Voedingsschema spieropbouw, afvallen, droogtrainen

2018 - Je wil resultaat zien. Daarvoor train je hard. Dat kan alleen als je voedingspatroon in orde is. Zonder de juiste voeding word je snel moe en behaal je géén resultaat!

Op internet kom je soms een voedingsschema of advies tegen. Welk voedingsadvies of voedingsschema kies je nu? Past het voedingsschema bij jouw leefstijl, of moet je alles omgooien? Kun je dit voedingsschema volhouden en werkt het ook op de lange termijn?

Onze tip: ga voor een advies voor spieropbouw, afvallen of droogtrainen dat helemaal op jou én jouw doel is afgestemd. Echt resultaat behalen en behouden doe je met een voedingsplan.

Meer info zien over het voedingsplan >

In deze blog kom jij er achter:

- Zijn supplementen nodig? (het antwoord is nee ;))
- Wat de vele voordelen van krachttraining zijn.
- Wat het verschil is tussen algemene, webshop-gestuurde en persoonlijke voedingsadviezen.
- Wat een voedingsplan inhoudt en wat dit voor jou kan betekenen.


Grofweg zijn er drie soorten voedingsadviezen: webshop-gestuurde adviezen, algemene adviezen en persoonlijke adviezen.
 

Webshop-gestuurde adviezen?!

Met webshop-gestuurde adviezen zit je vast aan bepaalde merken en producten. Het voordeel hiervan is dat je een periode precies toegedragen krijgt wat je moet eten. Je hoeft vrijwel nergens over na te denken. Het advies volg je vaak een korte periode met (hele) dure supplementen De vraag is alleen: wil je dit? De kans is groot dat je weer terugvalt in je oude gewoonten en veel onnodig geld kwijt bent. Best zonde als je jouw behaalde resultaten als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen na al dat harde trainen!

Algemene voedingsschema's

Op internet vind je 'algemene' voedingsadviezen. Deze bevatten veel tips voor doelen zoals afvallen, droogtrainen of meer spiermassa. Het grote nadeel hiervan is dat ze helaas niet persoonlijk op jou zijn afgestemd. Het is heel handig om de richtlijnen te weten, maar hoe vertaal je deze naar jouw lichaam, jouw leefstijl met jouw voorkeuren en niet te vergeten: jouw trainingsdoelen? Iedereen is anders. En iedereen reageert anders op eten. Een algemeen schema werkt daarom meestal niet. Voedingsadvies moet persoonlijk zijn afgestemd.

Persoonlijke adviezen

Of het jou nu gaat om een wedstrijd winnen, een snellere tijd neerzetten, afvallen of het krijgen van meer spiermassa, jij wilt blijvend resultaat. Hiervoor moet je elke dag goede keuzes maken met je voeding. Dat gaat eenvoudig als je meer inzicht krijgt in de juiste voeding voor jouw doel en situatie. Je wilt blijven eten wat je lekker vindt en het moet passen in je drukke levensstijl. Dan wordt je nieuwe voedingspatroon geen opoffering meer, maar juist iets lekkers en comfortabels.

Supplementen

Nu weet je het verschil tussen de soorten voedingsadviezen. Maar nu ál die supplementen! Welke kies je? Werken ze? Zijn ze wel veilig en heb ik ze echt nodig? Teksten als 'zichtbare resultaten vanaf de eerste dag', 'monsterlijke pomps' en 'minder spierafbraak' staan op de verpakkingen.

Er zijn verschillende werkingen en merken. Dat maakt het lastig om een geschikt supplement te vinden. Wij hebben ons verdiept in de verschillende supplementen en wij willen jou graag het volgende meegeven: slechts een heel klein deel van de supplementen heeft een bewezen werking. Sommige supplementen bevatten zelfs dopingstoffen. Voor topsporters is het verboden om deze supplementen te gebruiken. Als je geen topsporter bent, dan raden wij het je ook af om supplementen te nemen die dopingsstoffen bevatten. De effecten van deze stoffen op het menselijk lichaam zijn nauwelijks onderzocht en kunnen dus (zeer) schadelijk zijn voor je gezondheid.

Heb ik als sporter supplementen nodig?

Nu de vraag: heb ik als sporter supplementen nodig voor spieropbouw, afvallen of droogtrainen? De positieve effecten van supplementen die wél bewezen zijn kun je gewoon uit de basisvoeding halen. Met basisvoeding bedoelen we de normale voeding die je in de supermarkt koopt. Handig én het bespaart onnodige uitgaven. 

Hetzelfde geldt ook voor vitaminen. Ook hierover kun je jezelf afvragen: waarom zou ik geld uitgeven aan vitaminepillen, als ik deze vitaminen uit mijn dagelijkse voeding kan halen?
Er zijn wel situaties waarin iemand tekorten op kan lopen, bijvoorbeeld als je een belangrijk deel van de normale voedingsmiddelen niet kan of wil binnen krijgen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je vegetariër bent of geen vis eet. Verder is een vitaminepil zinvol als je een allergie hebt of als er een vitaminetekort is geconstateerd in je bloed uit een bloedtest.

Er zijn ook supplementen die handig kunnen zijn en goed in jouw voedingspatroon kunnen passen. Maar veruit het belangrijkste is je basisvoeding: dus je normale voeding. 

Voedingsplan spieropbouw, afvallen of droogtrainen

Bij het maken van een voedingsplan houden wij daarom rekening met jouw persoonlijke situatie en behoeften. Wij willen niet dat jij onnodige kosten maakt voor het bereiken van jouw doel.

Als je voedingspatroon helemaal in balans is, dan heb je geen supplementen nodig. Alles haal je dan uit je normale voeding om optimaal te presteren, veel energie te hebben en je trainingsdoelen te halen zoals meer spiermassa, gewichtsverlies of een strakker lijf.

Nu dat je dit weet, waar zou jij starten met het bouwen van de piramide?

 

We krijgen veel vragen van krachtsporters over supplementen. Er wordt vaak eerst gekeken naar welke supplementen goed zijn en vervolgens pas naar sportvoeding (eiwitshakes, sportdranken) en basisvoeding (normale voeding in de supermarkt). Dat is geen goede volgorde.
Zorg eerst dat je basisvoeding goed is. Daar kun je veruit het meeste winst uit halen. Dat staat als een huis in de wetenschap en is bekend bij elke expert op het gebied van training en voeding.

Wil je daarna meer met je voeding doen? Bekijk dan welke sportvoeding je erbij kan nemen. Een eiwitshake, sportdrank of reep kan in sommige gevallen handig zijn. Het is een aanvulling op je basisvoeding.
Supplementen zoals creatine (wat ook in je voeding zit overigens) kunnen slechts een hele kleine toevoeging zijn op je voedingspatroon en op het behalen van je resultaat.
Resultaat halen doe je met goede voeding.

Meer info zien over het voedingsplan >

De voordelen van training

Train je intensief en beweeg je veel, dan levert dit jou heel veel lichamelijke voordelen op:

1. Sterkere en grotere spieren (hypertrofie)
2. Sterkere pezen en banden
3. Soepelere gewrichten
4. Sterkere botten
5. Betere weerbaarheid tegen blessures
6. Groter uithoudingsvermogen
7. Betere hartfunctie
8. Verbeterde cholesterol en bloeddruk
9. Betere longfunctie
10. Betere neuromusculaire werking
11. Betere hormoonspiegels
12. Sneller in vetverbranding
13. Betere lichaamshouding
14. Betere bescherming tegen welvaartsziekten
15. Betere nachtrust
16. Meer energie
17. Betere stemming

Deze voordelen heb je alléén als je voeding in orde is! Zonder goede voeding is de kans groot dat je het tegenovergestelde bereikt.
Neem bijvoorbeeld het voordeel: 'sterkere spieren'. Als je intensief aan krachttraining doet, maar niet de juiste hoeveelheid eiwit en vitaminen binnen krijgt, dan leidt dit juist tot spierafbraak (zie afbeelding hieronder).



Behalen van jouw trainingsdoel

Een voedingsplan is dus nodig voor het behalen van jouw trainingsdoel én om de vele voordelen van trainen te ervaren. 

Wij maken persoonlijke voedingsplannen om jouw trainingsdoel te kunnen behalen. Daar zijn wij in gespecialiseerd.
Een voedingsplan omvat een persoonlijk afgestemd voedingsadvies. Er wordt hierbij rekening gehouden met jouw voorkeuren, trainingsuren, trainingsintensiteit en je sportdoel.

Jij bent namelijk de persoon waar het om draait en degene die het moet toe kunnen passen. Het advies dekt jouw behoeften aan energie, eiwitten, koolhydraten, vetten, vocht, vitaminen en mineralen (jouw basisbehoeften). Je leert welke voedingsmiddelen allemaal goed zijn voor jouw doel en welke hoeveelheden je moet nemen. Ook krijg je inzicht over hoe je lichaam omgaat met de voedingsstoffen en wat er nodig is om af te vallen, aan te komen of een strakker lijf te krijgen.
Hiernaast bevat jouw voedingsplan lekkere variaties en voorbeelden in wat jij het beste vóór, tijdens en na jouw inspanning kunt nemen. Wil je advies over supplementen? Dan geven we je dat. Uiteraard onafhankelijk, dus koop waar jij het wil. Alleen een onafhankelijk advies is een waardevol advies.
 

Voordelen en nadelen van de 3 verschillende adviezen

 

 

Webshop-gestuurde voedingsadviezen

 

Algemene voedingsschema's

 

Persoonlijk voedingsplan

Vaste merken en producten

Ja

Nee

Nee

Kosten

Hoog (door supplementen)

Laag

Eenmalig € 187 via iDeal (100% vergoeding! Denk aan je eigen risico)

Dieet

Ja

Ja

Nee (want variaties, lijsten en nieuwe inzichten)

Uitgebreid advies

Meestal niet

Nee

Ja

Afgestemd op persoonlijke doelen

Ja

 

Nee

Ja

 

 

Afgestemd op leefstijl

Soms

Nee

Ja

Houdt rekening met persoonlijke voorkeuren

Nee

Nee

Ja

Gebruik supplementen

Ja

Soms

Hoeft niet, mag wel

Gebaseerd op de wetenschap

Meestal niet

Soms

Altijd

Vragen kunnen stellen aan deskundige

Soms

Nee

Ja

 

Meer info zien over het voedingsplan >


Geschreven door: Lisa Pepping & Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline