Superfoods Greenjuice review: wat is het? Onzin?

Superfoods zijn de laatste tijd veel te zien in de supermarkten. Ook zijn ze niet bepaald goedkoop. Er wordt veel over geschreven en over beweerd. Maar wat is er nou eigenlijk waar en zijn deze superfoods echt zo gezond als veel mensen denken? 
 

Wat is greenjuice? 

Via de website van Jesse van der Velde vonden wij een artikel over green juice. Een poeder dat je aanlengt met water. Het zou er voor zorgen dat je dagelijks je basis aan groente en fruit in een drankje binnenkrijgt. 

Jesse van der Velde heeft deze green juice ontwikkeld naar aanleiding van de resultaten van de voedselconsumptiepeiling. Hierin bleek dat 2 procent van de Nederlanders elke dag genoeg groenten binnen krijgt, best wel weinig dus! Hij wilde ervoor zorgen dat mensen hun voedingsstoffen binnenkrijgen op een makkelijke en snelle manier. 

Hij meent dat deze green juice zorgt voor meer energie. Ook zou je met dit product geen probiotica, vitamine c, antioxidanten, spirulina/chlorella en een green supplement nodig hebben. (1) 

De green juice die hij heeft ontwikkeld bevat heel veel verschillende ingrediënten. Namelijk ashwaganda, lucuma, alfalfa, bosbesblad, rijst eiwitpoeder, gerstegras, tarwegras, moringa, passievrucht, rozenbottel, chlorella, kelp, camu camu, heermoes, matcha, moerasspirea, pau d’arco, spirulina, citroengras en probiotica. Dit zijn allemaal voorbeelden van superfoods. Wat deze superfoods zijn en wat ze doen, ga we nu verder op in!
 

Superfoods: wat is het? 

Superfoods zijn voedingsmiddelen; er wordt van gezegd dat ze veel voedingsstoffen bevatten, zoals mineralen en vitaminen en antioxidanten. Ook zouden ze helpen met afvallen en helpen hart- en vaatziekten te voorkomen en huidveroudering verminderen of voorkomen. 

Eigenlijk mag de term ‘’superfoods’’ door iedereen worden gebruikt, want het is namelijk niet wettelijk vastgelegd. Er is niet echt een definitie van superfoods, dus wordt de term ook gebruikt voor veel verschillende soorten voedingsmiddelen, die in samenstelling verschillen. 

Je hebt zoveel verschillende soorten superfoods en deze verschillen dus bijna allemaal in samenstelling. Denk bijvoorbeeld aan spirulina, macha, tarwegras, goji bessen, chiazaad en ga zo maar door. Eigenlijk bestaat de green juice van Jesse ook volledig uit superfoods.
 

Voordelen superfoods 

Normale producten worden ook wel eens gelabeld als superfood. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan verschillende soorten fruit en groenten, vette vis, olijfolie en bepaalde soorten noten. Al deze producten passen ook zeker in een gezond dieet en bevatten veel mineralen, vitaminen en antioxidanten. Zijn die dure superfoods, waarvan beweerd wordt dat ze ook veel mineralen, vitaminen en antioxidanten bevatten dan wel nodig naast de normale producten? 
 

Nadelen superfoods 

Er zijn immers ook een paar nadelen verbonden aan superfoods. Het zou namelijk kunnen dat als je te veel superfoods consumeert, er klachten ontstaan. Het is bijvoorbeeld bekend dat als je veel goji bessen eet, je last kan krijgen van misselijkheid en overgeven. (2) Nog een nadeel is dat superfoods vaak zeer duur zijn. Er zijn veel goedkopere alternatieven, namelijk de ‘’normale producten’’ die ook wel eens superfoods genoemd worden. (2) 
 

Ingrediënten van deze superfood-mix greenjuice

Maar wat er is er dan zo gezond aan de green juice van Jesse? Hieronder zullen we een paar ingrediënten nader toelichten: 

  • macapoeder: Een portie maca van 5 gram bevat iets meer dan 0,5 procent van de ADH jodium en 1,5 procent van de hoeveelheid koper. Macapoeder kan je ook vervangen door brood. 1 snee brood bevat namelijk evenveel koper als 5,5 porties macapoeder. (3)

  • spirulina: Spirulina is rijk aan eiwitten en bevat ook nog eens veel B vitaminen. Ook bevat het ijzer, magnesium en mangaan en chlorofyl. Al deze stoffen hebben bevorderende eigenschappen. Het product zou helpen bij onder andere de verlichting van allergieën, de regulering van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte.Een nadeel van het product is dat het niet altijd goed gaat met het nemen van medicijnen. (4)
  • probiotica: Probiotica zijn levende bacteriën. Ze zouden darmklachten of allergische verschijnselen verminderen, maar hiervoor is onvoldoende bewijs. Waarschijnlijk heeft het nemen van probiotica geen meerwaarde voor de gezondheid. (5)

  • heermoes: Heermoes is een medicinaal kruid dat vooral wordt gebruikt ter behandeling van oedeem, nier- en galstenen, blaasinfecties, incontinentie, nier- en blaasproblemen en het verhogen van de botdichtheid. Ook wordt het op de huid aangebracht ter behandeling van wondjes. Het is wetenschappelijk bewezen dat voor vrouwen met osteoporose, heermoes (in combinatie met calcium) in de menopauze kan helpen de botdichtheid te verhogen. Alle andere vermelde effecten zijn niet wetenschappelijk bewezen. Het wordt afgeraden heermoes langdurig te gebruiken, omdat het thiaminase bevat wat kan leiden tot een thiaminetekort. (6)

  • chlorella: chlorella is een groene alg, dat bekend staat als ontgifter van het lichaam. Het product zit vol met voedingsstoffen en is rijk aan vitaminen, mineralen, vezels, eiwitten en antioxidanten. Dat chlorella echt de gezondheid verbeterd is nooit wetenschappelijk aangetoond, maar mensen zijn vaak wel van mening dat het helpt. (7)

  • Ashwagandha: Ashwagandha heeft ontstekingsremmende, stresswerende, antioxidant en verjongende eigenschappen.Ook zou ashwaganda veilige eigenschappen hebben.Voorafgaande studies hebben aangetoond dat ashwagandha een verscheidenheid aan therapeutische effecten bevat die waarschijnlijk weinig of geen toxiciteit hebben. Ashwagandha moet wel nog verder onderzocht worden, om deze resultaten te bevestigen. (8)

  • alfalfa: het alfalfa blad is afkomstig van het kruid alfalfa. Het blad van volgroeide alfalfa wordt gebruikt ter behandeling van nier-, blaas- en prostaataandoeningen en om vochtafdrijving via de urine te bevorderen. Daarnaast staat het voorgeschreven ter behandeling van een hoog cholesterol, astma, artrose, reumatische artritis, diabetes, maagklachten en de bloedziekte trombocytopenische purpura. Alleen de cholesterolverlagende werking is wetenschappelijk bewezen. Het heeft een neutrale smaak en kan daarom goed worden gecombineerd. (9)

  • bosbesblad: Dit blad wordt vooral gebruikt voor het verbeteren van het gezichtsvermogen, staar en problemen van het oognetvlies. Ook wordt het soms gebruikt voor problemen met hart- en bloedvaten en bij problemen zoals: diabetes, jicht, artrose en aambeien. Dit blad bevat bepaalde tannines en anthocyanen die geneeskrachtige eigenschappen hebben. Het is wetenschappelijk bewezen dat blauwe bosbesblad de bloedcirculatie verbetert en de hierbij behorende klachten. Ook is het bewezen dat bosbesblad het nachtzicht verbetert en klachten van het oognetvlies vermindert bij mensen met diabetes of een hoge bloeddruk. (9)

  • Kelp: Kelp is een zeewier, dat rijk is aan vitamines en mineralen, maar vooral aan jodium. Jodium komt in het dagelijkse voedingspatroon al genoeg voor en door extra kelp te slikken, ontstaat vaak een overschot. Er ontstaan dan bijwerkingen, zoals schildklierfunctiestoornissen. Kelp wordt vooral gebruikt voor overgewicht, obstipatie en atherosclerose. (10,11,12)

  • Gerstegras: Gerstegras is een graansoort. Het is rijk aan vitamines, mineralen, aminozuren, enzymen en chlorofyl. Verder is gerst erg rijk aan het oplosbare ?-glucan, wat positieve effecten heeft op het LDL gehalte. Uit recent onderzoek is gebleken dat gerstegras het totaal-cholesterol en LDL bij mensen met een mild verhoogd vetgehalte in het bloed zou kunnen verlagen. (13)

  • Tarwegras: Tarwegras lijkt op gerstegras, maar heeft een iets andere voedingsstof verdeling. Onbewerkt bevat tarwegras veel cellulose dat slecht verteerbaar is voor de mens. Hierom wordt het vaak bewerkt tot sap of poeder. Het bevat alle essentiële aminozuren en grote hoeveelheden asparagine. Daarnaast bevat tarwegras vitamine A, C en E, ijzer, calcium en magnesium. Tarwegras heeft mogelijk een antioxiderende en ontstekende werking. (14,15)

  • Passievrucht: Passievruchten zijn rijk aan vezels. Door dit hoge gehalte aan vezels kan het cholesterol dalen. De passievrucht bevat daarnaast veel bètacaroteen, waardoor het eten ervan de gezondheid van je huid, ogen en bloedvaten kan verbeteren. De zaden van de passievrucht bevatten passifline, dit is een eiwit dat het lichaam beschermt tegen schimmels. (16)

  • Rozenbottel: rozenbottels zijn de vruchten van verschillende rozensoorten. Rozenbottels bevatten hoge percentages bioactieve stoffen en essentiële vetzuren. Maar het extreme gehalte aan antioxidanten als vitamine C maakt de vrucht bekend. Uit onderzoek blijkt dat rozenbottel een ontstekingsremmende werking heeft en gewrichtspijn verlaagd. Ook is er aangetoond dat het helpt bij afvallen. (17,18)

  • Moringa: Moringa is een boom afkomstig uit Noord-India. De moringa bladeren en peulen worden vooral gegeten. Ze bevatten veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Sommige studies tonen aan dat Moringa de bloedsuikerspiegel kan verlagen, dit zijn echter geen hoogwaardige studies. Op dieren heeft morina een ontsteking verlagend effect. Verder heeft moringa mogelijk een cholesterolverlagend effect. (19,20)

  • Camu camu: Camu camu is een fruitsoort met een hoog gehalte aan vitamine C.Camu camu sap zou antioxidant en ontstekingsremmende eigenschappen hebben, krachtiger dan vitamine C! Waarschijnlijk bevat de fruitsoort ook nog meer onbekende antioxidanten naast vitamine C. Camu camu heeft ook een hoog gehalte aan kalium. Kalium zorgt ervoor dat vitamine C sneller wordt geabsorbeerd. (21)

  • moerasspirea: Moerasspirea is een plant, die vooral gebruikt wordt bij spier en gewrichtsaandoeningen. Deze plant bevat ook voedingsstoffen, zoals ijzer calcium, vitamine C en citroenzuur. Moerasspirea werkt onder andere ontstekingsremmend, pijnstillend, diuretisch en spierontspannend. Moerasspirea extracten en medicijnen kunnen wel het  beste worden genomen op voorschrift van de dokter/fysiotherapeut. (22)

  • pau d’arco: Pau d’arco is een grote boom uit Zuid Amerika dat effectief blijkt tegen het vernietigen van virussen, bacteriën, schimmels en parasieten. Het ingrediënt van de boom onder andere lapachol is hiervoor verantwoordelijk. Lapachol lost slecht op in water, dus je kan pau d’arco beter niet mengen met water als je de werking wil behouden. Veel pau d’arco is van slechte kwaliteit. Dit komt vooral door het gebrek aan kwaliteitscontrole. Als pau d’arco van slechte kwaliteit is, bevat het minder lapachol, waardoor de werking van de boom vergaat. (23)

  • citroengras: Citroengras is een van de populairste Braziliaanse kruidengeneesmiddelen. Het is een tuinkruid met een ontgiftende werking op het lichaam. Het is een goede bron van vitamine A en C. Ook bevat de plant veel ijzer. Het is niet giftig voor mensen.(24)

  • rijst eiwit poeder: rijst eiwit poeder is een plantaardig eiwit. Het is onderzocht dat zowel whey eiwit poeder als rijst eiwit poeder een positief effect hebben op spierherstel en spieropbouw. Het verschil met whey eiwit is dat rijst eiwit poeder geen lactose, allergenen en kunstmatige toevoegingen bevat. (25,26)

  • lucuma: lucuma is de vrucht van de lucuma boom. Het poeder gemaakt van de vruchten wordt gebruikt als zoetstof, die weinig suiker bevat. Lucuma is rijk aan caroteen, thiamine (vit. B1), riboflavine (vit. B2), niacine (vit.B3), vitamine C, calcium en fosfor. Er wordt beweerd dat wanneer lucuma wordt geconsumeerd grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel worden voorkomen. (27) 
     

Superfoods greenjuice conclusie 

Je ziet dat dit product veel verschillende ingrediënten bevat met verschillende werkingen. Veel van de ingrediënten in het product hebben een ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Ook bevatten de ingrediënten vaak veel vitaminen en mineralen. 

Toch zijn van veel ingrediënten die dit poeder bevat de gezondheidsvoordelen niet wetenschappelijk bewezen en is er naar veel superfoods nog te weinig onderzoek gedaan.  

De term superfoods is ook niet wettelijk omschreven en kan voor ieder product geclaimd worden. Hierdoor zijn de effecten en de doseringen van het product vaag. Ook kunnen er nadelige effecten ontstaan door gebruik van deze superfoods, bijvoorbeeld bij heermoes als je te veel consumeert. Je kan dus niet zomaar veel van deze superfoods nemen. 

Het poeder is wel makkelijk in gebruik (alleen aanlengen met water) en niet zo duur als de meeste superfoods. Wij zijn van mening dat één product niet alle benodigde voedingsstoffen kan bevatten en dat dit product wel een aanvulling kan zijn op de voeding, maar niet andersom. 

Wij adviseren dan ook een gevarieerd dieet boven de keuze voor superfoods.. Normale producten zoals vis, groente, fruit, olijfolie bevatten al veel vitaminen, mineralen en antioxidante. Als je genoeg van deze producten eet, heb je geen extra poeders, pillen, sapjes of zogenaamde superfoods nodig. Bespaart je meteen veel geld.
 

Gescheven door: Fleur Keulen en Teuntje Horn - Diëtisten i.o. 
 

1. https://supergreens.nl/green-juice-potten?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Schokkend%3A+maar+5++van+alle+Nederlanders+doet+dit+goed&utm_campaign=Lead+-+Green+Juice+follow+up+-+Email+1#content-10
2. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/superfoods.aspx
3. https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/superfoods
4. https://jessevandervelde.com/heeft-spirulina-bijwerkingen-lees-dit-voordat-je-spirulina-koopt/
5. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/probiotica.aspx
6. https://jessevandervelde.com/11-onbekende-geneeskrachtige-kruiden-die-je-zou-moeten-kennen/
7. https://jessevandervelde.com/chlorella-voor-krachtig-en-gezond-ontgiften/
8. http://archive.foundationalmedicinereview.com/publications/5/4/334.pdf
9. https://jessevandervelde.com/11-onbekende-geneeskrachtige-kruiden-die-je-zou-moeten-kennen/
10. https://www.ntvg.nl/artikelen/hyperthyreo%C3%AFdie-tijdens-het-gebruik-van-kelptabletten/volledig
11. https://www.schildklier.nl/nieuws/35-hypo-en-hyper/422-extra-jodium-of-kelp-gevaarlijk
12. https://www.schildklier.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=435:relatie-voedingsmiddelen-en-schildklier&catid=50
13. http://www.gerstegras.nl/FOLDER_BarleyLife_versie_5.pdf
14. https://www.orthokennis.nl/artikelen/fytonutri%C3%ABnten-klein-maar-fijn
15. https://www.orthokennis.nl/artikelen/fytonutri%C3%ABnten-klein-maar-fijn
16. https://www.ahealthylife.nl/de-voedingswaarde-van-passievrucht/
17. http://edepot.wur.nl/410133
18. http://www.ergogenics.org/in-rozenbottel-zit-een-afslankmedicijn.html
19. https://www.volkskrant.nl/mensen/-wonderboom-helpt-tegen-ondervoeding-in-zuid-afrika~b54539a7/
20. https://www.isditwelgezond.nl/6-bewezen-gezondheidsvoordelen-van-moringa-oleifera/
21. https://www.journal-of-cardiology.com/article/S0914-5087(08)00150-0/pdf
22. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/108927-de-geneeskracht-van-moerasspirea.html
23. file:///C:/Users/fleur/Downloads/pau_d_arco_160902%20(1).pdf
24. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0378874186900747?via%3Dihubhttps://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/184411-citroengras-lekker-veelzijdig-en-gezond.html
25. ‘Rice Protein Increases Lean Body Mass, Muscle Hypertrophy, Power and Strength Comparable to Whey Protein Following Resistance Exercise’ (Jaeger & Wilson, 2013)
26. https://jessevandervelde.com/eiwitpoeder-van-bruine-rijst-zelfde-resultaat-als-whey-proteine/
27. https://jessevandervelde.com/lucuma-poeder-lekker-in-balans-met-een-natuurlijke-zoetstof/

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline