De nieuwe Schijf van Vijf: meer variatie.

2018 - Het Voedingscentrum heeft de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. Aan de hand van de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding en Richtlijnen Voedselkeuze is deze schijf aangepast. Wat is er precies veranderd ten opzichte van de oude Schijf van Vijf uit 2004?

Gezonder eten met dit voedingsplan >

Wat is de Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf is een schijf die sinds 1953 is ontworpen om een boodschap te verspreiden. De schijf van Vijf is onderverdeeld in vijf groepen:
• Groente en fruit
• Smeer- en bereidingsvetten
• Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten
• Brood, graanproducten en aardappelen
• Dranken
De boodschap van de schijf is om uit elk vak voldoende producten te eten. Die zorgen voor een goede gezondheid.

De Schijf van Vijf is een belangrijk begrip in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 92% van de Nederlanders het model van naam kent en 58% zegt te weten wat het model inhoudt.

Wat is het advies?

Het nieuwe advies pleit voor dagelijks meer variatie. De groep groente en fruit is uitgebreid en ook noten en peulvruchten zijn toegevoegd in de schijf.

Er is een aantal veranderingen ten opzichte van de vorige Schijf van Vijf:
• Er wordt geadviseerd om 50 gram groente per dag extra te eten dan eerst. Dit komt neer op totaal 250 gram groente per dag.
• Vette vis wordt nog maximaal 1 keer per week geadviseerd in plaats van 2 keer.
• Advies om minder (rood)vlees te eten
• Verder adviseert het Voedingscentrum om meer peulvruchten, ongezouten noten en groene of zwarte thee te gebruiken.

Ook adviseert het Voedingscentrum geen producten te eten buiten de Schijf van Vijf. Dit geldt vooral voor bewerkte producten met veel suiker, verzadigd vet of zout. Snoep, koek en snacks zijn niet opgenomen in de schijf maar dat betekent niet dat het nooit gegeten mag worden. Advies is om drie tot vijf keer per dag iets kleins te eten (chocoladepasta, fritessaus) en maximaal drie keer per week een grotere snack (chips, taart, koekje) te kiezen.

Onze tip is:

Eet wat je lekker vindt uit de Schijf van Vijf en kies de voeding die bij je past.

 

Volop uit de Schijf van Vijf

    

Veel groente en fruit 

  Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst 
  Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten 
  Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas 
  Een handje ongezouten noten 
  Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten 
  Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie 

Gezonder eten met dit voedingsplan >


Geschreven door: Bob ter Haak - Oprichter MijnVoedingsplan.nl en rebelse diëtist

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline