb je nodig voor allerlei processen in je lichaam. De grote hoeveelheid voedingsvezels in groente zorgen voor een goede stoelgang en geven daarnaast een verzadigend gevoel. Dit voorkomt dat je snel weer trek krijgt en is daarom erg goed om te eten als u wilt afvallen.

Ook is er aangetoond dat het eten van groente en fruit het risico op hartziekten en beroerte verlaagt. De consumptie van 250 gram groenten en 200 gram fruit hangt ook samen met een lager risico op diabetes en darm- en longkanker.

Tips om meer groente binnen te krijgen

Nu je weet dat groente goed is voor je lichaam, kan je beginnen met meer groente in je eetpatroon te verwerken. Er is vastgesteld dat je lichaam dagelijks minimaal 250 gram groente nodig heeft. Voor veel mensen lukt het niet om bij het avondeten 250 gram groente te eten. Daarom kan je gedurende de dag al wat groentes eten. 

Tussendoortjes zijn ideaal om wat meer groentes te eten en hierdoor wat extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Je kan denken aan worteltjes of komkommer die je bijvoorbeeld in humus of een gezond sausje kunt dippen.
Tijdens de lunch zou je je dagelijkse broodje kaas of kipfilet kunnen beleggen met plakjes tomaat, sla of een uitje. Of vind jij het lekker om tijdens de lunch warm te eten? Dan kan je in deze warme maaltijd ook heel makkelijk wat extra groentes verwerken.
Natuurlijk zou je voor de lunch ook een lekkere frisse salade kunnen maken met bijvoorbeeld ijsbergsla, rucola, komkommer, gerookte kip en een yoghurtdressing. Je kan uiteraard een salade maken met groentes en ingrediënten naar jou keuze.

Groene smoothie: gaan de vitamines verloren?

Veel mensen denken een goede start te maken door bij het ontbijt een groene smoothie te drinken.  Helaas mag je groente in een smoothie niet meetellen voor je dagelijkse porties groente. Een deel van de voedingsstoffen en vezels gaan namelijk door de mixer verloren. Doordat de vezels verloren gaan raak je minder vol van smoothies, dan dat je de groente los zou eten. Je zou namelijk door 300 gram spinazie te eten al aardig vol zitten, terwijl 300 gram spinazie die is geblend in je smoothie een veel minder vol gevoel geeft. Ook groentesappen vallen niet onder een portie groente.

Groente rauw of gekookt eten?

Een vraag wat veel mensen hebben is of ze groente rauw of gekookt moeten eten. Je lichaam kan bij (de meeste) gekookte groenten de voedingsstoffen gemakkelijker opnemen dan bij rauwe groenten. Het is dus goed om je groenten van te voren te koken en je kan het afwisselen door af en toe rauwe groenten te consumeren. 

250 gram groente per dag is de minimale hoeveelheid die wordt geadviseerd. Je kan eigenlijk bijna nooit teveel groente eten, omdat het weinig calorieën bevat en het veel voedingsstoffen en vezels bevat. Aarzel dus niet dat je teveel groente eet, omdat je hier eigenlijk niet dik van kan worden. Mits je geen sausjes over de groente doet natuurlijk. 


Geschreven door: Marit Kreuk en Iris Hendriks - Diëtist i.o.


Het Voedingscentrum, Richtlijnen goede voeding 2015

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline