Richtlijnen goede voeding: hoe duidelijk?

Update 2018 - De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de nieuwe ‘Richtlijnen goede voeding 2015’. Deze worden ingevoerd vanaf 2016. De Gezondheidsraad geeft antwoord op veel gestelde vragen.

Mogen Nederlanders geen alcohol meer drinken? En moeten we een sinaasappel eten in plaats van sinaasappelsap te drinken ? Deze vragen zijn ontstaan bij de publicatie van de nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad. Het Voedingscentrum neemt dit advies over voor 2016 en de komende jaren.


‘Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan een glas.’
De richtlijn betekent niet dat iedereen zou moeten stoppen met drinken, maar de Gezondheidsraad bedoelt hiermee dat mensen hun alcoholgebruik moeten beperken tot 1 glas per dag.

Daarnaast willen ze mensen die geen alcohol drinken niet aansporen om wel te gaan drinken.
Daarnaast wordt er voor bepaalde groepen alcoholgebruik geheel afgeraden. Jongeren, vrouwen die borstvoeding geven, die zwanger zijn of dat willen worden, mensen die medicijnen gebruiken die niet samengaan met alcoholgebruik en mensen met verslavingsproblemen.
De Gezondheidsraad geeft aan dat: ‘Op dit punt het advies niet afwijkt van de richtlijnen uit 2006, het is alleen duidelijker verwoord’.

Gezond eten en afvallen met jouw voedingsplan >

Vergelijking met het buitenland

Maar waarom is de Nederlandse alcoholrichtlijn strenger dan de richtlijnen in het buitenland?
De Britten hebben bijvoorbeeld een ruimere richtlijn: ‘wekelijks ten hoogste 14 glazen die bij voorkeur gelijkmatig verspreid worden over ten minste’.
De Gezondheidsraad geeft aan dat in het buitenland uitgangspunten anders zijn dan bij de Nederlandse richtlijnen. Zo betreft het bij de Britten: ‘een inschatting van aanvaardbare risico’s, door de risico’s van het alcoholgebruik af te zetten tegen andere risico’s, zoals in het verkeer.’


Thee

‘Is kruidenthee even goed als groene en zwarte thee?’
Er werden veel vragen gesteld over de gezondheid van thee. Voor groene en zwarte thee gelden diverse gezondheidsvoordelen, zoals de kans op een lagere bloeddruk en een kleinere kans op beroertes. Maar waarom gelden deze alleen voor groene en zwarte thee en niet voor kruidenthee?
De gezondheidsraad geeft aan: ‘De gunstige verbanden met ziekte zijn gevonden bij thee van de theeplant: groene en zwarte thee dus. Over kruidenthee is onvoldoende bekend. Daarom staat die niet in de richtlijn.’


Fruit en vruchtensap

Waarom is het gezonder om een sinaasappel te eten dan om een glas sinaasappelsap te drinken?
‘Eet een sinaasappel in plaats van sinaasappelsap’, dit is volgens de raad gezonder. Een losse sinaasappel bevat meer vezels, waardoor de suikers minder snel worden opgenomen. Vruchtensappen bevatten net als veel andere dranken opgeloste suikers, deze verhogen de kans op overgewicht en diabetes.


Zuivel

In de richtlijnen wordt aanbevolen om dagelijks meerdere keren zuivel te consumeren. Er wordt in deze richtlijn geen onderscheid gemaakt tussen magere, halfvolle en volle varianten.
De Gezondheidsraad geeft als antwoord dat ‘de wetenschappelijke aanwijzingen dat halfvolle en magere zuivel beter is, is te zwak om de richtlijn verder uit te splitsen.

 




Gezond eten en afvallen met jouw voedingsplan >


© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline