Blijft je eiwitinname genoeg bij vleesvervangers?

2018 - Vlees bevat veel eiwitten. Maar als je géén vlees eet, krijg je dan een tekort aan kwalitatief goede eiwitten?

Zó veel eiwit heb jij nodig >

Alternatieve eiwitbronnen

De meeste Nederlanders krijgen voldoende eiwitten binnen uit de voeding. Veel van die eiwitten komen uit vlees, zuivel en eieren. Echter zijn dierlijke eiwitbronnen slechter voor het milieu waardoor ze in de toekomst minder beschikbaar zullen zijn. Hierdoor groeit het belang van alternatieve eiwitbronnen, zoals soja of algen.


Soja en lupine

Het RIVM deed onderzoek naar voedingsmiddelen met nieuwe eiwitbronnen. Ze onderzochten of het vervangen van dierlijke eiwitten gevolgen heeft voor de hoeveelheid eiwitten die Nederlanders binnenkrijgen. Tijdens dit onderzoek werd er toegespitst op soja en lupine, die als vleesvervangers te koop zijn.


Nieuwe eiwitbronnen

Uit onderzoek bleek dat de nieuwe eiwitbronnen iets minder goed door het lichaam worden opgenomen. Maar omdat het eetpatroon van Nederlanders meer dan genoeg eiwitten biedt en niemand uitsluitend nieuwe eiwitbronnen eet, blijven zij voldoende hoogwaardige eiwitten binnenkrijgen.

Er werd ook onderzoek gedaan naar insecten, algen en kweekvlees. Echter moet de Europese Unie eerst vaststellen of deze voedingsmiddelen veilig zijn, voordat ze op de markt mogen worden gebracht.


Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) concludeert dat als je regelmatig alternatieve eiwitten eet, je geen tekort krijgt aan kwalitatief goede eiwitten. Op MijnVoedingsplan.nl kan je kijken hoeveel eiwitten jij nodig hebt. Een persoonlijk voedingsplan zorgt ervoor dat je elke dag voldoende eiwitten binnen krijgt.

Zó veel eiwit heb jij nodig >

Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline