Vegan maaltijdvervanger van Jimmy Joy: Review

Op zoek naar een goede vegan maaltijdvervanger? Of naar ervaringen van Jimmy Joy? Als diëtist heb ik het voor je getest en vertel ik hoe gezond het is.

  

Wat is Jimmy Joy? 

Jimmy Joy wil gezonder leven makkelijker maken en het milieu helpen. Dat doen ze via shakes die je als vervanging van je ontbijt kunt nemen. Je zou een shake ook als vervanging van een andere maaltijd kunnen nemen, mocht je dat handiger vinden. 

Heb je in de ochtend weinig tijd om te ontbijten, maar toch iets goeds wil nemen? Dan kan een shake uitkomst bieden. Het is gezonder dan bijvoorbeeld een halve liter van Vifit of Goedemorgen Drinkontbijt. Daar zitten veel suikers in en weinig vitamines en mineralen.

Daarnaast biedt Jimmy Joy repen en kant en klare drinkpakjes aan die je als vervanging van een maaltijd kunt nemen. Die zijn wel iets duurder dan de shakes, maar wel handiger om mee te nemen of te gebruiken in de auto of trein.

  

Is Jimmy Joy 100% vegan?

Ja.

Het is 100% vegan omdat ze als eiwitbron soja gebruiken. Het nadeel van soja is wel dat de biologische waarde van die plantaardige eiwitbronnen lager is dan dierlijke eiwitbronnen, maar bijna iedereen krijgt vanzelf voldoende eiwit binnen. Met een shake van 100 gram krijg je 15 gram eiwit binnen en dat is voor een vegan maaltijd veel eiwit.

 Bovendien kan je als maaltijdvervanger iets meer nemen dan 100 gram. Ik vind het zelf fijn om een shake van bijna 200 gram te nemen. Eerst denk je dan: ‘dit vult nog niet echt’, maar na een paar minuten voel je alsnog die verzadiging en met bijna 200 gram zit ik 4 tot 6 uur vol.

  

Is Jimmy Joy gezond? 

Daarvoor moeten we kijken naar de ingrediëntenlijst. Jimmy Joy bevat een uiterst laag gehalte van de ongezonde ingrediënten: verzadigd vet, suiker en zout.

Het bevat veel van de gezonde ingrediënten: gezonde vetten, langzame koolhydraten, eiwit, voedingsvezels, vitamines, mineralen en gezonde vetzuren (omega 3 en 6). 

Als diëtist ben ik erg blij met deze ingrediënten. Ik raad het van harte aan bij mijn klanten om 1 of 2 shakes op een dag te nemen. Het boost je gezondheid omdat ze er veel vitamines, mineralen en gezonde vetzuren in hebben gedaan. 

Alle vitamines en mineralen zitten erin. Ze hebben gekeken van welke vitamines en mineralen je meer nodig hebt en dat aangepast in de producten. Zo zit er bijvoorbeeld meer vitamine D in dan vitamine C. Dit is omdat je vitamine D moeilijker binnen krijgt met de rest van je maaltijden dan vitamine C. Erg handig. 

 

Hoe kan voeding uit een pakje gezond zijn? 

Het is een fabel dat natuurlijk eten gezonder zou zijn. Als je nu ‘zo natuurlijk mogelijk’ wil eten, kan je dat juist belemmeren in je gezondheid en ook in het afvallen. Ik wil juist mensen gelukkiger maken en heb daarom een artikel geschreven over waarom natuurlijk eten je dik en ongezond maakt.

 

Welk normaal product lijkt het meest op de shakes? 

Volkoren brood komt in de buurt van de voedingswaarde van de shakes: langzame koolhydraten, wat eiwit, veel vezels en veel vitamines en mineralen.

In de shakes zitten wat meer onverzadigde vetten dan in brood. Ze zijn gezond en vullen goed, maar net als met alle andere producten blijft het wel uitkijken dat je niet te veel calorieën binnen krijgt. 

Een groot voordeel van de shakes vind ik dat ze minder zout bevatten dan bijvoorbeeld een broodmaaltijd. Je krijgt snel te veel zout binnen en met een zoutarme shake als maaltijdvervanger verminder je je dagelijkse zoutinname. Grote kans dat je dan wél binnen de goede marge zit met zout op een dag.

  

Kun je maaltijdshakes gebruiken om af te vallen? 

Dat kan, want je valt immers af als je minder calorieën tot je neemt dan dat je gebruikt. Voordeel is dat je met de shakes precies weet wat je binnen krijgt. 

Toch zou ik niet voor maaltijdshakes of welke shake dan ook kiezen als je wil afvallen. Je wilt dan liever vol zitten van normale voeding omdat normale voeding beter vult. 

De shakes zijn wel te gebruiken als je wil aankomen, omdat er veel energie zit in een klein volume. Vandaar dat ze praktisch zijn als je in de ochtend weinig honger of tijd hebt. Als je alleen 1 kleine shake als maaltijdvervanger neemt met gelijkwaardig aantal calorieën, hoef je niet bang te zijn dat je ermee zult aankomen. Je calorie-inname blijft dan hetzelfde.

Ook voor sporters kan het goed werken. Ik werkte bij ADO Den haag bijvoorbeeld met spelers die niet goed een grote maaltijd weg konden werken in de ochtend, bijvoorbeeld als ze om 12:30 uur een wedstrijd hadden. Een shake biedt dan uitkomst – eventueel naast 2 boterhammen bijvoorbeeld – omdat er veel langzame koolhydraten in zitten.

 

 Voordelen van maaltijdshakes 

  • Bespaart tijd ten opzichte van groene smoothie of gezonde maaltijd.
  • Boost je gezondheid.
  • Simpel te maken.
  • Goedkoper dan een normale, gezonde maaltijd.
  • Lang houdbaar: ongeveer een jaar.
  • Makkelijk mee te nemen en op je werk te zetten bijvoorbeeld.
  • Precies weten wat je binnen krijgt qua ingrediënten, calorieën en macro’s.
  • Meestal erg lekker bevonden.

 

 Nadelen maaltijdshakes 

  • Het bevat veel calorieën voor het volume. Je moet dus oppassen dat je niet te veel binnen krijgt.
  • Vervang niet al je maaltijden door maaltijdshakes, want eten heeft ook een sociale functie.

 

 Is het lekker? 

Voor mij is dit heel belangrijk, want ik vind dat eten ook lekker moet zijn. Mijn doel is in elk geval om mensen gelukkiger te maken met eten wat ze zelf ook lekker vinden (al is dat soms een hele uitdaging).

De shakes zijn heel romig en vol van smaak. Dat geldt voor al hun smaken. Ik ben groot fan van de smaak. Een milkshake komt in de buurt van de smaak, al zou ik de shakes van Jimmy Joy als nog lekkerder willen bestempelen.

Ik heb altijd dat ik denk als ik een shake drink: ‘dit is zó lekker… dit kan gewoon niet gezond zijn’. En dan kijk ik nog eens op de voedingswaardelijst en dan denk ik: ‘gezonder dan dit kan een maaltijd niet zijn’.

Dat is ook logisch, want ze kunnen de voedingswaarde voor een groot deel zelf bepalen in hun producten en dan kies je als maker voor het meest gezonde.

  

Hoe gebruik ik het? 

Zelf gebruik ik het meestal niet als ontbijt omdat ik dan graag de tijd neem voor mijn warme havermout of Brinta.

Als tussendoortje vind ik het fijn om te gebruiken of als maaltijdvervanger. Het is nóg gezonder dan een broodmaaltijd. 

Daarnaast is het voor mij ideaal om te nemen als ik een lange ochtendrit op de fiets maak met de club. Ik krijg vroeg in de ochtend geen grote hoeveelheden weg, maar je wil wel voldoende energie in je ontbijt hebben als je lang op pad gaat. Een maaltijdshake is dan ideaal om in een klein volume toch veel binnen te krijgen. 

Ook vind ik een maaltijdshake een uitkomst als ik weinig tijd heb, bijvoorbeeld tussen twee afspraken in. Dan denk ik: ‘ik moet nog even wat eten, maar ik heb geen tijd om iets te maken én om op te eten’. Met een shake ben ik met alles in 5 minuten klaar en heb toch een volwaardige maaltijd binnen gekregen.

 Soms gebruik ik het ook vlak voor het slapen als tussendoortje, bijvoorbeeld als ik merk dat ik nog trek heb, maar niet nog een hele maaltijd wil maken en opeten.

 Je zou de shakes ook kunnen gebruiken voor in het weekend om gezonder te eten. Stel dat je in het weekend de teugels wat meer wil laten vieren met je voeding, maar toch alles binnen wil krijgen, dan biedt een shake uitkomst om toch alle goede dingen binnen te krijgen.

Vaak krijg ik de vraag van klanten: ‘Bob, ik wil gezonder eten, maar het mag niet te duur en niet te ingewikkeld zijn’. Dat begrijp ik heel goed. Een maaltijdshake als deze is dan een goede oplossing. Ze zijn goedkoper dan een normale, gezonde maaltijd en simpeler dan dit wordt het niet. 

Laatst heb ik ook gebruikt toen ik een tijdje in Spanje was. In een ander land heb je minder de mogelijkheid om je favoriete eten in huis te halen (geen hagelslag! Whaa!). Je kunt de producten gewoon laten bezorgen in bijna elk ander land. Kon ik daar blijven genieten van de shakes en had ik wat meer mogelijkheden met tussendoortjes.

  

Wat ik vind van Jimmy Joy

 Pluspunten: 

  1. Het is erg handig in gebruik, bijvoorbeeld als je weinig tijd hebt: als ontbijt, tussendoor, voor het sporten of als je laat thuis komt en je wil wel iets gezonds wat goed vult en dat meteen klaar is.
  2. De smaak: ik kijk er altijd enorm naar uit om weer een shake te drinken. De drinkpakjes en de vanilla bars vind ik ook goed smaken. De chocolade bars vind ik neutraal.
  3. Ze maken het heel gezond.
  4. Ideaal voor veganisten. Ik raad het mijn veganistische klanten aan.
  5. Ze gebruiken veel humor in hun communicatie, dus op hun site en zelfs op hun producten. Houd ik erg van!
  6. Ze luisteren goed naar hun klanten en doen meteen iets met feedback.
  7. Je krijgt presentjes als je vaker bestelt bijvoorbeeld.

 Minpunten: 

  1. Over hoe het werkt met de abonnementen zou het nog iets duidelijker kunnen, bijvoorbeeld met een afbeelding of kort filmpje.
  2. De chocolade bars qua smaak kunnen verbeteren.

 

 Meer info over vegan maaltijdvervangers op: https://nl.jimmyjoy.com/

  

Geschreven door: Bob ter Haak – Rebelse voedingsexpert en oprichter MijnVoedingsplan.nl

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline