Afvallen: welk voedingsadvies is het best?

2018 - Veel mensen vragen zich af: wat kan ik het beste eten? En waar moet ik toch zijn voor hét advies?

We zijn direct en realistisch tegen je: er bestaat geen perfect advies. Wel zijn er een aantal beroepsgroepen die jou graag helpen met een advies. Wij zullen deze verschillende voedingskundigen bespreken.

Hopelijk krijg je door het lezen van deze blog een idee van wie jij je advies graag wilt krijgen. Een voedingspatroon is iets persoonlijks en dan is het ook goed om een voedingskundige te kiezen die bij jou past.


Velen van ons willen zijn of haar voeding graag aanpassen op een aantal punten. Het is voor ons moeilijk om te zeggen wie er bij jou zou passen voor een goed voedingsadvies. Wel kunnen wij je op weg helpen wat vaak niet past of vol te houden is. Het advies moet natuurlijk volledig onafhankelijk zijn van merken en producten. Ga bij de volgende punten te raden of je wel de juiste voedingskundige hebt ontmoet.

1.    Voedingsadvies waar je veel producten op internet moet kopen;
2.    Voedingsadvies waar je producten moet kopen bij de adviesgever zelf;
3.    Voedingsadvies waar je een heel ander eetpatroon krijgt;
4.    Voedingsadvies dat niet of nauwelijks koolhydraten voorschrijft;
5.    Voedingsadvies dat meer dan 2,3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht voorschrijft.

Als je iets herkent in één van deze punten, heroverweeg het advies dan nog eens.


Iedereen is een bondscoach

Steeds grotere groepen sporters en niet-sporters willen gezonder eten en anders eten. Internet is een laagdrempelig medium voor iedereen die zijn mening over voeding kwijt wil. En laten we eerlijk wezen, zoals er 17 miljoen bondscoaches zijn in Nederland, zo hebben wij ook allemaal onze mening over wat gezond en ongezond voedsel is. In het voetbal nemen wij onze beslissing vaak op één verkeerde pass of doeltrap. Met voeding zie je vaak hetzelfde gebeuren. Veel focus op één product. Gezond of ongezond…


Puzzelen

Iemand met een gedegen opleiding over voeding kijkt naar jouw totale voedingspatroon. Deze kan jouw voeding beoordelen en kan eventuele missende puzzelstukjes weer toevoegen. Goed om te weten dat een juist voedingspatroon zorgt voor goed functioneren. Met functioneren bedoelen wij: sporten – herstellen – werken – denken.
Het gaat altijd om het totaalplaatje. Krijg je genoeg energie binnen met de benodigde voedingsstoffen? Bij de één is deze puzzel snel gelegd en een ander heeft een complex advies nodig. Het is even puzzelen wat voor jouw goed werkt.


Pas op! Puzzel niet compleet

Iemand die alleen roept: brood is slecht voor je, kan onze vraagstelling niet beantwoorden. Die persoon richt zich niet op jouw totale gezondheid. Dit noemen wij populair doen. Iets waar jij heel weinig aan hebt. Iedereen heeft een ander leef- en beweegpatroon. Daar hoort een eigen voedingspatroon bij. Een voedingspatroon wat is afgestemd op variatie en om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ook op behoefte naar eiwitten, vetten en koolhydraten. Dit allemaal samen is en blijft een puzzel.
Wij maken een voedingsplan op maat. We kijken daarin eerst goed naar wat voor sporter jij bent, wat je graag wilt, wat je fijn vindt om te eten en waar je eventuele knelpunten liggen. Op basis daarvan gaan we aan de slag voor je met alle info die je nodig hebt om je doel te bereiken en met heel veel variaties in je voeding. Het belangrijkste uit het plan? Kies de adviezen en voedingsmiddelen die bij je passen. Dat is voor iedereen anders. Jouw voorkeuren en jouw gevoel zijn leidend.


Zó maak ik jouw persoonlijke voedingsplan >


Emotie-eten

Bij het eten van ons voedsel komt ook emotie kijken. Je kunt bijvoorbeeld veel zin hebben in chocola wanneer je verdrietig bent. Of je voelt jezelf zo goed dat je steeds gezonder gaat eten. Voedsel is vaak een tijdelijke uitweg naar een staat waar je in verkeert. Wanneer je alleen bent, is de kans het grootst dat emotie jouw voedingspatroon negatief beïnvloedt.


Wie ben jij?

Je hebt de diëtist of sportdiëtist, maar ook steeds vaker de lifestylecoach, gewichtsconsulent of personal trainer. Er zijn vast nog veel meer mensen met een titel die je gevraagd en ongevraagd advies geven over voeding. De titel sportdiëtist is beschermd en dat betekent dat je je alleen sportdiëtist mag noemen in Nederland als je de volgende opleidingen hebt doorgelopen. Voor diëtist is dit de 4-jarige hbo opleiding Voeding & Diëtetiek. Sportdiëtisten doen daarna nog een post-hbo opleiding Sportdiëtetiek. Andere benamingen voor voedingsadviseurs zijn vrij om te gebruiken en iedereen mag zichzelf een voedingsdeskundige of lifestylecoach noemen.


Té streng?

De laatste jaren werden boeken met daarin diëten steeds populairder. Onderzoekers speelde hierop in en vroegen zich af wat het effect was van deze diëten. Bijna elk boek zette men op zo een streng dieet dat er eerst gewicht werd verloren, maar niet vol gehouden kon worden. Het gevolg was: een hoger gewicht dan vóór het boek. Ook wel het bekende jojo-effect genoemd.
Diëten werken niet. Wij zijn daar fel tegenstander van. Niet alleen werkt het slecht; je gezondheid schaad je er ook mee.
Wat veel beter werkt, is meer kennis en inzicht over voeding. Vind uit welke voedingsmiddelen goed bij je passen en ga voor een comfortabel voedingspatroon. Alleen dan ga je er mee door op de lange termijn. Op die manier komt jouw doel ongemerkt in zicht. Lekker eten met slimme keuzes en jezelf soms wat extra’s gunnen. Dat is dé weg naar jouw doel.


Tijd nemen

Het is voor een lichaam heel moeilijk om een streng dieet te volgen en heel snel gewicht te verliezen dat blijvend is. Wil je jouw vetpercentage verlagen? Dat kan heel snel. Met extreem veel discipline. Alleen het leven moet ook leuk blijven en in de praktijk toepasbaar. Althans, dat vinden wij. Je kunt ook je vetpercentage verlagen met een voedingspatroon aangepast op jouw situatie. Het zal langzamer gaan, maar je hebt dan wel blijvend resultaat. En het is een héél stuk gezonder én comfortabeler :)


Conclusie

Wil je voedingsadvies? Wil je weten wat je het beste kunt eten? Kijk goed wat bij jou past. Wil je de behaalde resultaten blijven vasthouden? Kies dan iemand die een gedegen en persoonlijk advies kan geven. Wil je snel gewicht verliezen en daarna weer meer aankomen, kies dan voor een populair afval-boek.
Het woord zegt het al, deze kan meestal vlak na aankoop bij het oud-papier. Het blijft belangrijk om een advies te krijgen dat is toegespitst op jouw situatie. Er is dan rekening gehouden met wat jij bent, met wat jij doet, wat jij comfortabel vindt en met wat jij wil!


Zó maak ik jouw persoonlijke voedingsplan >

 

Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline