Afvallen of aankomen: hoe werkt dat in je lichaam?

2018 - Afvallen of aankomen: wat is daar precies voor nodig? Er zijn veel fabels en mythes daarover, zoals dat bepaalde voedingsmiddelen zouden zorgen voor vetverbranding, je in de avonden niet meer zou mogen eten omdat het dan niet meer verteerd zou worden en dat sommige producenten van pillen claimen dat je hierdoor gaat afvallen.


Dit heb je nodig voor jouw resultaat > 

Doel

Activiteiten

Energiebalans

 

Eten

Nachtrust

Beweging

 

Zelfde gewicht behouden

Voldoende

Voldoende

Voldoende

Neutraal

Vet% verlagen, spiermassa verhogen

Voldoende

Voldoende

Veel

Neutraal

Aankomen in vetmassa

Te veel

Onvoldoende

Onvoldoende

Positief

Afname in spier- en vetmassa

Te weinig

Onvoldoende

Veel

Negatief


Er is maar één manier om gewicht te verliezen: een negatieve energiebalans. En er is maar één manier om aan te komen: een positieve energiebalans. Die energie zit in voedingsmiddelen die je elke dag binnen krijgt. De eenheid van die energie is kcal.

Graag willen wij van MijnVoedingsplan.nl meer info geven hierover en hebben geprobeerd dit in een infoghapic te zetten. Hieronder lees je alles erover. Wat er ook wordt beweerd over afvallen of aankomen. Jij weet nu hoe het zit.


Hetzelfde gewicht behouden

De onderstaande staafdiagram laat zien dat je hetzelfde gewicht behoudt wanneer je het aantal kcal binnen krijgt dat je nodig hebt. De blokken in de kleuren geel en rood kun je vergelijken met je lichaam. Rood is de hoeveelheid vet die het lichaam bevat en geel laat zien hoeveel spier je hebt.
Nummer 1 laat de juiste samenstelling van vet en spier zien.
Bij nummer 2 is te zien dat als je beweegt, voldoende nachtrust hebt en de kcal binnen krijgt die je nodig hebt, de samenstelling van vet en spier hetzelfde blijft. Ook bij nummer 3 blijft het vet en spier hetzelfde. De symbolen onder nummer 3 staan voor het gewichtsbehoud en een gezonde lichaamssamenstelling.

Afvallen in vetmassa, aankomen in spiermassa

Bij nummer 1 weer de normale situatie van vet en spier in het lichaam. In deze situatie eet en drink je het aantal kcal dat je nodig hebt. Veel bewegen en voldoende nachtrust in combinatie met de (sport)voeding die bij je past, zal het aandeel vet in het lichaam doen afnemen en het aandeel spier zal toenemen.
Dit is te zien bij nummer 2.
Nummer 3 laat zien dat wanneer je deze situatie aanhoudt, het aandeel in spiermassa steeds verder toe zal nemen. De situatie van het lichaam is gezond. Dat wordt bedoeld met de plaatjes onder nummer 3 zien.

 

Aankomen in vetmassa

Nummer 1 laat zien wat een normale gezonde verdeling in vet en spier is voor het lichaam. Dit bereik je door het aantal kcal binnen te krijgen dat je nodig hebt.
Zoals bij nummer 2 te zien is, kan het ook zijn dat deze verdeling verandert. Dit komt doordat er niet voldoende beweging en nachtrust is en er meer kcal gegeten en gedronken worden dan dat het lichaam nodig heeft. Je ziet dat in deze situatie het aandeel vet van het lichaam toeneemt.
Wanneer dit zo verder gaat, zal de hoeveelheid vet steeds verder toenemen en zal het gewicht stijgen en de omvang van het lichaam zal toenemen. Dit is aangegeven bij nummer 3.

 

Afname in spier en vetmassa

Bij nummer 1 is weer de normale verdeling van vet en spier in het lichaam te zien. Deze situatie verandert wanneer er veel bewogen wordt. Dit, in combinatie met onvoldoende nachtrust en een mindere kcal-inname dan dat je nodig hebt.
De hoeveelheid vet en spier nemen in dit geval af, zie nummer 2.
Bij nummer 3 is te zien dat wanneer deze situatie blijft, het aandeel vet en spier steeds verder zal dalen. Er ontstaat een ongezonde situatie voor het lichaam, waarbij de lichaamsomvang en het gewicht afnemen.

 

Afvallen en aankomen.

 
Spierschade en spieropbouw

In de tweede infographic is de spieropbouw te zien, van boven naar onder. Dit proces herhaalt zich bij training steeds waardoor er steeds een groter aandeel spier ontstaat.
Het eerste deel laat een normale uitgangssituatie van de spier zien.
Wanneer er getraind wordt, voornamelijk krachttraining, treedt er spierbeschadiging op. Er worden kleine beschadigingen in de spier gemaakt. De witgekleurde vakjes geven de beschadiging aan, zie het tweede deel.
Vervolgens moet de spier herstellen. Hier heeft je voeding (vooral eiwitten en koolhydraten) invloed op. Wanneer de spierbeschadiging hersteld is, nemen vezels in de spieren in volume toe waardoor de spier groeit. 

Spiermassa aankomen. Spieropbouw met meer kcal en intensieve krachttraining.

 

Wil jij afvallen? Of juist aankomen in spiermassa?

Dit heb je nodig voor jouw resultaat > 

Samenvatting:

Het draait allemaal om de energiebalans:
1. Negatieve energiebalans = afvallen
2. Positieve energiebalans   = aankomen
3. Neutrale energiebalans    = zelfde gewicht


Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

Paul Poley. (sd). De rol van koolhydraten bij sport. Voeding en Visie .
Austin, G. L., Ogden, L. G., & Hill, O. J. (2011). Trends in carbohydrate, fat, and protein intakes and association with energy intake in normal-weight, overweight, and obese individuals: 1971–2006. The American Journal of Clinical Nutrition , 1-3.
Hermans, J. (2009). Voeding. In F. Baarveld, F. Backx, & T. Voorn, Sportgeneeskunde (pp. 381-390). Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
van Loon, L., & Saris, W. (2005). Voeding en Sport. In W. Mosterd, Het sport-medisch formularium (pp. 264-284). Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
van Loon, L., van Erp-Baart, A., & Saris, W. (2007). Voeding bij intensieve sportbeoefening. In L. van Loon, A. van Erp-Baart, & W. Saris, Voedingsleer (pp. 547-568). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Vodiservice. (2012, 9 20). Belang van vocht bij sport. Opgeroepen op 5 11, 2015, van Mens en gezondheid: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/28184-belang-van-vocht-bij-sport.html

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline