Invloed van kou op lichaam en spieren - Simone

2018 - Welke invloed heeft kou op je prestatie, je lichaam en je spieren? In Nederland hebben we vaak met kou te maken. Wat zijn de gevolgen van koude weersomstandigheden en hoe kan je hierop inspelen?

Verminderde werking organen/spieren

De lichaamstemperatuur in rust is 37,2 graden Celcius. De balans tussen warmteproductie en warmteverlies zorgt normaal gesproken voor een stabiele lichaamstemperatuur. Blootstelling aan kou kan de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Dit kan gevaarlijk zijn.

Wanneer het lichaam afkoelt tot minder dan 35,4 graden, functioneert  het hart, de longen en de spieren minder goed. Afkoeling onder de 26  graden kan bewusteloosheid en uiteindelijk zelfs de dood tot gevolg hebben. Tijdens de wintermaanden moet je er dus voor zorgen dat je lichaam niet onderkoeld raakt.

Resultaat halen met dit voedingsplan >

Stijfheid / spierpijn / krachtvermindering

Kou, wind of tocht kan stijfheid of spierpijn veroorzaken. Ook kunnen frisse weersomstandigheden tot krachtvermindering leiden. Om het samentrekkingsproces van de spieren te laten plaatsvinden, moeten de hersenen een signaal afgeven, welke via de zenuwbanen in de spieren terecht komen.
Onder deze omstandigheden werken de signalen minder, waardoor het samentrekken van de spieren minder snel en effectief verloopt.

Blessures door kou

Bij lage temperaturen is er grotere kans op blessures. Vandaar dat een warming-up en cooling down zinvol is. Zorg ervoor dat je je lichaam, vooral de spieren, ongeveer 15 minuten opwarmt voordat je met intensieve inspanning begint. Neem na de sportieve inspanning 10 minuten de tijd voor de cooling down. De cooling down in combinatie met een warme douche, om het zweet van het lichaam te verwijderen, zorgt voor een normale modus van het lichaam / van de spieren.

Processen in het lichaam

Het lichaam voert zelf processen uit om een dalende lichaamstemperatuur te voorkomen. Deze processen kosten het lichaam veel energie. Door bloedvatvernauwing stroomt er minder bloed naar de bloedvaten onder de huid en naar de ledematen. Het gevolg is dat de huid koud aanvoelt. Het zuurstof rijke, warme bloed blijft zo dicht mogelijk bij de vitale delen van het lichaam, waardoor de inwendige temperatuur op peil wordt gehouden. Daarnaast zal je gaan rillen, dit om warmte te produceren. Rillen is eigenlijk een reactie van het samentrekken van de spieren.

Eigen invloed

Natuurlijk heb je zelf ook invloed op het beschermen van het lichaam tegen onderkoeling en de winterse omstandigheden. Ten eerste is je kleding een belangrijk aandachtspunt. Draag verschillende kledinglaagjes om het lichaam te isoleren en zorg in geval van een sportieve buitenactiviteit dat de buitenlaag waterafstotend is. Op deze manier kan regen en sneeuw niet binnendringen, waardoor het lichaam minder snel afkoelt. Trek ook meteen droge kleding aan na de training. Zorg er daarnaast voor dat je continu warmte blijft produceren, dit doe je door continue te blijven bewegen. Blijf dus niet te lang stilstaan, vooral niet als je bezweet bent. Het zweet dat zich op je lichaam bevindt verdampt en dit zorgt voor snelle afkoeling.

Vocht

Een koude omgevingstemperatuur zorgt voor verminderde dorstsignalen van het lichaam. Toch is voldoende vochtinname noodzakelijk, om uitdroging te voorkomen. Koude lucht is droge lucht, dat weinig vocht kan vasthouden. Op deze manier gaat er dus makkelijker vocht verloren. Daarnaast verdampt het zweet op het lichaam snel, waardoor ook vochtverlies optreedt.

Bekijk voor meer informatie over vocht de Videocursus Vocht en Prestaties

Conclusie

Ondanks winterse weersomstandigheden kun je lekker blijven sporten. Wees je bewust van de gevolgen en speel hierop in door je kleding af te stemmen op de situatie. Zorg daarnaast voor een goede warming-up en cooling down.
Veel sportplezier!

Resultaat halen met dit voedingsplan >

Samenvatting:

1. Door koude weersomstandigheden kunnen organen/spieren minder functioneren.
2. Stijfheid en krachtvermindering kan optreden, als ook spierpijn.
3. Grotere kans op blessures.
4. Het lichaam voert processen uit om vermindering van temperatuur te voorkomen.
5. Je hebt zelf invloed op je sportprestatie bij winterse weersomstandigheden.
6. Vochtverlies, dus belangrijk om vocht aan te vullen, ondanks minder dorstsignalen.

 
Geschreven door: Simone Langelaan (sportdiëtist i.o.)            

 

https://atletiekacademie.rfxweb.nl/default.aspx?pageid=274
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/spierpijn/
http://www.ggdflevoland.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=6241&hoofdid=4201&pagetitle=Gezondheidseffecten
http://loopgroepnuenen.nl/wat-doet-kou-met-je-lichaam/
http://sport.infonu.nl/diversen/151470-sporten-in-de-winter.html

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline