Kennis voeding & mijn voedingspatroon - Dylan 2/2

Dit is deel 2 van Dylans blog over voeding. Hier kun je deel 1 van zijn verhaal lezen.

Hoe breng ik mijn kennis over op andere mensen?

Mensen hebben veel vragen over voeding. Zeker als voeding weer in het nieuws is. Een aantal maanden geleden was melk in opspraak, momenteel is dat rood en bewerkt vlees. Ik hoor regelmatig mensen iets over voeding zeggen wat totaal niet klopt. Soms corrigeer ik mensen op de fout die zij maken en geef ik ze wat uitleg. Meestal zeg ik niets.

Sommige mensen zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze niet willen luisteren wat ik te vertellen heb. ‘Ik heb gelijk want ik las het op het internet’ is een uitspraak die ik veel hoor.
Af en toe geef ik mensen advies omdat ik het gewoon erg leuk vind om over voeding te praten. Als ik bijvoorbeeld voor de wedstrijd een sporter een hypertone sportdrank zie drinken dan vertel ik hem of haar dat een isotone sportdrank een betere optie is. Hypertone sportdrank bevat namelijk veel koolhydraten en wordt daarom minder snel opgenomen dan isotone sportdrank.

Wat is er veranderd in mijn voedingspatroon en waarom?

De afgelopen 4 jaar is er veel veranderd in mijn voedingspatroon. De veranderingen die plaats hebben gevonden in mijn voedingspatroon hebben voornamelijk te maken met voeding rondom sport. Vroeger was ik een duursporter. Momenteel ben ik echter meer een krachtsporter. Duursport doe ik amper meer vanwege meerdere blessures (o.a. gescheurde kuitspier en ontwrichte knie). Hieronder beschrijf ik de grootste aanpassingen in mijn voeding rondom een voetbalwedstrijd.

Veranderingen die ik heb aangebracht rondom mijn voetbalwedstrijden:

- De avond van te voren dronk ik een biertje minder om uitdroging (en dus verhoogde kans op spierkrampen) te voorkomen.
- Ontbijt: Ik verwarm 300 ml melk en doe hier vervolgens 50 gram Brinta bij. Door de Brinta doe ik een schepje suiker en een handje gedroogd fruit. Met dit ontbijt had ik direct veel koolhydraten binnen om fris aan de wedstrijd te beginnen.
- Voor de wedstrijd: Ik dronk minimaal 500 ml zelfgemaakte isotone sportdrank.
- Rust: Ik nam minimaal 500 ml zelfgemaakte isotone sportdrank en een geelzwarte banaan. Door het rijpingsproces van de banaan worden lange ketenkoolhydraten omgezet in korte ketenkoolhydraten. Deze zijn sneller opneembaar. Heb jij snel energie nodig neem dan een rijpe banaan en geen groene banaan.
- Na de wedstrijd: Na de wedstrijd zorgde ik voor een aanvulling van mijn vochtverlies en at ik een koolhydraat- en eiwitrijke maaltijd voor een optimaal herstel. De wedstrijd is namelijk op zondag. Maandag moet ik weer fit in de sportschool kunnen staan.

Eiwitten

Het woord eiwit staat sinds mijn opleiding dikgedrukt in mijn woordenboek. Eiwit is een zeer belangrijk macronutriënt dat voor vele processen in het lichaam belangrijk is. Een daarvan is de opbouw.

Zonder voldoende eiwit te eten, gaat het nooit lukken om het gespierde lichaam te creëren waar je naar opzoek bent. Ik ben zelf ook meer eiwit gaan eten. Eiwitshakes doe ik niet aan. Ik haal al het eiwit uit mijn voeding. Yoghurt heb ik ingeruild voor kwark aangezien kwark dubbel zoveel eiwit bevat als yoghurt.
Andere voedingsmiddelen die ik vaak consumeer om aan voldoende eiwit te komen, zijn bijvoorbeeld vlees, vis, melk, eieren, noten en peulvruchten. Ik eet momenteel ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag.

Antioxidanten

Naarmate mijn opleiding vorderde, werden de onderwerpen moeilijker. Op een gegeven moment kwam het onderwerp antioxidanten aan bod. Een onderwerp dat voor veel mensen vrij lastig is.

Antioxidanten beschermen weefsels in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen schade veroorzaken aan weefsels en cellen. Als vrije radicalen schade in het lichaam aanbrengen wordt dit oxidatieve stress genoemd. Door veel vrije radicalen in het lichaam te hebben ontstaat oxidatieve stress. Oxidatieve stress kan op lange termijn bijvoorbeeld kanker of hart- en vaatziekten veroorzaken. Antioxidanten maken deze vrije radicalen onschadelijk en voorkomen zo oxidatieve stress.

Vrije radicalen komen vrij door bijvoorbeeld stress, roken, zonnen maar ook door intensieve krachttraining. Dit is de reden dat ik, zeker op de dagen dat ik krachttrain, voedingsmiddelen eet die veel antioxidanten bevatten. Een antioxidant is bijvoorbeeld vitamine C. Daarom neem ik vaak een extra stuk fruit (sinaasappel) op de dagen dat ik krachttrain.

Tip van mij

Alleen door je calorie-inname goed te berekenen en bij te houden kan jij jouw doel bereiken. Weet wat je eet. Eet daarnaast altijd gevarieerd. Eet genoeg groente, fruit en eiwit. Pas je voeding altijd aan op je trainingen/wedstrijden als jij jezelf wilt verbeteren en optimaal wilt presteren. Af en toe een biertje/wijntje of een ongezonde snack mag. Genieten van iets dat minder gezond is hoort namelijk ook bij het leven.

Wie ben ik?

Mijn naam is Dylan Grooteman en in 2011 ben ik begonnen met de HBO opleiding Voeding en Diëtetiek te Amsterdam. Momenteel ben ik 22 jaar en afgestudeerd voedingsdeskundige. Ik ben dagelijks veel met voeding en sport bezig.

Een aantal jaren geleden was ik een fanatieke duursporter (voetbal, hardlopen). Door zware blessures heb ik duursport jammer genoeg gedeeltelijk op moeten geven. Momenteel sta ik gemiddeld 4 keer per week in de sportschool en ben ik nog maar 1 tot 2 keer in de week aan het duursporten.

Ik heb nog geen fulltime baan kunnen vinden op het gebied van voeding. Om deze reden werk ik nu in de tulpenbollen. Naast dit werk ben ik begonnen met het schrijven van blogs en begeleid ik zelfstandig mensen op voedings- en fitnessgebied in mijn omgeving.

De afgelopen jaren heb ik een enorme golf aan informatie over mij heen gekregen met als hoofdonderwerp gezonde voeding.
Naast gezonde voeding heb ik op mijn opleiding ook geleerd over bijvoorbeeld de vertering van voeding, sportvoeding, voedingsstijlen van andere culturen en hoe je een cliënt moet begeleiden in zijn of haar afvalproces. Deze kennis probeer ik nu zelf in de praktijk te brengen.

Deel dit bericht via

Gratis zien hoeveel eiwit, koolhydraat en vet ik nodig heb.

Hey!

Ik ben Bob, rebelse diëtist en heb een extra maag voor chocola.

Lange tijd voelde ik me totaal niet Bassie & Adriaan.
Ik liep mezelf constant voorbij en worstelde met mijn gewicht en energie.

Nu voel ik me zó veel gelukkiger... dan gun ik iedereen.
Dat is de reden dat ik dit platform heb opgericht.

Maar nog steeds voel ik me soms onzeker en maak geregeld fouten. 
Gelukkig maar, want ik ben niet perfect en dat hoeft ook niet :) 


Meer liefde en andere rare tips ontvangen?

Dat geef ik je graag als presentje voor je bezoek aan mijn site. Je ziet ze direct in je mail.











© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden  - Privacy verklaring - Website door PingOnline