Goede voornemens met afvallen of gezonde voeding?

2018 - Veel Nederlanders beginnen weer met één of meerdere goede voornemens.

Misschien heb jij ook wel een goed voornemen. Gezonder leven is het meest gekozen goede voornemen van de afgelopen jaren. Het lijkt zijn populariteit nog niet te hebben verloren. Helaas houdt het grootste deel van de Nederlanders zijn goede voornemen niet langer dan 1 tot 3 weken vol. En dat vinden wij erg zonde!

Wij willen je graag helpen om een goed voornemen langer vol te houden. Hier alvast enkele tips van ons.


Zó veel calorieën heb jij precies nodig >

Overgewicht tussen kerst en oud & nieuw?!

Voor velen van ons is december een lastige maand. Het is een drukke maand met vaak veel feest. Daar hoort lekker en vooral veel eten bij. Daar is niks mee. In een feestmaand is het helemaal prima om te genieten. Het is ook lastig om tussen kerst en Oud & Nieuw overgewicht te ontwikkelen. De kans is veel groter dat dit gebeurt tussen Oud & Nieuw en Kerst ;)
Geef daarom december niet de schuld, maar vraag jezelf af wat je kunt aanpassen in die 11 maanden daarna. Hier kunnen wij jou natuurlijk bij helpen. Hopelijk dat je al een heel eind kan komen met onze tips. Geef er in elk geval altijd zelf je eigen invulling aan.


Welke stapjes neem jij?

Er zijn meerdere tips om je goede voornemen langer vol te houden. Bij sommigen werkt het erg goed wanneer ze van veel eten naar te weinig eten gaan. Voor de meesten werkt dat toch alleen op erg korte termijn. Om jouw goede voornemen iets langer vol te houden, is het beter om in stappen te werken. Die overstap in begin januari is vaak te groot en er zijn nog te veel verleidingen aanwezig. Wat wij hiermee bedoelen is het volgende.


Geef de lekkernijen weg!

De lekkernijen van de feestdagen is meestal niet meteen op na Oud en Nieuw. Wanneer je dan wilt gaan afvallen met minder of geen snoepen, is dat lastig. De lekkernijen stoppen pas met verleiden wanneer het weg is. In dat geval is een het goed voornemen om jouw stap naar een gezonder leven pas te maken als het overgebleven ongezonde eten weg is. Het niet of minder in huis halen, werkt altijd het best. Wat je niet hebt, kan je ook niet eten. Maar genieten is ook erg belangrijk, vinden wij. Dus dan moet het anders. En goed nieuws: het kán anders!


Gezonde snoepjes

Hou je van snoepen, dan zijn er verschillende fruitsoorten die je kunt kiezen als vervanging. Mandarijnen in de winter, aardbeien in de zomer. Of wat dacht je van olijven of snoeptomaatjes? Een andere gezonde snoepsoort: fruitcocktail uit blik. Lang houdbaar (ongeopend) en net zo gezond als vers fruit. Klinkt raar he? Toch is het echt zo.
Deze voorbeelden zijn allemaal makkelijk en snel en toch ook voedzaam om gezonder te blijven.


Nog meer lekkere voorbeelden

Hou je van een toastje met een lekker sausje? Verwissel het toastje dan eens voor een stukje groente, zoals paprika of komkommer. Of toch liever een zoutje? Zoute stengels kunnen al een goede vervanging van chips zijn. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je niet op de kcal hoeft te letten, maar een gezonder zoutje wil nemen.


Dit is wel haalbaar!

Je hebt kunnen lezen dat wanneer je zelf opzoek gaat naar jouw invulling van je goede voornemen dit tot verlenging kan zorgen. Meer succes omdat je er op die manier actief mee bezig bent. Niemand legt je iets op en je bent zelf de baas over hoe ver je gaat. Wel zo fijn, vinden wij.
Zoek eerst iets wat je makkelijk volhoudt en ga niet meteen op een dieet. Iets wat wij sowieso niet aanraden. Maak het zeker in het begin dus haalbaar met kleine stappen.


De sterkste motivator

Je zult merken dat het je stimuleert om door te gaan als je jouw goede voornemen met kleine stappen aanpakt. Het geeft je op meerdere manieren een goed gevoel. Je gaat je goed voelen door de gezondere levensstijl: je krijgt meer energie, je wordt fitter, je krijgt meer zin om te gaan sporten en om gezond te koken en te eten.
Ook geeft het geestelijk een boost wanneer je bereikt wat je graag wilt bereiken. Succesbeleving is vaak de sterkste motivator. Daar kan geen personal trainer tegen op.

Het gebeurt vaak dat er een te moeilijk doel gesteld wordt en het daardoor niet gehaald wordt.


Zó veel calorieën heb jij precies nodig >
 

Samenvatting:

1. Gooi niet in één keer alles om.
2. Werk in kleine stappen, zo kun je jouw goede voornemen volhouden.
3. Stel een realistisch doel op; maak het persoonlijk en haalbaar.
4. Beperk verleidingen zoveel mogelijk; wat je niet hebt, kun je ook niet eten.
5. Gek op snoepen? Maak je snoepgoed gezond: mandarijnen, aardbeien, snoeptomaatjes, of fruitcocktail uit blik.


Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline